VELIKA EUROPSKA STUDIJA

ZNANSTVENICI SU MOŽDA PRONAŠLI ODGOVOR ZAŠTO SU MUŠKARCI PODLOŽNIJI INFEKCIJI KORONAVIRUSOM 'Ako obole, skloniji su razvoju težih komplikacija'

AUTOR:
  • OBJAVLJENO:
  • 11.05.2020. u 11:21

Coloured transmission electron micrograph (TEM) of Covid-19 coronavirus particles (red) isolated from the first US case of the disease Covid-19. SARS-CoV-2 (previously 2019-nCoV) was first identified in Wuhan, China, in December 2019. It is an enveloped RNA (ribonucleic acid, dark red) virus. The coronaviruses take their name from their crown (corona) of surface proteins, which are used to attach and penetrate their host cells. Covid-19 is a respiratory infection that can lead to fatal pneumonia. As of the 10th February 2020, over 40,000 have been infected in China with over 900 deaths. There have been over 300 confirmed cases outside of China, with one death. In China travel restrictions and infection control measures have been put in place to slow the spread of the virus., Image: 502953312, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Science Photo Library / Sciencephoto / Profimedia
Science Photo Library / Sciencephoto / Profimedia

U krvi muškaraca otkrivena je viša razina ključnog enzima što ga novi koronavirus koristi da bi zarazio stanice, nego u krvi žena, što bi dijelom moglo pojasniti zbog čega su muškarci podložniji infekciji, rezultati su velike europske studije objavljeni u ponedjeljak.

Angiotenzin konvertirajući enzim 2 (ACE2) u malim je količinama prisutan u srcu, bubrezima i u drugim organima. Znanstvenici pretpostavljaju da ima određenu ulogu u načinu na koji infekcija covidom-19, respiratornom bolesti prouzročenom koronavirusom, prodire u pluća.

Studija, čiji su rezultati objavljeni u medicinskom časopisu European Heart Journal, otkriva i da široko propisivani lijekovi zvani ACE inhibitori ili blokatori angiotenzinskih receptora (ARB), koji se često koriste u liječenju zatajenja srca ne rezultiraju većim koncentracijama ACE2 i stoga ne bi trebali povećavati rizik od Covida-19 u osoba kojima su redovita terapija.

Dakle, liječnici ističu da bolesnici trebaju nastaviti liječenje svojom dosadašnjom antihipertenzivnom terapijom jer ne postoje klinički ni znanstveni dokazi po kojima liječenje ACE inhibitorima treba prekinuti zbog infekcije Covidom-19.

ACE inhibitori i ARB blokatori propisuju se pacijentima s kongestivnim zatajenjem srca, dijabetesom ili bubrežnim bolestima.

"Naša su otkrića pokazala da pacijenti s Covidom-19 ne trebaju prestati uzimati ove lijekove", istaknuo je Adriaan Voors, profesor kardiologije Sveučilišnog medicinskog centra (UMC) Groningen u Nizozemskoj, koji je vodio studiju.

Dosadašnji podaci upućuju na to da su infekciji koronavirusom podložniji muškarci nego žene te da su oni, ako obole, skloniji razvoju težih komplikacija.

Analizirajući podatke prikupljene među oboljelim pripadnicima obaju spolova, Voorsov tim je mjerio koncentracije ACE2 u uzorcima krvi uzetim među više od 3500 pacijenata sa srčanim zatajenjem iz 11 europskih zemalja.

S obzirom na to da je istraživanje započelo prije izbijanja pandemije koronavirusa, u studiju nisu bili uključeni pacijenti s covidom-19.

No kada se u sklopu druge studije pokazalo da je ACE2 ključan za način na koji novi koronavirus prodire u stanice, Voors i njegov tim uočili su značajna preklapanja s prethodnom studijom.

"Kad smo ustanovili da je jedan od najjačih biomarkera, ACE2, puno veći u muškoj populaciji nego u ženskoj, shvatili smo da bi to moglo pojasniti zbog čega muškarci češće od žena obolijevaju od Covida-19 i podliježu toj bolesti", kazao je Iziah Sama, liječnik iz UMC Groningen i suautor studije.

Angiotenzin konvertirajući enzim 2 je molekula koja se nalazi na površini stanica pluća i mjesto je pripajanja virusa SARS-CoV-2. Vezivanjem za ovaj enzim, virus je u stanju ući u stanicu i inficirati je.

Sama i Voors su zamijetili da je ACE2, osim u plućima, prisutan i u srcu, bubrezima, tkivima koja oblažu krvne žile te, u osobito visokim razinama u testisima.

Pojasnili su da njegova prisutnost u testisima dijelom može objasniti veće koncentracije ACE2 kod muškaraca, kao i zbog čega su muškarci podložniji obolijevanju od covida-19 nego žene.

Izdvajamo