NOVI STARTUP

HRVATICA U KALIFORNIJI POKRENULA PROJEKT KOJI BI MOGAO UZDRMATI GLOBALNO TRŽIŠTE HRANE Stvaramo kravlji sir bez krava, sad tražimo tko će to kupovati

kalifornijsku startup tvrtku New Culture osnovali su hrvatska znanstvenica dr. Inja Radman te njezini kolege Matt Gibson i Arie Abo
Uzgoj mesa u laboratoriju u procvatu je u Silicijskoj dolini i smatra se najvećom revolucijom u proizvodnji hrane

“Kravlji sir bez krava” moto je kalifornijske startup tvrtke New Culture, koju su osnovali hrvatska znanstvenica dr. Inja Radman te njezini kolege Matt Gibson i Arie Abo. Koncept ove mlade tvrtke nedavno je prepoznao IndieBio, najbolji svjetski akcelerator biotehnoloških startupa, koji je među 500 prijava izabrao njih 11, uključujući i New Culture.

- To znači da smo dobili laboratorij, ured, mrežu savjetnika i investiciju od 250.000 dolara kako bismo svoj koncept razvili u San Franciscu. Područje uzgoja mesa u laboratoriju, ‘lab-grown meat’, u procvatu je u Silicijskoj dolini i smatra se dosad najvećom revolucijom u tehnologiji proizvodnje hrane. Pritom dva najuspješnija startupa, Memphis Meats i New Age Meats, dolaze upravo iz akceleratora IndieBio - rekla je Inja Radman.

Opasne krave

Naglasila je da startup New Culture radi na proizvodnji mliječnog sira u laboratoriju: sira od mliječnih proteina, ali onog koji ne potječe od životinjskog mlijeka i koji kao takav ne zahtijeva uzgoj životinja.

- Naša je motivacija graditi budućnost sada tako da za deset do dvadeset godina možemo hraniti čovječanstvo životinjskim proteinima i proizvodima koje svi znamo i volimo, a da pritom ne štetimo okolišu, kao ni životinjama, masovnim životinjskim uzgojem - istaknula je Inja Radman.

U proteklih 50 godina konzumacija mesa u svijetu se učetverostručila, a posljedice toga su dramatične jer je 28 posto emisije stakleničkih plinova posljedica upravo uzgoja stoke.

- Puno ljudi ne zna da najviše metana, koji je 30 puta gori od ugljikova dioksida u zadržavanju topline, dolazi upravo od krava koje se koriste isključivo za proizvodnju mliječnih proizvoda. Potreba za zamjenskim mliječnim proizvodima je golema, a da bismo 2050. godine mogli hraniti devet milijardi ljudi bez emisija stakleničkih plinova, mnogi sada rade na biljnim zamjenama - rekla je Inja Radman.

Naglasila je da biljni proteini imaju dva velika nedostatka: nutritivno ne nude iste aminokiseline kao mliječni i, još važnije, ne uspijevaju funkcionalno zamijeniti mliječne proteine kazeine koji su esencijalni za strukturu mliječnih proizvoda. Stoga je gotovo nemoguće napraviti ukusan veganski sir.

Prvo mozzarella

- U našem startupu koristit ćemo mikrobe koji se već godinama koriste u fermentaciji piva, kao i proizvodnji sira iz mlijeka. Proteine koje inače proizvodi krava mi ćemo proizvoditi u mikrobima. Kao što krava luči mlijeko, mikrobi će lučiti mliječne proteine. Usto dizajniramo nove varijante tih proteina kazeina dajući im nova svojstva pri formaciji sira. Proizvedeni mliječni proteini miješat će se sa šećerom potrebnim za fermentaciju i biljnim mastima umjesto životinjskih, i to će se koristiti kao zamjena za mlijeko za tradicionalni proces proizvodnje sira - pojasnila je Inja Radman.

Prvi sir na kojem radi New Culture je popularna mozzarella, čije je tržište vrijedno više od 130 milijardi dolara godišnje.

- Najosnovniji prototip mozzarelle, u malim količinama, imat ćemo krajem lipnja, ali prvi proizvod tek za dvije-tri godine. O cijeni je teško govoriti ovako rano. Kao i sve nove tehnologije, u početku će proizvod biti malo skuplji, ali s vremenom će biti sve bliže konkurentnoj cijeni - zaključila je Inja Radman.

Inja Radman - Splićanka sa sjajnom karijerom

Rođena je i odrasla u Splitu, gdje je završila Treću gimnaziju (MIOC). Preddiplomski studij iz molekularne biologije završila je na Prirodoslovno-matematičkom fakultetu u Zagrebu, a diplomski studij iz biofizike na prestižnom ETH-u (Švicarski federalni tehnološki institut) u Zürichu.

Doktorirala je na Sveučilištu u Cambridgeu, u grupi prof. Jasona China, koji je poznat po metodama inženjerstva proteina i genoma. Nakon doktorata 2016. godine radila je kao konzultantica u Londonu, u analizi podataka i podatkovnoj znanosti u zdravstvu i farmaceutskoj industriji.

22. travanj 2024 12:59