ODABIR

AMERIKANCI, OŠTRI PREDMETI, TJELOHRANITELJ ILI MOŽDA AMERIČKA KRIMI PRIČA? Kritičari Jutarnjeg izabrali najbolje TV serije u 2018. godini

Produkcija televizijskih serija toliko je velika da se procjenjivanju aktualne sezone može prići samo na temelju osobnih preferencija. Zato Magazin donosi dvije vrlo različite liste koje se podudaraju tek u dva naslova

Produkcija televizijskih serija toliko je velika da se njezinu procjenjivanju može pristupiti samo na temelju osobnih preferencija. Dakle, nemoguće je pogledati sve što se čini relevantnim, a ni nama nisu dostupne baš sve prikazivačke platforme i kanali. Podaci za 2018. godinu su fascinantni - bila su 554 nova TV sadržaja, od toga samo na Netflixu 150. Gotovo kao da je svaka zamisliva gledateljska TV niša dobila svoj proizvod.

Ova je godina prošla bez "Igre prijestolja", a iako smo se nadali tome, nije došao kraj "Živim mrtvacima", unatoč odlasku iz serije glavnog junaka, šerifa Ricka Grimesa - koji je umro a možda i nije. Također, na listama nisu baš dobro prošli ni stari favoriti - druga sezona "Sluškinjine priče" za većinu nas je bila teško gledljiva, a osobitog odjeka nije imala ni nova sezona "West Worlda".

Nastavlja se trend (limitiranih) dramskih serija snimljenih prema književnom predlošku - nakon već spomenutog romana Margaret Atwood pretočenog u TV format te "Velikih malih laži", ove smo godine dobili ekranizaciju prvog krimića Gillian Flynn, kao i autobiografskih romana Edwarda St Abyna. Također, velike streaming kuće šire svoju ponudu na europske i ostale izvanameričke produkcije. Tako je ove godine jako dobro prošla serija Toma Tykwera "Babilon Berlin", a bit će zanimljivo na samom početku sljedeće godine vidjeti na što nalikuje prva ovdašnja HBO produkcija, serija "Uspjeh". Uostalom, "Novine" su već u Netflixovu portfelju.

Nismo procjenjivali domaće, odnosno regionalne produkcije - čini nam se da je konkurencija preskromna za bilo kakvo konkretno rangiranje.

NENAD POLIMAC

1) Amerikanci

(FX, Joseph Weisberg)

Šestom sezonom završena je jedna od najboljih holivudskih serija u ovom mileniju. Glavni junaci - Elizabeth i Phillip Jennings - našli su se na kraju u Moskvi, gradu u kojem se više ne moraju pretvarati da su rođeni u Americi, i kao da se pitaju je li to sve skupa imalo smisla, njihovi dvostruki identiteti, laganje vlastitoj djeci, susjedima i prijateljima, neprestana klanja i slijepa poslušnost naredbodavcima iz Kremlja. Prema finalu serija je stjecala sve veći krug poklonika, dobila je nagradu Emmy za scenarij i glavnog glumca (Matthew Rhys), no šteta je što je bez priznanja ostala Keri Russell, jer je njezin lik čudovišne intrigantice i hladnokrvne ubojice, koja usprkos tome veže gledatelja, bez premca u modernoj televiziji.

2) Ubojstvo Giannija Versacea:

Američka krimi priča (FX, Tom Rob Smith)

Tzv. antologijska serija u drugoj sezoni se usmjerila na poznatog modnog kreatora (glumi ga Edgar Ramirez iz mini-serije "Carlos"), koji je 1997. ustrijeljen ispred svoje vile u Miami Beachu, no pogrešno je pretpostaviti da je on u središtu zbivanja. Glavni lik je njegov ubojica Andrew Cunanan (Darren Criss dobio je za tu ulogu nagradu Emmy), a posredno je to priča o američkoj gay sceni. Pilot-epizodu režirao je Ryan Murphy, jedna od najmoćnijih ličnosti američke televizije.

3) Mala bubnjarica

(AMC, BBC One) Michael Lesslie i Claire Wilson

Nije baš uobičajeno da roman tako engleskog pisca kakav je John Le Carrè ekranizira filmaš iz Južne Koreje, međutim, Park Chan-Wook ("Oldboy") uživa takav ugled da ga producenti naprosto nisu htjeli odbiti. Priča o mladoj glumici koja dobije ulogu života kad je postave kako mamac palestinskim teroristima intrigantno je i višeslojno režirana, a Florence Pugh, Alexander Skarsgård i Michael Shannon sugestivni su protagonisti.

4) Oštri predmeti

(HBO, Marti Noxon)

Zasigurno dramski najizazovnija mini-serija u ovogodišnjoj američkoj televizijskoj ponudi. Kanadski redatelj Jean-Marc Vallée tako se slobodno poigrava vremenom i prostorom da je neusredotočeni gledatelj na muci gleda li aktualnu radnju ili onu iz prošlosti. Amy Adams jedna je od favoritkinja za predstojeću nagradu Emmy.

5) Bodyguard

(BBC One, Jed Mercurio)

Nije baš vjerojatno da bi ratnog veterana iz Afganistana s PTSP-om postavili za čuvara britanske ministrice unutarnjih poslova, no napetost je važnija od uvjerljivosti u ovom prvorazrednom trileru iz šest nastavaka, u kojem vas na kraju treće epizode očekuje uistinu neočekivan obrat. Romansa dominantne žene i konfuznog mlađeg muškarca paše u naše vrijeme, u kojem se stvaraju i puno bizarnije veze. Richard Madden i Keeley Hawes odlični su protagonisti.

6) Ubijanje Eve

(BBC America, Phoebe Waller-Bridge)

Superioran žanrovski proizvod. Sandra Oh je špijunka koja se jedva izvukla iz ureda i našla se na "terenu", da bi naletjela na kolegicu koja joj postaje prava noćna mora i pritom je još zaljubljena u nju. Dinamično, krcato apsurdnim obratima i potpuno neodoljivo.

7) Babilon Berlin

(Netflix, Das Erste, Sky 1, Sky Atlantic, Henk Handloegten, Tom Tykwer, Achim von Bories)

Njemački redatelj Tom Tykwer ("Lola trči") izgubio se u labirintu filmova velikih budžeta, da bi se slavodobitno vratio s još jednim skupim proizvodom, ali napravljenim za televiziju. Evociranje razdoblja Weimarske republike je sjajno, priča je napeta, a glumci - osobito Liv Lisa Fries u ulozi prostitutke koja bi rado postala policajka - perfektni.

8) Čovjek u visokom dvorcu

(Amazon, Frank Spotnitz)

Treću sezonu serije po romanu Philipa K. Dicka čekali smo pune dvije godine, streaming gigant očito nije ni slutio da se upetljao u tako kompliciranu i skupu seriju, međutim, isplatilo se. Šokirali su nas eliminiranjem nekolicine likova koji su se činili kao junaci s kojima ćemo dočekati kraj, no to je strategija kojom se najlakše veže gledatelje.

9) Čudesna gđa Maisel

(Amazon, Amy Sherman-Palladino)

Početkom mjeseca stigla je i druga sezona, Rachel Brosnahan u naslovnoj ulozi sad se već etablirala kao stand-up komičarka, u izgledu joj je i posao na televiziji, no o tome više kad se upustite u binge-watching. Serija i dalje spretno spaja komediju i dramu, svaka epizoda traje oko sat vremena i glasači za Emmy opet će imati problema kako je klasificirati.

10) Dvojnik

(Starz, Justin Marks)

Uz "Čovjeka u visokom dvorcu" najzanimljiviji izdanak političke fikcije. Pretpostavite da naša stvarnost nije jedina, postoji i ona alternativna, a do nje se stiže kroz tunel gdje stražare policija i carina. J.K. Simmons briljira u ulozi skromnog tipa koji se šokira kad shvati da ima dvojnika, ali puno opasnijeg no što je on sam.

11) Prijeteći toranj

(Hulu, Dan Futterman, Alex Gibney, Lawrence Wright)

Veliki i beskrajno produktivni dokumentarist, oskarovac Alex Gibney, okušao se i u fikciji, režirao je pilot-epizodu u seriji po knjizi Lawrencea Wrighta (naredne dvije epizode potpisao je nekoć kultni filmaš John Dahl). Priča je uglavnom autentična, jer pokazuje kako su rivalstvo između FBI-a i CIA-e omogućili uspon Osame bin Ladena i tragediju od 11. rujna 2001. Glume Jeff Daniels i Tahar Rahim.

12) Kronike Times Squarea

(HBO, George Pelecanos i David Simon)

U drugoj sezoni junaci su napokon počeli snimati porniće i zbivanja su odjednom postala puno uzbudljivija. Kao i dosad, autori spajaju fikciju i stvarni socijalni kontekst, ali od tvoraca kultne serije "Žica" malo smo više očekivali. Ipak, i u ovakvom izdanju to je puno više od prosječne televizije.

PAVICA KNEZOVIĆ BELAN

1) Oštri predmeti

(HBO, Marti Noxon)

Lani su svi uzdisali za serijom "Velike male laži" i pričom o životu privilegiranih američkih žena ispod čije se površine ipak krije neki mračan drek. Pod palicom istog redatelja, Jean-Marca Valléa ("Dobri dileri iz Dallasa"), ove smo godine gledali neusporedivo mračniju žensku seriju. Snimljena prema romanu Gilian Flynn i s Amy Adams u ulozi autodestruktivne novinarke Camille Preaker, sklone alkoholu, samoozljeđivanju, samozadovoljavanju i slušanju Led Zeppelin, "Oštri predmeti" suvremena su verzija bolesnog američkog Juga, u stilu najboljih Faulknerovih romana. Sve mi se svidjelo u ovoj seriji: od briljante Adamsove odjevene stalno u iste crne traperice i majicu, vješto ispričane priče s flashbackovima koji nam nisu otkrivali previše pa sve do nevjerojatne ženske karme i zle krvi razotkrivene u efektnom kraju. Serija koja se gledala onako kako se čita najbolji roman.

2) Wild, Wild Country

(Netflix, Maclain i Chapman Way)

Vjerojatno najluđa priča godine. Ova šestodijelna dokumentarna serija razotkriva malo poznatu priču o tome kako je sekta slavnog indijskog gurua Bhagwana Shrea Rajneesha, poznatijeg kao Osho, početkom 80-ih godina u oregonskom gradiću Wasco County počela graditi utopijski grad. To nije toliko priča o srazu egzotičnog kulta s mentalitetom američke provincije koliko temeljiti prikaz ljudske volje za dominacijom i manipulacijom. I u centru ove dokumentarne serije fascinantan je ženski lik, Oshove pomoćnice, Indijke Ma Anand Sheele. Autori su obavili sjajan posao, domogli se goleme količine arhivskog snimljenog materijala i razgovarali sa svim važnijim likovima ove priče, uključujući i hipnotički dominantnu Sheelu.

3) Patrick Melrose

(Showtime, David Nicholls)

Ova staromodna serija, snimljena prema autobiografskim romanima Edwarda St Abyna, bila je pravo osvježenje u poplavi programa jakog koncepta u kojima ne znate tko kome glavu nosi. U šest nastavaka pratili smo klasičnu priču o pokvarenoj britanskoj aristokraciji s briljantnim Benedictom Cumberbatchom u gotovo pa ulozi karijere. Veličanstven je kao blazirani džanki, a podjednako su dobri i njegova majka Jennifer Jason Leigh i otac, ultimativni zlikovac, kojeg tumači Hugo Weaving.

4) Seven Seconds

(Netflix, Veena Sud)

Jedna u nizu serija koju je Netflix odlučio eutanazirati nakon samo jedne sezone. Prikazana početkom ove godine s ne prevelikim odjekom, vjerujem da u Netflixu zbog te odluke uveliko žale, tim više jer je Regina King dobila Emmyja za najbolju glumicu u limitiranoj seriji. Posrijedi je odlična kriminalistička serija, kao stvorena za binganje, koja počinje prometnom nesrećom u kojoj pogiba crni mladić, a skrivio ju je novopridošli policajac. Ozbiljne preporuke.

5) Kronike Times Squarea

(HBO, George Pelecanos, David Simon)

Veliki je užitak gledati drugu sezonu serije o nastanku pornoindustrije u New Yorku. Oživljavanje prljavog velikog grada 70-ih fascinantno je uvjerljivo, dijalozi su beskrajno pametni uz aluzije na Charlesa Dickensa i pozivanje na Brunu Bettelheima, a nizom izvrsnih glumaca dominira veličanstvena Maggie Gyllenhaal u ulozi bivše kurve koja je postala filmska redateljica.

6) Gdje ima dima, ima i vatre

(HBO, Katja Blichfeld, Ben Sinclair)

Moja omiljena serija već godinama, još dok je bila internetski fenomen. Druga sezona u okrilju velike kuće bila je mnogo bolja od debitantske na HBO-u. Svaka od deset epizoda je zasebna priča, povezana zajedničkim likom dobroćudnog dilera marihuane (Sinclair) koji svoju robu New Yorkom razvozi na biciklu. Posebna preporuka za uvodnu epizodu u kojoj se grad budi s jednom dramatičnom viješću...

7) Preljub

(Showtime, Sarah Treem, Hagai Levi)

Posebno veseli kada se neka dobro poznata serija vrati s odličnom sezonom kao što je ovdje bio slučaj. Četvrta sezona serije o složenom ljubavnom kvartetu donijela nam je tragičan završetak centralnog ženskog lika Alison Lockhart u interpretaciji vrhunske kazališne glumice Ruth Wilson. U petoj i posljednjoj sezoni saznat ćemo što se doista dogodilo.

8) Milijarde

(Showtime, Brian Koppelman, David Levien, Andrew Ross Sorkin)

Nema se tu što ne voljeti. Serija koja iz sezone u sezonu (odgledali smo ih tri) nimalo ne gubi na svojoj uzbudljivosti, a sraz dvojice glavnih likova, javnog tužitelja Chucka Rhodesa (Paul Giamatti) i šefa sumnjivog financijskog fonda Bobbyja Axelrodea (Damian Lewis), je epski.

9) Ozark

(Netflix, Bill Dubuque, Mark Williams)

Iako nije bila dobra kao prva sezona, novih deset epizoda priče o bračnom paru Byrde, koji u nekoj američkoj vukojebini moraju ulagati mafijaški novac, ipak nam je pružila mnogo gledateljskog zadovoljstva. Seriju nosi dvoje iznimnih američkih glumaca: velika Laura Linney te Jason Bateman kojega nismo navikli gledati u tako složenim dramskim likovima.

10) Wanderlust

(Netflix, BBC One, Nick Payne)

Nisam je vidjela ni na jednoj listi najboljih serija 2018., no mene je kupila prvenstveno fenomenalnom Toni Collette u ulozi psihijatrice koja odluči učmali brak prodrmati izvanbračnim vezama. No, otvoreni brak zgrane okolinu i ne donese očekivane benefite...

11) Rastava

(HBO, Sharon Horgan)

Lijepo je kada serije sazrijevaju poput ove (odgledali smo 2. sezonu) u kojoj gledamo Sarah Jessicu Parker i Thomasa Hadena Churcha kao friško razveden par koji više, odnosno manje uspješno pokušavaju "hendlati " svoje nove živote.

12) Everything Sucks!

(Netflix, Ben York Jones, Michael Mohan)

Živimo renesansu odličnih TV serija za tinejdžere. Nema tu više glupastih proizvoda poput "Beverly Hillsa", uglavnom su to odlično zakopane serije ("13 Reasons Why", "Riverdale") koje mogu gledati i odrasli. Tim više treba žaliti što je Netflix nakon samo jedne sezone ukinuo ovu seriju, smještenu u 90-ima, s glumcima pravim tinejdžerima i preslatkom pričom o "coming outu" jedne djevojčice...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
18. travanj 2024 16:28