ASTRONOMSKO OTKRIĆE

Možda nije planet, ali vrvi mjesecima: Uz pomoć teleskopa Hubble pronađen peti Plutonov mjesec

AP Photo / NASA

WASHINGTON - Znanstvenici su svemirskim teleskopom Hubbleom otkrili peti mjesec koji kruži oko patuljastog planeta Plutona, javljaju svjetski mediji.

Novi mjesec, vidljiv u obliku svjetlosne mrlje na fotogtafijama Hubblea, po procjenama je nepravilna oblika i dijametra između 10 i 25 kilometara.

Otkrili su ga znanstvenici pod vodstvom Marka Showaltera iz američkog instituta SETI u Kaliforniji.

Mjesec, zasad poznat samo kao P5, mogao bi pomoći u otkrivanju načina na koji se sustav oko Plutona stvorio i razvio. Po jednoj teoriji, mjeseci su ostaci sudara Plutona i drugog velikog ledenog tijela prije nekoliko milijardi godina.

Plutonov najveći mjesec, Haron, otkriven je 1978. godine. Prije šest godina otkrivena su još dva manja mjeseca, Nikta i Hidra, a prošle godine mjesec koji još nije dobio mitološko ime i naziva se samo P4.

Pluton je godine otkrio Amerikanac Clyde Tombaugh 1930. godine i smatrao se devetim planetom Sunčeva sustava sve do degradacije u patuljasti planet 2006.

New Horizons, bespilotna svemirska letjelica NASA-e, na putu je prema Plutonu i trebala bi pokraj njega proletjeti 2015. godine. Na Zemlju bi trebala poslati prve detaljne snimke Plutonova sustava koji je toliko malen i dalek da čak i teleskop Hubble jedva vidi najveće strukture na njegovoj površini.

18. travanj 2024 03:18