GENETSKA ANALIZA

KATAKLIZMA KOJA JE IZBRISALA DINOSAURE NIJE POMOGLA SAMO SISAVCIMA 'Ovo otkriće je potpuno neočekivano - došlo je do eksplozije raznolikosti!'

PROFIMEDIA

Masivna kataklizma koja je bila odgovorna za izumiranje dinosaura i uspon sisavaca i ptica kao dominantnih toplokrvnih životinja pomogla je još jednom redu životinja - žabama, iznenađujuće je otkriće američkih i kineskih znanstvenika.

- Žabe postoje već oko 200 milijuna godina, no ovo je istraživanje pokazalo kako je tek nakon izumiranja dinosaura došlo do masivnog razvoja raznolikosti koji je doveo do velike većine žaba koje danas poznajemo, rekao je jedan od autora istraživanja, David Blackburn, i dodao kako je 'ovo otkriće bilo potpuno neočekivano'.

Znanstvenici su prethodno vjerovali kako se većina modernih vrsta žaba postepeno pojavila u periodu između 150 i 66 milijuna godina u prošlosti.

Danas je uvriježeno mišljenje u znanstvenom svijetu kako su dinosauri izumrli nakon razornog udara asteroida u današnje područje Meksičkog zaljeva prije oko 66 milijuna godina. Taj udar uzrokovao je dugoročne klimatske promjene i zahlađenje koje je većini dinosaura uskratilo ključne izvore hrane.

Nakon izumiranja dominantnog razreda životinja, došlo je do evolucijske eksplozije među ostalim razredima, a najveći relativni pobjednici bili su sisavci, koji su do tada pretežno bili male noćne životinje. Sisavci su se proširili u većinu ekoloških niša koje su dinosauri oslobodili, no novo je istraživanje pokazalo kako su svoju priliku iskoristile i žabe.

Nakon proučavanja genetskih varijacija u genima 156 vrsta žaba, otkriveno je kako je u tri slučaja došlo do velike eksplozije raznolikosti, te kako su se sva tri slučaja dogodila prije oko 66 milijuna godina.

Radilo se o tri odvojene taksonomske porodice žaba - dvije u Africi i jednoj u Južnoj Americi - iz kojih su nastale sve današnje žablje vrste.

- Te žabe su preživjele zahvaljujući sreći, ili jer su bile ispod zemlje ili jer su mogle ostati ispod zemlje duži period vremena, rekao je jedan od autora istraživanja, David Wake.

- Znamo da je masovno izumiranje izbrisalo dinosaure, osim nekoliko vrsta ptica, koje su potom proživjele eksploziju raznolikosti i postale jedna od dominantnih grupa kopnenih životinja, kazao je Wake.

- Kako proučavamo sve više i više razreda života, vidimo da se ponavlja ista šablona, i čini se da isto vrijedi i za žabe, rekao je.

14. travanj 2024 18:10