Omogućava HUB

IMATE PRAVO PREDOMISLITI SE I TRAŽITI NOVAC NATRAG! No u jednom slučaju vas europske direktive ne mogu zaštititi

 
 iStock

Direktiva EU o pravima potrošača uređuje odnose između tvrtki i potrošača na internom europskom tržištu te jamči ista prava svima, bez obzira gdje kupuju unutar Europske unije. Direktiva se primjenjuje na sve transakcije između "potrošača" i "trgovca", a nacionalnim tijelima nadležnima za provedbu tog zakona daje veće ovlasti za otkrivanje i zaustavljanje kršenja zakona o zaštiti potrošača dok kupuju putem Interneta, te mogućnost usklađivanja akcija u cijeloj EU u skladu s revidiranom Uredbom o suradnji u zaštiti potrošača. Evo najvažnijih prava, definiranih tim zakonom.

Pravo na predomišljanje
Nakon što ste nešto kupili putem Interneta, možete od te kupovine odustati u roku od 14 kalendarskih dana od dana kad ste obavili transakciju. Ne morate dati nikakav razlog za to, no morate platiti trošak povratka kupljene robe. Postoje i neke transakcije koje nisu obuhvaćene člankom koji vam dopušta predomišljanje – primjerice, ne možete odustati od rezervacije u hotelu, iznajmljivanja automobila putem rent-a-cara, ne možete vratiti proizvod koji je izrađen prema vašim specifikacijama, ne možete odustati od usluga koje ste već počeli koristiti , itd.


Pravo na jasne i precizne informacije
Online trgovci dužni su dati sve potrebne informacije o usluzi ili proizvodu: opis njegovih osnovnih obilježja, cijenu (uključivo sa svim porezima i troškovima dostave), informacije o načinima plaćanja, kontakt podatke – ime i adresu dobavljača, opis postupka dostave kupljenje robe i načina na koji će usluga biti izvršena, cijenu komunikacije, podatke o tome kako kupovina može biti otkazana, opis svih jamstava i post-prodajnih usluga vezanih uz kupljeni proizvod...

Pravo na povrat novca
Sve što u Europskoj uniji kupite putem Interneta mora vam biti dostavljeno u roku od trideset dana, osim ako se oko toga niste drukčije dogovorili s trgovcem. Ako roba nije dostavljena u dogovorenom razdoblju, imate pravo inzistirati na dostavi pa i na prekidu transakcije i zatražiti povrat novca. Imate pravo na povrat novca i u slučajevima u kojima se jasno pokaže da vam online trgovac nije u stanju dostaviti kupljenu robu ili nije dostavio kupljenu robu i nakon što ste ga upozorili na kašnjenje. Novac vam mora biti vraćen u roku od 14 dana.

Pravo na zamjenu oštećene robe

Prema EU pravilima, svi nedostaci koji se na kupljenoj robi pokažu u razdoblju od šest mjeseci od dana dostave kupcu, smatra se da su ti nedostaci u toj robi postojali u trenutku dostave. U tom slučaju trgovac mora kupcu ponuditi da robu popravi ili zamijeni, no ako to nije moguće ili se pokaže nezadovoljavajućim, kupac može tražiti povrat novca i mora taj novac dobiti u roku od trideset dana od postavljanja zahtijeva za povratom novca.

Od čega vas EU zakoni ne štite?

Ako kupite robu od nekog pojedinca, a ne tvrtke, ta transakcija nije pokrivena EU zakonodavstvom o zaštiti potrošača. "Potrošačke transakcije" su samo one u kojima se proizvod ili usluga kupuju od pravne osobe kojoj je prodaja dotičnih proizvoda ili usluga posao, zanat ili profesija, dok je transakcija između pojedinaca njihova privatna stvar. Ako kupujete nešto od proizvođača izvan EU, Zakon o potrošačima Europske unije možda neće biti primjenjiv – pa je važno pomno proučiti sve važne pojedinosti te transakcije, prije nego što se ona izvede.


Više pojedinosti o svojim pravima dok kupujete online potražite na internetskim stranicama Europskog potrošačkog centra u Hrvatskoj: http://ecc-croatia.hr/

Hrvatski Zakon o zaštiti potrošača nalazi se na ovoj poveznici.

Cjelovit Kodeks o EU pravima potrošača na Internetu možete preuzeti ovdje.


Prilog je napravljen u produkciji Native Ad Studija Hanza Medije i Hrvatske udruge banaka u skladu s najvišim profesionalnim standardima Jutarnjeg lista

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. travanj 2024 07:39