MAGAZIN OBJAŠNJAVA

ŠTO U GODINU DANA MOGU SAGRADITI KINEZI, A ŠTO HRVATI? Dok su oni završili četvrtinu Pelješkog mosta, mi još nismo odabrali izvođača za gradnju ceste

 
 Denis Jerkovic, Tonci Plazibat / CROPIX

Tako otprilike izgleda usporedni hologram aktivnosti hrvatskih institucija i kineske kompanije China Road and Bridge Corporation u Hrvatskoj u posljednjih 15 mjeseci na projektu “Cestovna povezanost s južnom Dalmacijom”, odnosno gradnje Pelješkog mosta i njemu pristupnih cesta.

U tih 15 mjeseci kineska kompanija uspjela je potpisati ugovor, početi radove, u Kini izraditi 148 čeličnih cijevi promjera dva metra, brodovima ih dopremiti u Hrvatsku, zabiti sve te pilote u morsko dno, početi s izradom betonskih naglavnica na koje će se montirati stupovi mosta. Ukratko, u godinu dana od početka radova završili su četvrtinu predviđenog posla.

A Hrvati? Njima sve to vrijeme nije bilo dovoljno da odaberu izvođača radova za 12 kilometara dvotračne ceste. Kinezi su Hrvatima dali “fore” gotovo pet mjeseci. S radovima su počeli punih pet mjeseci nakon što su Hrvati raspisali natječaj. I opet su ih prestigli. Kinezi u godinu dana naprave četvrtinu mosta Pelješac, a Hrvati toliko vremena potroše da odaberu izvođača radova za 12 kilometara ceste.

A onda im odluku sruši Državna komisija, pa moraju odabrati drugog izvođača, ali ni on još nije potpisao ugovor, pa nakon 15 (!) mjeseci zapravo još uvijek nije sigurno je li i taj pravi. I kad se to sve zajedno oduzme i zbroji jasno je zašto ova zemlja ne može naprijed. Prije petnaest godina bila je dovoljno 48 mjeseci da se projektira 400 i sagradi 200 kilometara autocesta. Danas ne možemo u 15 mjeseci riješiti 12 kilometara dvotračne ceste.

Što je i tko je za to kriv? Zakonodavac koji ne želi mijenjati zakonske procedure. Koji dopušta potencijalnim izvođačima te raznim “lipovim gajevima” i “snagama vjetra” masakriranje natječajnog postupka. Kome koristi da se ponuditelji bez ikakvoga građevinskog iskustva javljaju na strateški važne natječaje i u konačnici pobijede ako imaju dobre podizvođače? Ili postavljanje stotine pitanje ponuditelja, a svima je jasno da to rade zbog otezanja natječaja?

A tek podnošenje žalbi minutu prije otvaranja ponuda kako bi se ukralo još mjesec dana za sastavljanje ponuda. Ovaj projekt je jasno pokazao da je zakonska regulativa trula. Mijenjajte je dok nije prekasno. Jer još puno gore stvari nas očekuju na natječajima za željezničku infrastrukturu.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. travanj 2024 19:06