KAKO IH ZAUSTAVITI?

BIOLOŠKO I GENETSKO RATOVANJE PROTIV NAJGORE MOGUĆE NAPASTI Odobreno korištenje ekstremnih mjera protiv pošasti koja ubija 2 milijuna ljudi godišnje

iStock

Američka Agencija za zaštitu okoliša (EPA) odobrila je korištenje rasprostranjene bakterije kako bi suzbila populaciju divljih tigrastih komaraca koji prenose viruse Zike i žute groznice, javlja časopis Nature.

Agencija je izdala odobrenje privatnoj tvrtci MosquitoMate, čiji je plan zaraziti mužjake komaraca bakterijom Wolbachiom pipientis i potom ih pustiti u divljinu. Mužjaci komaraca, koji ne grizu ljude, parit će se s divljim ženkama azijskog tigrastog komarca (Aedes albopictus), a njihova jajašca se neće izleći jer se u komaraca zaraženih W. pipientis bakterijom kromosomi s muške strane ne oblikuju ispravno.

- To je način za rješavanje problema komaraca bez kemikalija, rekao je David O'Brochta, entomolog sa Sveučilišta u Marylandu.

- Drago mi je da se gura ta ideja, jer vjerujem da bi potencijalno mogla biti jako bitna.

Opasno samo po komarce

Tvrtka MosquitoMate tvrdi kako će se, s vremenom, smanjivati populacija komaraca kako se sve više zaraženih mužjaka pušta u divljinu. Bakterija ne šteti ljudima niti drugim insektima, te je jedino opasna po komarce.

EPA je odobrila korištenje tog rješenja - nazvanog 'ZAP males' - u 20 saveznih država, te u Washingtonu. Agencija je zaključila kako su odobrene lokacije slične u temperaturi i količini padalina s lokacijama na kojima se rješenje do sada testiralo - Kentuckyju, New Yorku i Kaliforniji. Neće se koristiti na jugoistoku SAD-a jer tamo još nisu provedena preliminarna testiranja.

Spremni su i GM komarci

Znanstvenici koriste mehaničke sortere kako bi razdvojili mužjake od ženki na temelju razlika u veličini dok su još pupe, s više od 99% učinkovitosti. Preostale komarce ozrače laganim radioaktivnim zračenjem u takvoj dozi koja sterilizira sve preostale ženke, ali nedovoljnoj da bi utjecala na mužjake.

Slično rješenje za borbu s divljim komarcima ekstenzivno je testirao Brazil u proteklih par godina, gdje su masovno puštali zaražene mužjake kao odgovor na epidemiju Zika virusa, koja je počela 2015. godine. U Brazilu se koriste i genetski modificirani komarci koji su razvijeni u britanskom laboratoriju. Kada se modificirani mužjaci pare s divljim ženkama, na potomke prenesu smrtonosni gen. No, ta tehnologija se za sada ne koristi u SAD-u, nakon što su mještani u Florida Keysu glasali protiv korištenja GM komaraca na njihovom području.

Najveći ubojice čovjeka

Komarci su životinje koje indirektno ubiju najviše ljudi godišnje - procjenjuje se da od posljedica virusa i bakterija koje prenose svake godine umre oko dva milijuna ljudi - dok godišnje zaraze čak 700 milijuna ljudi brojnim zaraznim bolestima. Ipak, brojni entomolozi upozoravaju kako bi nediskriminatorno uklanjanje komaraca moglo prouzročiti brojne neželjene posljedice po okoliš. Komarci su jedan od glavnih izvora hrane za ptice i šišmiše, a njihove larve su hrana ribama i žabama. Ukoliko bi u potpunosti uklonili komarce iz nekog okoliša, znanstvenci upozoravaju, mogle bi ih zamijeniti druge, potencijalno još više neželjene životinjske vrste.

20. travanj 2024 05:53