POSAO OD 206 MILIJUNA KUNA

VELIKE SUMNJE NAD PROJEKTOM REMONTA VOJNIH HELIKOPTERA Dobar posao u Rusiji. Ali za koga?

Bruno Konjević / CROPIX

Početkom kolovoza trebao bi biti dovršen 206 milijuna kuna vrijedan posao obnove deset helikoptera hrvatskog ratnog zrakoplovstva, no nejasno je hoće li biti remontirano i njihovo naoružanje ili će vojska ostati bez te važne borbene sposobnosti. Službenih odgovora nema...

Početkom kolovoza, sukladno ugovoru, trebao bi biti završen remont posljednjeg, 10 transportnog helikoptera Mi-171Sh te predan Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu. No, Ratno zrakoplovstvo na remont je predalo deset naoružanih helikoptera, a vraćaju im se razoružani! Za 206 milijuna koliko je Ministarstvo obrane platilo Zrakoplovnom tehničkom zavodu bit će obavljen generalni remont helikoptera, ali ne i naoružanja te će zrakoplovstvo izgubiti sposobnost koju je imalo prije remonta. To se jasno vidi iz ugovora između ZTC-a i ruske tvrtke Vertoljoti Rosiji koji je Jutarnji list imao priliku proanalizirati.

U tom ugovoru jasno stoji kako je predmet ugovora generalni remont deset helikoptera Mi-171Sh u sklopu kojeg se agregati i sastavni dijelovi koji se skidaju s helikoptera šalju u Rusiju. Također se navodi kako će se napraviti i određene dorade na helikopterima. Riječ je o upravljačkom pultu, adaptacija osvjetljenja pilotske kabine i još neke manje izmjene. U ugovoru se, dakle, nigdje ne spominje remont naoružanja, prije svega lansera raketa S-8. Riječ je oružanom sustavu koji je bio sastavni dio isporučenih helikoptera i HRZ ih je imao punih deset godina. Najvidljiviji dio oružanog sustava su saćasti lanseri montirani na bočnim stranama helikoptera. Sukladno propisanim procedurama, bez obzira koristi li se naoružanje ili ne, ono mora nakon određenog vremenskog perioda na redovni remont. Kako to nije obavljeno, oružani sustavi su skinuti s helikoptera i uskladišteni, a helikopteri su razoružani.

Do sada su Ratnom zrakoplovstvu predana četiri remontirana helikoptera, a javnosti je svečano pokazan onaj prvi početkom prosinca prošle godine. U zračnoj bazi u Zemuniku ministar obrane Damir Krstičević tom je prilikom kazao “danas je značajan dan za Hrvatsko ratno zrakoplovstvo jer preuzimamo novi remontirani helikopter Mi-171Sh”. Helikopter je bio izložen u bazi, ali bez saćastih lansera. Ministarstvo obrane punih dva tjedna nije odgovorilo na naš upit jesu li oružani sustavi na helikopteru remontirani, te ako nisu, mogu li se koristiti. No, jedini odgovor je potpuna šutnja i ignoriranje naših pitanja.

 

Upitni za Kosovo

Ministarstvo obrane i HRZ imali su u planu remont oružanih sustava na ovim helikopterima što je i navedeno u Planu nabave za 2017., u kojem je stavka - Generalni remont helikoptera Mi-171Sh - jačanje vatrene moći. Planiran je remont sustava naoružanja s nevođenim zrnima. No, nakon što je za izvođača remonta helikoptera odabrana ruska kompanija Vertoljoti Rosiji, od remonta naoružanja se odustalo, a razlog su sankcije SAD-a i Europske unije koje obuhvaćaju i izvoz naoružanja u Rusiju.

Naime, oružani sustavi bi morali biti izvezeni na remont u Rusiju što je zbog uvedenih sankcija nemoguće. Stoga se od remonta odustalo, a transportni helikopteri Mi-171Sh su u tišini razoružani. To bi u budućnosti mogao biti problem u sudjelovanju Ratnog zrakoplovstva u NATO misiji KFOR na Kosovu. Riječ je o borbenoj misiji te helikopteri moraju biti naoružani. Do remonta Hrvatska je na Kosovo slala helikoptere Mi-171Sh, a koji su potom zamijenjeni transportnim helikopterima Mi8 MTV-1. Kako oni nisu naoružani, priručno je na vrata helikoptera postavljeno postolje na koje se može pričvrstiti puškostrojnica.

Ugovor o remontu s ruskom kompanijom Vertoljoti Rosiji potpisala je uprava Zrakoplovno tehničkog centra s kojim je MORH potpisao ugovor o obavljanju tog posla na iznos od 206 milijuna kuna. Prema ugovoru, remont obavlja podizvoditelj kojeg je angažirao Vertoljoti Rosiji, a riječ je o ruskom Zavodu “810 ARZ”. Već se u nekoliko navrata u medijima navodila činjenica kako u vrijeme potpisivanja ugovora zavod nije imao certifikat za remont helikoptera. U ZTC-u su to znali još na proljeće 2017. godine kada je njihova delegacija posjetila Zavod i u svom izvješću jasno utvrdila kako zavod nema certifikat te da će ga teško ishoditi do kraja 2017., do vremena kada se predviđao potpis ugovora. Stoga je u samom ugovoru s Vertoljoti Rosiji navedeno da će Zavod biti certificiran četiri mjeseca nakon potpisa Ugovora.

U to vrijeme ZTC je razgovarao i s nekim drugim zavodima u Europi koji su imali certifikate za remont ovih helikoptera, a koje im je izdao upravo Vertoljoti Rosija. Rusi su odlučili ukinuti tržišno natjecanje te su tijekom 2017. godine tadašnjem predsjedniku Uprave ZTC-a Pavi Krpanu pismenim putem ukazali da oni jedini imaju originalnu remontnu dokumentaciju za taj tip helikoptera i da jedino oni izdaju pravovaljane certifikate za remont drugim zavodima u Europi. Krpana tada upozoravaju da su certifikati koje su izdali tvrtkama Spark u Rusiji i LOM PRAGA iz Češke istekli i da ih neće produžiti, i napominju kako važeće certifikate imaju jedino oni i zavod MVZ, također iz Rusije.

Prema ugovoru koji je ZTC potpisao s ruskom kompanijom, vrijednost posla s ruskom tvrtkom je 16,8 milijuna eura ili oko 126 milijuna kuna. Na to treba dodati troškove radova koje obavlja ZTC i njihova zarada, čime se dođe do ukupnog iznosa koji plaća MORH. No, prema riječima naših sugovornika, do sada je već sklopljen veći broj aneksa ugovora jer ruski izvođač za dobar dio dijelova tvrdi da su im istekli resursi, da se ne mogu popraviti već ih se mora zamijeniti, što ZTC dodatno plaća.

Prema nekim izračunima aneksi su vrijedni nekoliko desetaka tisuća kuna. Naši sugovornici ukazali su nam i na niz nelogičnosti i neobičnih stavki u samom ugovoru. Tako je ugovoreno da po završetku remonta prvi probni let helikopterom obavljaju probni piloti ruske tvrtke, ali ne i ZTC-a. ZTC provjerava dokumentaciju i rad motora na zemlji. Što je isto kao da prilikom primitka automobila na servisu ne isprobate automobil već vjerujete serviseru da je sve u redu. Do sada su već na dva helikoptera uočeni problemi s pumpama na motorima, što je ZTC javno priznao, ustvrdivši da su pumpe zamijenjene.

 

Certifikat samo za Hrvatsku

Prema ugovoru sklapanje i završetak remonta na posljednja dva helikoptera trebali bi obaviti djelatnici ZTC-a. Da bi to mogli raditi, od ovlaštenih nacionalnih vlasti ZTC je ishodio certifikat za te poslove. No, kako saznajemo, ruska kompanija taj certifikat ne priznaje i od ZTC-a traži ishođenje certifikata za ovlašteno remontiranje helikoptera Mi-171Sh. Certifikat bi naravno izdao Vertoljoti Rosiji. Prema tim informacijama certifikat bi vrijedio samo za teritorij Hrvatske u trajanju od jedne do dvije godine. U Zavodu su prvo demantirali da ruska tvrtka traži certifikaciju za remont civilne ili vojne verzije Mi-171. No, Jutarnji list posjeduje Odluku Uprave tvrtke od 16. kolovoza prošle godine o imenovanju “radnog tima za organiziranje, nadzor i koordinaciju provedbe inicijalne certifikacije Zrakoplovno tehničkog centra od strane holdinga AO Vertoljoti Rosija za remont helikoptera tipa Mi-171”.

Također se navodi kako radni tim treba osigurati provedbu certifikacije tvrtke sukladno potpisanim ugovorima s predstavnicima ruske kompanije. Nakon što smo ih suočili s ovim podatkom, u ZTC-u su nam odgovorili da su “pokazali interes za program certificiranja za poslove remonta civilnih helikoptera Mi-171 sa slobodnog međunarodnog tržišta” te da odluka o tome tek treba biti donesena. Pritom u svom odgovoru nisu pojasnili što u odluci o formiranju radne grupe znači formulacija da “treba osigurati provedbu certifikacije tvrtke sukladno potpisanim ugovorima s predstavnicima ruske kompanije”.

Prema dostupnim informacijama, ishođenje tog cerftifikata ZTC bi trebao platiti nekoliko stotina tisuća dolara. Pregovori s ruskom stranom o tome tek slijede. U tom kontekstu zanimljivo je da je ruska strana tijekom boravka delegacije ZTC-a u Rusiji, prije potpisivanja ugovora odlučno odbijala svaku mogućnost certificiranja hrvatskog zavoda za remont ovog helikoptera.

Prema ugovoru ZTC ruskoj kompaniji plaća i skoro 1,3 milijuna eura za troškove dolaska i boravka ruskih stručnjaka u Hrvatskoj tijekom remonta. U nekim trenucima u Hrvatskoj boravi oko dvadeset ruskih stručnjaka. U samom Ugovoru detaljno su specificirani ti troškovi. Tako im se između ostalog plaća smještaj s ručkom te vozilo s vozačem. Nadalje, na raspolaganju moraju imati dvije plaćene sim-kartice i na svakoj mora biti plaćeno najmanje 60 minuta razgovora dnevno s Rusijom. U slučaju smrtnog slučaja, ZTC snosi sve troškove organizacije prijevoza posmrtnih ostataka u Rusiju. Također je definirano i da radni tjedan ruskih stručnjaka traje pet dana i da ne smije prekoračiti 40 sati, a svi ruski i hrvatski državni praznici su za njih neradni.

Izdvajamo