JEDNO VELIKO NIŠTA

Znanstvenici zbunjeni: Otkrili golemu crnu rupu. Čak 4000 puta je veća od one u središtu naše galaksije

AFP

ZAGREB - Astronomi su u galaksiji udaljenoj 220 milijuna svjetlosnih godina otkrili drugu najveću crnu rupu u svemiru, prenose svjetski mediji.

Galaksija NGC 1277 u zviježđu Perzej po veličini odgovara četvrtini Mliječne staze, a otkrivena crna rupa 4000 puta je veća od one koja se nalazi u središtu naše galaksije.

Njezina masa je 17 milijardi puta veća od mase Sunca, objavio je u srijedu britanski časopis Nature, a prenosi BBC.

To je 14 posto ukupne mase te galaksije, dok crne rupe obično imaju 0,1 posto mase svoje galaksije.

Znanstvenici će zbog toga možda morati revidirati svoje teorije o nastanku galaksija.

"To je doista neobična galaksija", rekao je Karl Gebhardt, sa Sveučilišta Texas u Austinu, jedan od autora istraživanja.

"Gotovo je sva crna rupa. Mogla bi biti prvi objekt nove klase, galaktičke crne rupe", dodao je.

Crna rupa za sada je druga po veličini, a možda će biti i najveća. Masa trenutačno najveće crne rupe, otkrivene 2011., nije još točno izračunata i kreće se između 6 i 37 milijardi masa Sunca.

Crne rupe stvaraju snažno gravitacijsko polje kojemu ne može pobjeći ni svjetlost. Nastaju kada se velika zvijezda na kraju svojeg životnog vijeka počne urušavati sama u sebe jer joj ponestane goriva. Tada može nastaviti rasti gutajući druge zvijezde ili spajajući se s drugim crnim rupama, čime ponekad nastaju supermasivne crne rupe koje se nalaze u središtima galaksija. No ova crna rupa tu teoriju dovodi u pitanje velikom razlikom svoje mase u odnosu na masu galaksije domaćina.

"Galaksija u kojoj se nalazi ova nova crna rupa formirala se vjerojatno prije više od osam milijardi godina i čini se da se od tada nije mnogo promijenila", objavio je Institut Max Planck, koji je vodio istraživanje. "Kakav god bio proces kojim je ova golema crna rupa nastala, mora da se dogodio vrlo davno", prenosi Le Monde.

19. travanj 2024 08:42