Kako biti dobar vođa

Motivacijski govornik otkriva kako imati vrhunske rezultate, ali i zadovoljne djelatnike
Ilustracija
 Getty Images

Pokrenuti vlastiti posao tehnički nije teško. Potrebno je nešto malo novaca, vremena i truda i svatko može otvoriti j.d.o.o. Malo je teže razviti taj posao. Skupiti prve klijente i zaraditi prvi novac. No, može se. Zatim dolazi vrijeme za prve zaposlenike i ako sve ide po planu koji ste si postavili, za nekoliko godina teškog rada i muke možete biti na čelu svoje male ili srednje kompanije s nekoliko desetaka zaposlenika pod sobom. U poslovnom svijetu dobro je istražen i promatran trenutak u kojem dolazi do prvog velikog preokreta u načinu na koji se kompanija vodi. To je trenutak kada kompanija dovoljno naraste da njezin osnivač i vlasnik više ne može sam brinuti za svaki aspekt poslovanja i mora početi delegirati zadatke. U tom trenutku on postaje pravi vođa, čovjek koji mora motivirati svoje zaposlenike da bez njegove pomoći obavljaju sve zadatke koji im se nađu na putu.

Biti vođa nije nimalo lako. Na tom zadatku treba vrlo marljivo raditi, jer su gotovo sva istraživanja pokazala da se vođe ne rađaju, nego stvaraju. Budući da je ovo kompleksna zadaća, sjeli smo s Dragomirom Gabrićem, poduzetnikom i poslovnim savjetnikom, koji je nakon dvadeset godina života i razvijanja biznisa u Njemačkoj došao u Topusko, gdje je osnovao jednu od vodećih kompanija za proizvodnju padobranskih krila, da nam objasni kako se postaje vrhunski vođa. Grabić je osim uspješnog poduzetnika i motivacijski govornik koji je desetljeća svog učenja o izvrsnosti odlučio podijeliti s drugim ljudima.

Privatna arhiva
Dragomir Gabrić, poduzetnik i poslovni savjetnik

Kako nastaje vođa?



"Sposobnost vođenja čini razliku između uspjeha i neuspjeha, a samim time i razliku između ispunjenog života ili frustrirajuće osrednjosti", počinje odmah dosta dramatično Gabrić. Naravno, objašnjava, stvari se u poduzetništvu ne odvijaju munjevitom brzinom, pa drame zapravo nema. Svakim se danom uči biti bolji vođa pa je cilj svakog poduzetnika napredovati prema dobrom vođi koji će biti uspješan. Vođe se mogu stvoriti na dva načina - polako, prikupljanjem iskustva tijekom dugog niza godina, ili, pak, brže, primjenom metoda efektivnog vođenja.

Gabrić objašnjava da je on u svojoj karijeri uvijek primjenjivao metode efektivnog vođenja i tijekom godina je te metode pokušavao objasniti ne samo drugima, nego i sebi, kako bi bio što uspješniji. Ukratko, efektivno vođenje može se svesti na tri simbolike - vođenje glavom, jer glava želi razumjeti koji su zadatci odlučujuće važni; vođenje rukom, jer ruka želi znati kako će se ti zadatci ostvariti i s kojim alatima; te vođenje srcem, jer se srce orijentira na principe i vrijednosti koje su važne. No, po Gabriću, iza svega, iza cijele filozofije uspješnog poduzetnika, kriju se ljudi.

"Gotovo sve organizacije direktno ovise o ljudskom potencijalu koji u njima djeluje. Upravo zato su tu vođe, da oslobode postojeće potencijale. Mnogi vođe nisu svjesni da ljudi imaju jako puno energije, a zadatak vođe je usmjeravati tu energiju, skupiti sve mogućnosti i usmjeriti ih tamo gdje misle da je najbolje", govori Gabrić i ističe da je prvi zadatak svakog uspješnog vođe unaprjeđivati ljude. Skreće pozornost na to da će svaki vođa, želio on to ili ne, utjecati na druge. A kada je već tako, trebao bi na njih utjecati pozitivno. Neki, kaže, smatraju da su zaposlenici tu kako bi njima pomogli da budu uspješni, no takvi ljudi nisu pravi vođe nego "egoisti i tirani." Drugi misle da je potrebno samo imati dobre rezultate za kompaniju, no Gabrić upozorava da oni koji žele dugoročne dobre rezultate moraju znati unaprjeđivati ljude. "Trebaš uvijek imati na umu da, što god radio, zapravo služiš drugima. Ali ne tako da za njih obavljaš zadatke koje ionako mogu sami napraviti. Trebaš ih usmjeravati i unaprjeđivati", kaže.

Successful team leader (manager, CEO, market leader) and another business leading concepts. Standing out from the crowd.
Getty Images/iStockphoto
Ilustracija

Jedno jednostavno pravilo


Iako je svaki čovjek u kompaniji individualac, postoje određena pravila koja se ponavljaju u gotovo svakoj kompaniji. I ako obratite pažnju na njih, tvrdi Gabrić, lakše ćete upravljati ljudima i biti uspješniji kao kolektiv. "Svaki zaposlenik od samog početka svog rada u nekoj tvrtki prolazi faze koje ovise o kompetencijama i angažmanu pojedinaca", kaže Gabrić prije nego što nam počne objašnjavati svaku od četiri faze. U prvoj su fazi zaposlenici oduševljeni novim poslom i imaju visoku razinu angažmana s obzirom na to da se žele dokazati, no s druge strane imaju nisu kompetenciju, jer nisu upoznati s procesima i ne mogu samostalno raditi. U drugoj fazi posla kompetencija je nešto veća, no angažman je nešto niži. U ovoj fazi zaposlenici najčešće napuštaju kompanije ako nemaju dobrog vođu, jer je zadatak dobrog vođe pomoći zaposleniku i naučiti ga da sam sebi mora zadavati ciljeve koje ostvaruje zajedno sa svojim vođom. U trećoj fazi angažman zaposlenika oscilira - nekad je dobar, nekad nije, ali je kompetencija dosta visoka. Ovdje, Gabrić tvrdi, vođa mora unaprjeđivati ljude i pokazati im razumijevanje, dok zadržava čvrstu ruku u vođenju. U zadnjoj, četvrtoj, fazi, stvari su sjajne. Zaposlenik ima i visoku kompetenciju i vrhunski angažman te je tu zadatak vođe delegirati i davati ljudima nove zadatke.

"U svakoj od ovih faza vrijedi vrlo jednostavno pravilo - ne preskačite nijednu fazu zato što mislite da je netko vrlo talentiran ili zato što ga želite unaprijediti. To nikada ne funkcionira", ističe Gabrić i dodaje da dobar vođa mora znati u kojoj se fazi nalazi koji djelatnik, mora zaposlenicima objasniti da se radi po ovakvom sustavu i objasniti im svaku od faza. Bitno je da mu je uvijek jasno koji "gumb" i kada treba aktivirati kod kojeg zaposlenika.

Puno vođa je koncentrirano na svoju karijeru, imaju vrhunsko obrazovanje i žele stvoriti jedan nivo i ostati na njemu, kaže Gabrić i dodaje da to nije dovoljno za dobrog vođu, koji mora uvijek željeti više, razvijati sebe i druge. "Da biste to mogli, morate sebi i drugima oko sebe davati zadatke koji su u tom trenutku najbolji za vas i za druge, jer će tako ljudi rasti, a i vi skupa s njima", pojašnjava. Isto tako, ističe da vođe koje brinu samo o dobroj radnoj atmosferi i harmoniji dugoročno ne uspijevaju. Dugoročno ljudi poštuju samo onoga tko iz njih izvlači maksimum. Vođenje ne znači s ljudima se ophoditi onako kako bi oni to htjeli ili onako kako je vođi ugodno. Vođenje podrazumijeva pristup ljudima koji potiče njihov razvoj. "Rezultati su najbolja referenca svakog vođe", zaključuje Gabrić.

Piše: Vuk Radić

Za više o ostvarenim snovima u Hrvatskoj klikni OVDJE.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. travanj 2024 21:59