PRIZNANJE NEVENU BARIŠIĆU

FIZIČARU S PMF-A EUROPSKO ISTRAŽIVAČKO VIJEĆE DODIJELILO 2,1 MILIJUNA EURA Veliko priznanje za uspješnog hrvatskog znanstvenika

Hrvatski fizičar dr. Neven Barišić, izvanredni profesor na Prirodoslovno-matematičkom fakultetu (PMF) u Zagrebu, dobitnik je prestižnog projekta Europskog istraživačkog vijeća (ERC) u iznosu od 2,1 milijun eura za istraživanja visokotemperaturne supravodljivosti.

Riječ je o fizikalnom fenomenu pri kojemu materijal vodi električnu energiju bez imalo otpora, zbog čega supravodiči mogu imati potencijalno veliku primjenu: od žica vodova dalekovoda, skladištenja energije i izrade snažnih magneta do konstrukcije superbrzih vlakova koji lebde na magnetskim jastucima.

- U projektnom prijedlogu predložio sam konkretna istraživanja koja bi trebala pomoći razjašnjavanju prirode nositelja naboja koji su odgovorni za supravodljivo stanje i fizikalnog mehanizma koji dovodi do njihove kondenzacije u to stanje.

Riječ je o vrlo izazovnim ciljevima koji su predmet velikih istraživačkih napora međunarodne znanstvene zajednice već više od 30 godina - rekao nam je Neven Barišić (44) kojemu je dodijeljen ERC-ov projekt namijenjen izvrsnim istraživačima dok još jačaju vlastiti nezavisni istraživački tim ili program (ERC Consolidator Grant).

Bratska veza

Zanimljivo je da su od pet ERC-ovih projekata u Hrvatskoj, dva donijeli sestra i brat, Ana Sunčana Smith i Neven Barišić.

- Istina, moja sestra Ana Sunčana Smith je ERC-ov projekt dobila 2013. godine, što joj je u međuvremenu pomoglo da pokrene vlastitu istraživačku grupu na Institutu ‘Ruđer Bošković’ - rekao je Neven Barišić.

Rođen je u Parizu, a fiziku je diplomirao na PMF-u u Zagrebu. Doktorirao je na Sveučilištu EPFL u Švicarskoj, a nakon doktorata je surađivao s kolegama na Institutu za fiziku u Zagrebu te potom godinu i pol proveo na sveučilištu Stanford u SAD-u. Zatim je bio na postdoktoratu na Sveučilištu Stuttgart, a nakon toga je dobio i poziciju docenta na Tehničkom sveučilištu Beč.

Između Beča i Zagreba

- Uz poziciju koju imam u Beču, odnedavno sam i profesor na PMF-u u Zagrebu. Ovom prilikom posebno bih zahvalio svima koji su mi kroz povratnički program MZOŠ-a omogućili nakon niza godina povratak u instituciju na kojoj sam se školovao. Posebice bih izdvojio kolege s Fizičkog odsjeka PMF-a - rekao je Neven Barišić. Istaknuo je kako je područje STEM-a (prirodoslovlje, matematika, tehnologija i inženjerstvo) u Hrvatskoj vrlo deficitarno.

- K tome, mnogi naši mladi ljudi na STEM području odlaze raditi u inozemstvo. Stoga mislim da postoji velika potreba za povratničkim programima kako bi se trendovi preokrenuli. Također mislim da su potrebni dodatni napori da bi se naši mladi ljudi prvenstveno institucionalno upućivali na međunarodno usavršavanje jer bi se tako značajno povećala vjerojatnost njihova povratka - naglasio je Neven Barišić.

Potraga za jeftinijim supravodičima

Supravodljivost je još 1911. godine otkrio Nizozemac Heike Kamerlingh Onnes. No, fenomen se manifestirao na ekstremno niskim temperaturama blizu apsolutne nule (minus 273,15 Celzijevih stupnjeva), koje se postižu pomoću vrlo skupog tekućeg helija zbog čega supravodljivost nije našla široku primjenu. Prije tridesetak godina otkriveni su visokotemperaturni supravodiči (HTSC-s), materijali keramičke prirode što u supravodljivo stanje prelaze na temperaturama koje se relativno jeftino i lako postižu pomoću tekućeg dušika. Ipak, znanstvenici ni danas ne razumiju u potpunosti mehanizam visokotemperaturne supravodljivosti.

21. travanj 2024 01:44