20 GODINA PROUČAVANJA

SATURNOV MJESEC IMA JEZERA, PLANINE I DINE Znanstvenici otkrili: 'Titan su oblikovale iste sile kao i Zemlju. Jedini ima tekuće površine'

AUTOR:
  • OBJAVLJENO:
  • 26.11.2019. u 09:12

Dark dunes made of hydrocarbons are shaped by the moon's winds on the surface of Titan. Saturn and a shrunken sun can be seen in the distsnce., Image: 132529589, License: Royalty-free, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Stocktrek Images, Inc. / Alamy / Profimedia
Stocktrek Images, Inc. / Alamy / Profimedia

Pogled na Saturn s Titana

Najveći Saturnov mjesec ima jezera, planine i dine, a njegova je površina izbrazdana mnogim istim silama koje su oblikovale Zemlju, objavili su znanstvenici.

Skupina predvođena Rosaly Lopes s Kalifornijskog tehnološkog instituta (Caltech) kazala je da je Titanova vidljiva vanjština "jedna od geološki najraznolikijih u Sunčevu sustavu".

"Unatoč razlici u materijalima, temperaturama i gravitacijskim poljima između Zemlje i Titana, mnoga obilježja njihovih površina slična su i mogu se interpretirati kao proizvod istih geoloških procesa", objavili su znanstvenici u časopisu Nature Astronomy.

Koristeći se radarom i podacima što ih je prikupila sonda Cassini, koja se srušila na Saturn 2017. nakon dvadesetogodišnje misije oko njega, znanstvenici su uspjeli popuniti mnoge praznine u mapiranju Titana, udaljenog nekih 1,2 milijarde kilometara od Zemlje.

Titanove dine i jezera relativno su mladog postanka dok se planinski dio čini stariji, kažu znanstvenici.

Titanova površina oblikovana je akumulacijom i erozijom sedimenata i pokazuje "jasne latitudalne varijante, s dinama na ekvatoru, visoravnima na srednjim zemljopisnim širinama i jezerima na polovima".

NASA's planned Dragonfly rotorcraft lander approaches a site to explore on Saturn's moon, Titan, in an Illustration released June 27, 2019. NASA/JHU-APL/Handout via REUTERS. ATTENTION EDITORS - THIS IMAGE HAS BEEN SUPPLIED BY A THIRD PARTY.
NASA/JHU-APL via REUTERS

NASA-in robot istražuje na Titanu

Područja oko ekvatora su aridna, a oko polova je vlažnije.

Kao u slučaju Zemlje, Titanova površina izbrazdana je kraterima, erozijom, kretanjem tektonskih ploča i moguće vulkanskim aktivnostima.

Titan je, osim Zemlje, "jedino poznato nebesko tijelo s tekućim površinama", kazala je znanstvenica Alice Le Gall, članica skupine znanstvenika.

Pojasnila je da se metan na iznimno niskim temperaturama javlja u tri stanja, krutom, tekućem i plinovitom i na Titanu čini ciklus kakav je na Zemlji sličan kiši koja stvara rijeke i jezera te potom isparava kako bi ponovno oblikovala oblake.

Više na Jutarnjem...