VIDJET ĆE SE SA ZEMLJE

ASTRONOMI U SUNČEVOM SUSTAVU OTKRILI SUICIDALNI MJESEC! Satelit u samoubilačkoj orbiti kruži oko Jupitera, katastrofalni sudar je samo pitanje vremena

Profimedia, Alamy

Američki astronomi potvrdili su otkriće čak 12 novih prirodnih satelita koji kruže oko planeta Jupitera. Jupiterovo novo mnoštvo mjesečeva istraživači su opazili još u ožujku prošle godine iz opservatorija u Čileu, ali je proces potvrde otkrića potrajao do danas.

S 12 novopronađenih prirodnih satelita u orbiti Jupitera, ovaj planet sada službeno broji ukupno čak 79 mjesečeva, što je više od bilo kojeg drugog planeta u našem svemirskom susjedstvu.

No, ovo opažanje otkrilo je jednu još veću svemirsku senzaciju: jedan od tih satelita "samoubilački" kruži oko Jupitera u smjeru obrnutom od ostalih u svojoj skupini, što znači da će neizbježno skončati u katastrofalnom sudaru kozmičkih razmjera.

Mjesec-samoubojica širok je manje od kilometra i kruži u progradnoj orbiti s ostalim prirodnim satelitima kojima treba otprilike godinu dana da obiđu Jupiter, ali svi ostali sateliti koji kruže oko Jupitera na sličnoj udaljenosti kreću se u tzv. retrogradnoj orbiti, što znače da kruže u smjeru obrnutom od onoga kojim se okreće sam planet (i treba im oko dvije godine da ga obiđu). Smatra se da su ti Jupiterovi mjeseci ostaci većih nebeskih tijela koja su se raspala u sudarima s asteroidima, kometima i drugim mjesecima.

"Suicidalni Mjesec" znanstvenici su nazvali Valetudo, prema boginji zdravlja i higijene koja je u rimskoj mitologiji bila Jupiterova praunuka. No, Vale Tudo na portugalskom znači "sve ide", a označava vrstu mješovitih borilačkih vještina s punim kontaktom boraca, što je također prikladno, uzimajući u obzir neumitnu konfliktnu sudbinu ovog satelita.

Izravan sudar dva Jupiterova mjeseca bio bi toliko velik događaj da bi se vidio sa Zemlje. Koliko imamo vremena do tada? Scott Sheppard, voditelj projekta s Carnegie Instituta za znanost u Washingtonu, kazao je za Guardian: "Sudari se ne događaju toliko često, otprilike svakih milijardu godina. Ukoliko se dogodi, moći ćemo ga opaziti sa Zemlje, ali nije izgledno da će se to dogoditi tako skoro."

Inače, istraživači su nove Jupiterove priroden satelite otkrili tijekom potrage za tajanstvenim devetim planetom za koji se smatralo da se skriva iza orbite Neptuna, najudaljenijeg planeta Sunčevog sustava.

17. travanj 2024 00:52