POGLED U SVEMIR

ZNANSTVENICI DOKAZALI POSTOJANJE PLANETA U DRUGIM GALAKSIJAMA Pomoću inovativne tehnike 'vidjeli' planete male poput Mjeseca i velike poput Jupitera

Print screen / Youtube

Astrofizičari su po prvi puta uspjeli potvrditi postojanje planeta izvan naše galaksije. Dosad je potvrđeno samo da postoje planeti u Mliječnoj stazi.

Mjereći astronomski fenomen zvan 'microlensing' ('gravitacijska leća'), znanstvenici su iz Nasinog Chandra X-ray opservatorija uspjeli identificirati grupu udaljenih svjetova.

Novootkriveni planeti su raznih veličina, od malih poput našeg Mjeseca, pa do velikih poput Jupitera, a nalaze se u galaksiji udaljenoj 3,8 milijarde svjetlosnih godina.

'Jako smo uzbuđeni zbog novih otkrića. Ovo je prvi put da smo otkrili planete izvan naše galaksije', kaže profesor Xinyu Dai, astrofizičar sa Sveučilišta Oklahoma.

Nova saznanja su objavljena u časopisu 'The Astrophisical Journey', a autori studije su profesori Xinyu Dei i Eduardo Guerras.

Tehnika 'microlensing' koristi svjetlost udaljenih svemirskih objakata poput zvijezda ili kvazara, tako što motri kako neki eventualni planet prelazi preko putanje te svjetlosti. Poremećaj svjetlosnih zraka zapravo je pokazatelj prisustva planeta. To je zasad jedina poznata metoda otkrivanja tako udaljenih planeta.

'Galaksija o kojoj je riječ, udaljena je 3,8 milijarde svjetlosnih godina i ne postoji nikakav način da te planete promatramo direktno, čak ni pomoću najboljih i najjačih teleskopa. No mi smo ih ipak uspjeli detektirati pa čak dobiti i neku ideju o njihovoj masi. To je kul znanost', kaže profesor Dai.

'Microlensing' je astronomski efekt vidljiv sa Zemlje u kojem svjetlost koju emitiraju zvijezde ili kvazari biva savijena uslijed gravitacije nekog posrednog objekta – poput druge zvijezde ili crne rupe.

Ako se izvor svjetlosti nalazi točno iza posrednog objekta, taj će se objekt ponašati kao leća i stvoriti disk svjetlosti kako zrake svjetlosti s izvora prolaze uz taj objekt.

Sjaj tog diska svjetlosti može biti promijenjen zbog prisutnosti nekog planeta u blizini, pa se ta tehnika može koristiti za utvrđivanje prisutnosti planeta koje bi inače bilo nemoguće identificirati.

Inače, taj je efekt predvidjela Einsteinova opća teorija relativnosti, a diskovi svjetlosti nazivaju se 'Einsteinovim diskovima'.

U ovoj studiji teleskopom su promatrali 'microlensing' učinak jednog kvazara te obavili mjerenja potrebna za utvrđivanje postojanja planeta.

'Ovi mali planeti su najbolji kandidati za ovakvo promatranje. Analizirali prikupljenih podataka, uspjeli smo utvrditi i njihovu masu', kaže profesor Dei.

19. travanj 2024 18:53