'NEDODIRLJIVI'

POTRESNA PRIČA O ZABRANJENOJ LJUBAVI Zaljubili su se još u školi, imali velike planove, a onda je njezin otac na dan svadbe angažirao plaćenog ubojicu

    AUTOR:
    • Jutarnji.hr

  • OBJAVLJENO:
  • 20.08.2019. u 00:00

Facebook / Amrutha Pranay

Trebala je to biti jedna sasvim drugačija ljubavna priča dvoje mladih, glamuroznih i sanjivo zaljubljenih.

Pranay Perumalia zračio je srećom kada je uhvatio ruku svoje nevjeste Amruthe Varshini. Međusobno su si oko vrata ovješali cvjetne aranžmane, a rođaci su na njih bacali zrna riže koja su ostajala u njihovoj kosi.

Ali, dok su oni slavili, nisu ni slutili da su već te večeri u smrtnoj opasnosti. Samo nekoliko tjedana kasnije, jednog poslijepodneva napustili su liječničku ordinaciju u gradu na jugu Indije u kojem su odrasli. Muškarac im je prišao s leđa držeći u ruci veliki mesarski nož. Snažno je zarezao Pranayev vrat usmrtivši ga na mjestu.

Socijalni status determiniran rođenjem

Stravičnu priču donosi američki Washington Post, a pozadina krvavog ubojstva nepremostive su razlike u Indiji uslijed kastinskog sustava. 23-godišnji Pranay je, naime, bio Dalit, odnosno pripadnik kaste 'nedodirljivih', dok je 21-godišnja Amruthe pripadala višoj kasti. Njezina bogata i moćna obitelj na vjenčanje je gledala kao na neprihvatljivo poniženje, a djevojčin otac T. Maruthi Rao bio je zbog toga toliko bijesan da je angažirao plaćene ubojice da liše života njegova zeta, piše list pozivajući se na dokumente sa suđenja.

Indijsko društvo mijenja se, no nedovoljno brzo za parove poput Pranaya i Armatke koji svojim brakovima prkose staromodnom sustavu hijerarhije i diskriminacije. Indija ubrzano raste, milijuni su se izdigli iz siromaštva, raste broj obrazovanih, a gradi se i jedna od najbrže rastućih ekonomija na svijetu, no kastinski sustav utemeljen na determinaciji identiteta i socijalnog statusa pri rođenju ostaje čvrsto ukorijenjen u temelje društva.

A sustav je to koji je posebno uporan kada je u pitanju (ne)tolerancija spram brakova između članova različitih kasti. Studija iz 2017. pokazala je da je manje od šest posto indijskih brakova sklopljeno između pripadnika različitih kasti, a brojka se gotovo nimalo nije mijenjala protekla četiri desetljeća.

Glavni autor studije i statističar Tridip Ray, kaže kako su očekivali da će brojke s godinama ipak biti drugačije.

- Nažalost, to se ne događa - rekao je on.

Umjesto da se razvija tolerancija, pokušaji rastezanja staromodnih granica često dovode do nasilja. U proteklih godinu dana prijavljeni su slučajevi ubojstava zbog braka između pripadnika različitih kasti u državama Gujarat, Tamil Nadu, Madhya Pradesh i Andhra Pradesh. Koliko je problem dubok svjedoči i činjenica da je kći jednog političara iz vladajuće stranke u Indiji javno zatražila zaštitu od svog oca nakon što se udala za 'nedodirljivog'.

Ne izlazi iz kuće

- Takvi nasilni ispadi događaju se u ime tradicije i časti, ali motivi idu puno dublje. Ako se žena može udati za koga god poželi to duboko destabilizira cijeli indijski društveni sustav - objašnjava povjesničarka i stručnjakinja za pitanje kasti Uma Chakravarti.

Amrutha je u napadu ostala neozlijeđena. Sada živi s Pranayevim roditeljima na rubu naselja 'nedodirljivih', a u naručju joj je njihov šestomjesečni sin. Radi vlastite sigurnosti Amrutha ne izlazi iz kuće koja je u potpunosti pokrivena nadzornim kamerama.

Pranayeva obitelj izdigla se iz očaja i bijede Dalita, ponajviše zahvaljujući njegovom ocu Balaswamyju koji je život proveo kao činovnik u osiguravajućoj kući. Amrutha je, pak, odrasla u kući udaljenoj samo pet minuta vožnje, u golemom zdanju koje je sagradio njezin otac, bogati investitor u nekretnine u Telangani.

Post navodi kako Daliti čine gotovo 17 posto od oko 1,3 milijarde stanovnika Indije, ali su na dnu kastinske hijerarhije. Nakon višestoljetne degradacije, polako grade svoj put prema višem obrazovanju, karijerama i politici, no to je bolno spor put. Jer, kao što slučaj zaljubljenog para pokazuje, iako su 'nedodirljivi' sve prisutniji u društvu, to i dalje ne znači da se smiju vjenčati s kim žele ili živjeti gdje hoće.

Ljudi u Indiji, navodi se, naprosto nisu ravnopravni.

Kada je Amrutha krenula u školu, roditelji su joj strogo zabranili da se druži s pripadnicima nižih kasti. Ipak, kompleksnost kastinskog sustava bila je daleko od njezinog uma kada je u devetom razredu s prijateljima otišla u kino gdje je počela tragična ljubavna priča. Prepoznala je Pranaya iz škole. Godinu dana stariji mladić bio je inteligentan i atletski građen, odmah ju je privukao. Počeli su se dopisivati, potom i razgovarati preko telefona.

Njihovo rastuće prijateljstvo odmah je izazvalo probleme. Kada je njezin otac saznao s kime se druži, brutalno ju je pretukao po prvi, ali ne i zadnji put. Oduzeo joj je mobitel i laptop te je preselio u drugu školu, a idućih nekoliko godina mladi se par gotovo nikada nije mogao vidjeti.

Kaste su bile opsesija Amruthinog oca.

Dao 150 tisuća dolara ubojicama

- Mogu te udati za prosjaka iz više kaste, ali nećeš se udati ni za koga iz niže - često joj je govorio.

Oboje su krenuli na koledž - Pranay je sanjao o karijeri inženjera, a Amrutha je studirala modni dizajn. Cijelo je vrijeme strahovala da će je otac udati za nekoga koga ne voli te se obratila Pranayu. Skovali su plan da pobjegnu i potajno se vjenčaju.

Kucnuo je čas - 30. siječnja prošle godine, kada joj je majka otišla na popodnevni počinak, Amrutha se s unaprijed pripremljenom haljinom iskrala iz kuće. Ponijela je samo svoje školske svjedožbe i osobne dokumente.

Pranay ju je čekao na dogovorenom mjestu. Bojali su se, ali nisu odustajali. Zatražili su izdavanje putovnica te su se unaprijed pripremali za test poznavanja engleskog jezika jer im je želja bila pobjeći i nastaniti se u Australiji te pokrenuti posao. Maštali su o otvaranju farme krava ili možda modnog salona.

Vjenčali su se u prisustvu tek nekolicine prijatelja, u hramu u Hyderabadu koji vodi hinduistička reformistička grupa poznata po svojim tolerantnim stavovima spram miješanja kasti.

Ipak, nakon vjenčanja vratili su se kućama i čekali putne dokumente, a pet mjeseci kasnije Amrutha je ustanovila da je trudna pa su selidbu u Australiju odgodili. Tada su odlučili organizirati svadbeno slavlje kojem su nazočile stotine gostiju.

Roditelja mladenke nije bilo. Oni su u tom trenutku već mjesec dana planirali mladoženjino ubojstvo.

Prema sudskim dokumentima, navodi Washington Post, Amruthin otac platio je 150 tisuća dolara za ubojstvo zeta kojeg nije mogao prihvatiti, a u organizaciji zločina kao posrednik mu je pomogao visokopozicionirani lokalni političar.

Počast "hrabrom ocu"

Nakon Pranayevog ubojstva na izlazu iz ordinacije u koju su došli na kontrolu trudnoće, Amrutha je nazvala oca, što su zabilježile i nadzorne kamere.

- Što si to učinio - zavrištala je i onesvijestila se.

Mladićevo ubojstvo duboko je podijelilo lokalnu sredinu. Dok su brojni dolazili u kuću ubijenog 'nedodirljivog' iskazati podršku, a neki čak i predlagali da se mladom Indijcu podigne spomenik, drugi su govorili kako se to moglo i očekivati s obzirom da se radilo o 'nemogućem' i 'neprihvatljivom' braku.

Oformljena je čak i "Asocijacija za zaštitu roditelja" koja je okupila stotine kastama sklonih roditelja. Amruthin otac redovito je dobivao posjete i pisma podrške u zatvoru iz kojeg su ga u međuvremenu pustili da se brani sa slobode.

Lokalni odvjetnik Shyam Sunder Chilukuri također je formirao skupinu kojoj je cilj bio opravdati brutalno klanje nevinog mladića.

- Došlo je do incidenta u kojem je pripadnik niže kaste zastrašio i oženio djevojku iz više kaste. Postoji rizik da će se to dogoditi i drugoj djeci imućnih roditelja koje će pripadnici niže kaste zarobiti pod krinkom ljubavi - rekao je novinarima Washington Posta odvjetnik, a potom im dogovorio susret sa ocem nesretne djevojke.

Rao nije htio razgovarati, iako su se našli u jednom kafiću. Brzo je napustio objekt.

Iako je suđenje u tijeku, Amruthin život nije nimalo lakši. Shvatila je da joj u maloj sredini neće biti ugodno, pa je odlučila pokušati unajmiti s Pranayevom obitelji stan u Hyderabadu, velikom gradu udaljenom tri sata vožnje, kako bi ondje mogla roditi. No, tamo im nitko stan nije želio iznajmiti stan jer su - 'nedodirljivi'.

Agonija nesretne djevojke nastavlja se, a Pranay joj ostaje samo uspomena. Njegovi roditelji su prihvatili i nju i njezinog sinčića, a ona ih smatra svojim novim ocem i majkom.

- Moj otac je kriv za njegovu smrt, no barem Pranayevi roditelji znaju koliko smo se voljeli - zaključuje Amrutha.

Više na Jutarnjem...


Izdvajamo