Znatiželja ga je odvela daleko

IZOLIRAO JE VODIK ZA RAKETNO GORIVO, A JOŠ NIJE NI IMAO KEMIJU I FIZIKU U ŠKOLI 12-godišnji Jakov iz Brestja pravo je čudo od djeteta

Zagreb, 111019.
OS Brestje
Jakov Barisic, ucenik 7. razreda za temu o mladim inovatorima. Foto: Ranko Suvar / CROPIX
Ranko Suvar / Hanza Media

Jakov Barišić, učenik OŠ Brestje

Omogućava Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta

Među više od tisuću učenika Osnovne škole Brestje ne biste ga uočili. On je jednostavan, nasmijan, ali pomalo povučen. Ne mari previše za odjeću ni frizuru, u ruci nosi knjige i bilježnice za nastavu koja ga čeka. Prosječan dan izgleda mu gotovo kao i svakog njegova vršnjaka - budi se, ide u školu, piše zadaću, druži se s prijateljima na igralištu, gleda serije i "visi" na internetu.


Samo što njegovo vrijeme na internetu ne znači bezglavo skrolanje po Instagramu, Tik Toku ili svim onim drugim aplikacijama koje kradu vrijeme njegovim vršnjacima. Jakov Barišić, 12-godišnjak iz Brestja, svoje slobodno vrijeme troši na programiranje, proučavanje videa kompliciranih procesa poput elektrolize, koje onda sam pokušava napraviti, i igranje s Arduionom, platformom za kreiranje elektroničkih projekata.


- Pa, evo sada sam krenuo u sedmi razred i dobio fiziku i kemiju kao predmete. Učimo neke stvari koje sam ja već vidio na internetu i sam pokušao napraviti. Sviđaju mi se, iako su mi informatika i tehnički i dalje broj jedan. S druge strane, povijest mi nije previše draga - priča Jakov, koji je bez formalnog obrazovanja iz fizike i kemije napravio projekt "Vodik kao raketno gorivo", koji je ove godine nagrađen zlatnom medaljom na izložbi inovacija mladih Inova.

Zagreb, 111019.
OS Brestje
Jakov Barisic, ucenik 7. razreda za temu o mladim inovatorima. Foto: Ranko Suvar / CROPIX
Ranko Suvar / Hanza Media

Na satu INOVA


Projekt je nastao nakon što je pogledao nekoliko videa elektrolize, shvatio kako bi dobar dio mogao i on sam napraviti, u manjoj mjeri. Od očeva prijatelja koji se bavi graditeljstvom posudio je velike aluminijske ploče, malo, kako sam kaže, eksperimentirao, i uz pomoć električne struje vodu razložio na kisik i zapaljivi vodik koji se onda može koristiti kao raketno gorivo. Iako se vodik već koristi kao raketno gorivo u NASA-i, Jakov je cijeli proces prilagodio znatno manjim količinama i napravio sve potpuno samostalno.


Sve to zvuči prilično jednostavno dok izlazi iz njegovih usta, što i ne čudi jer iza njega su još i prvo mjesto na županijskom natjecanju te plasman na državnu razinu iz tehničke kulture, kao i zapaženi nastupi na županijskim natjecanjima iz matematike i informatike. No, Jakov ne voli previše govoriti o svojim uspjesima. Skroman je i nije jedan od onih koji će to odmah stavljati u prvi plan. Više se raspriča kada na red dođe njegov životni uzor.


- Moj brat Luka ima 22 godine i naučio me većinu onoga što znam i radim. On je student Fakulteta elektrotehnike i računarstva, a već i radi na održavanju računalnih sustava jedne velike firme. Često zajedno programiramo, raspravljamo o tome što bi se i kako moglo napraviti i radimo nacrte. S mamom i tatom ne mogu razgovarati o tome, oni rade u Pošti - smije se Jakov.


Njegov brat Luka Barišić jedan je od najzapaženijih učenika OŠ Brestje, rado ga se sjećaju i školska knjižničarka i profesorica politehnike Ksenija Dutković, jer je bio genijalan i u čitanju i stvaranju. Može se reći da su očekivanja od Jakova odmah u startu bila visoka, a on ih je i nadmašio.


- Već u petom razredu vidjela sam da je Jakov pravi talent i da već i sam radi na projektima u svoje slobodno vrijeme. Kreativnost i marljivost potvrdio je izradom "Ličke kuće". Kako kod djece potičemo timski rad i kako je realizacija ideje bila jako zahtjevna, u izradu inovacije uključili smo i Jakovljeva prijatelja iz razreda, Jana Hlušičku. Pripremili smo maketu tradicionalne ličke kuće u koju smo implementirali hologram te osvojili srebro na Inovi 2018. To je bilo zahtjevno iz nekoliko razloga - trebali smo proučiti konstruktivne elemente i materijale tradicionalne gradnje, naučiti sve o izradi holograma i refleksiji svjetlosti kroz akrilno staklo te naučiti raditi u sasvim nepoznatom programu za vizualne efekte, pokretnu grafiku i tipografiju. Hologramom smo željeli upoznati korisnike s prirodnim bogatstvima, razvijenom poljoprivredom i stočarstvom te znamenitim osobama koje potječu iz Like. Tako smo u jednom radu povezali puno predmeta: tehničku kulturu, prirodu, povijest, geografiju i informatiku - objašnjava nam profesorica Ksenija Datković.

Zagreb, 111019.
OS Brestje
Jakov Barisic, ucenik 7. razreda za temu o mladim inovatorima. Foto: Ranko Suvar / CROPIX
Ranko Suvar / Hanza Media

Jakov i profesorica Ksenija Datković


U slobodno vrijeme, za koje me uvjerava da ga ima sasvim dovoljno, druži se s prijateljima na igralištu, čita rasprave na Redditu i gleda omiljene serije - "Prijatelje" i "Teoriju velikog praska". Društvene mreže ga ne fasciniraju.


- Nemam ni Facebook ni Instagram, s prijateljima se čujem preko WhatsAppa. Ali zato bez YouTubea ne bih mogao živjeti. Ondje sam naučio kako koristiti Arduino, koji mi je brat Luka poklonio za 12. rođendan, a na njemu sam u početku radio jednostavne operacije poput paljenja i gašenja malih LED svjetala, a kasnije s kompliciranijim projektima poput kontroliranja brzine i smjera motora. Profesorica me uputila na natjecanje u programiranju Arduina, gdje sam osam sati radio na automatiziranoj hranilici za mačke, što je bilo stvarno zabavno - prepričava mladi genijalac.


Inače, Arduino se može kupiti već od 120 kuna, a profesorica Dutković upravo takav poklon preporučuje svim roditeljima osnovnoškolaca.


Jakov, baš kao i njegov brat, planira se upisati u MIOC i nakon toga na FER. Nada se da će jednog dana živjeti od onoga što najviše voli - programiranja, modeliranja i stvaranja inovacija.

 

Više na Jutarnjem...


Izdvajamo