Uspješna poduzetnička priča

Pioniri eko kozmetike

Priča o Olivalu: Od kućnog laboratorija do regionalnog lidera koji izvozi na pet inozemnih tržišta

Marijan Pojatina, 38-godišnji vlasnik kozmetičke tvrtke Olival ispričao nam je sve o svojoj uspješnoj poduzetničkoj priči koja traje više od 20 godina. Biznis je pokrenula njega mama Vlasta, koja se kasnije posvetila drugim izazovima, dok je on preuzeo vođenje tvrtke koja je danas primjer izvrsnog biznisa

Devedesetih godina, u zagrebačkom domu obitelji Pojatina, gdje je otac radio kao poduzetnik, a sin zaigrano nabijao košarkašku loptu na ulici, prvi pripravci majke Vlaste iz njezinog malog kućnog laboratorija, činili su se više kao razonoda nego začetak uspješne biznis priče u kozmetičkoj industriji. Nitko od njih nije imao ni ideju da bi jednoga dana mogli postati regionalni lideri u kozmetici, poduzeće zavidnoga rasta. A to Olival danas uistinu jest - primjer uspješne hrvatske poduzetničke priče, obiteljskog biznisa, jedina kozmetička firma u regiji s tri inozemna certifikata za prirodnu i sigurnu proizvodnju, koja izvozi svoje proizvode na pet inozemnih tržišta.


Ova priča počela je prije dva i pol desetljeća, kada je gospođa Vlasta Pojatina nakon 15 godina rada u farmaciji donijela odluku da će se krenuti ozbiljnije baviti prirodnom kozmetikom. Njezin sin Marijan Pojatina, danas direktor Olivala, tada je bio ozbiljno zagrijan za košarku i jedini cilj u njegovu životu bio je da će postati profesionalni sportaš.

Krenuo od skladišta


"Trenirao sam dva do tri puta dnevno. Bio sam maksimalno u sportu. Dok je moja mama sama podizala biznis i s dvoje-troje entuzijasta miješala proizvode i sama nosila pakete na poštu, ja sam definitivno samo sanjao o sportskoj karijeri", prisjeća se Marijan, koji je otišao je na studij u SAD gdje je igrao košarku na koledžu. No, kako u životu ništa nije slučajno, za studij je odabrao baš kemiju. Kaže kako su mu prirodoslovne znanosti oduvijek bolje ležale nego društvene. Nakon studija nastavlja igrati košarku još par godina u Europi, no 2006. vraća se kući i pridružuje se majci u njezinom malom kozmetičkom carstvu.
"Krenuo sam odozdo - prvo na skladištu, pa sam bio terenski komercijalist, pa sam radio u prodaji, pa u nabavi, sve dok se uloge nisu krenule prirodno mijenjati. Ljudi su se mijenjali, firma je rasla i moja majka Vlasta posvetila se više svojoj ljekarni, a ja sam 2012. preuzeo menadžerski dio", objašnjava Marijan.
Kod svih ključnih odluka, njih dvoje zajedno sjedaju. Kada su u pitanju investicije, proširenje asortimana, novi proizvodi i slično, oboje su uključeni. "Meni je najveći izazov kao menadžeru donijeti neku odluku i biti siguran da je za narednih godinu ili dvije to prava odluka. U takvim trenucima mi njezina potvrda znači puno", objašnjava. S druge strane, Vlasta je tvrtku digla na noge i njezino iskustvo i ekspertiza koje je gradila u Olivalu danas su mu, kako ističe, ključne pri donošenju većih odluka.

Zagreb, 270319.
Obiteljska tvrtka Olival koja se bavi proizvodnjom kozmetickih proizvoda temeljenih na prirodnim aktivnim tvarima.
Na fotografiji: proizvodnja.
Foto: Boris Kovacev / CROPIX
Boris Kovačev / Hanza Media
Sortiranje proizvoda za domaće i strano tržište

Proširenje pogona


Do novih proizvoda i ideja također dolaze zajedno. A sve najbolje inovacije polaze iz malog razvojnog laboratorija, gdje njih dvoje, farmaceutkinja i kemičar, odlaze i zajedno smišljaju nove recepte. U njihovom relativno malom pogonu sve je transparentno i povezano. U prizemlju je skladište, na prvom katu proizvodnja, a na drugom uredi, marketinški i dizajnerski tim te prodaja. Ovakav su raspored namjerno osmislili za svoj novi pogon radi lakše i efikasnije komunikacije svih zaposlenih.
Čim osmisle novi proizvod, kreću pripreme za plasman, i svaki tim paralelno radi svoj dio posla. No, prije prelaska u sadašnji pogon, prisjeća se Marijan, prostor u kojemu su bili nije zadovoljavao njihove potrebe. Iznajmili su sva skladišta u okolici, proizvodi su im bili razasuti, a nisu imali ni pristup za šleper. Potražnja za njihovim proizvodima je rasla, kao i potrebe za većom proizvodnjom i zapošljavanjem, pa su 2014. odlučili investirati u novi pogon.
Sljedeće je godine uslijedila kupovina zemljišta i priprema za projekte EU koji su igrali veliku ulogu u realizaciji investicije.

Zagreb, 270319.
Obiteljska tvrtka Olival koja se bavi proizvodnjom kozmetickih proizvoda temeljenih na prirodnim aktivnim tvarima.
Na fotografiji: proizvodnja.
Foto: Boris Kovacev / CROPIX
Boris Kovačev / Hanza Media
Novi pogon za proizvodnju kozmetike financirali su iz EU fondova

"Vjerovali smo u svoj projekt i svakako bismo krenuli u njegovu realizaciju. No, prijavili smo se za nepovratna sredstva iz fondova EU za razvoj malog i srednjeg poduzetništva. I prošli smo! Projekt je sufinanciran s 35 posto iznosa, što je značilo manji kredit, a cijeli taj proces gdje su naš financijski i razvojni plan odobrili stručnjaci, dao nam je dodatnu sigurnost", priča direktor Olivala, Marijan Pojatina.
Novi pogon nije jedini projekt koji su prijavili za subvencioniranje. "Već smo tri do četiri puta povlačili sredstva, prvi put za uvođenje certifikata, zatim za internacionalizaciju poslovanja, te za proširenje. I dalje surađujemo s njima u nadi da ćemo nastaviti uspješno povlačiti sredstva iz fondova."

Učinkoviti proizvodi dodane vrijednosti


Preseljenje proizvodnje imalo je znatan utjecaj na poslovanje Olivala. Maleno poduzeće koje je prije dvije godine imalo 14 zaposlenih, danas broji 35 članova tima i traži barem još četvero da se pridruže tijekom našeg razgovora. Oglašavanje radnih mjesta i prijave na ista postali su dio njihove svakodnevice. No još uvijek njeguju duh Olivala koji ih prati od početka. "Ima jako puno ljudi koji su ovdje osam, deset ili čak petnaest godina. Među njima vlada to zajedništvo jer smo svi zajedno to gradili."
Olival će se nastaviti širiti, no nikada se neće pretvoriti u industrijsku proizvodnju velikih multinacionalnih kompanija, naglašavaju iz njihovog menadžmenta.

"Mi ne proizvodimo svoje proizvode u stotinama milijuna komada, ali proizvodimo neke učinkovite proizvode dodane vrijednosti" te napominje kako je za to ključan način pripreme svih njihovih proizvoda u kojemu prevladava manufaktura. "To nam je fokus i to će nam nastaviti biti fokus jer imamo neko znanje koje drugi nemaju. Svaki proizvod prođe kroz barem deset ruku. Jedina smo firma u ovom dijelu Europe koja ima i NaTrue certifikat i EcoCert certifikat te smo nedavno uveli i treći IFS HPC certifikat koji je standard za sigurnu proizvodnju kozmetičkih proizvoda. Te su stvari nama najveći ponos."

Zagreb, 270319.
Obiteljska tvrtka Olival koja se bavi proizvodnjom kozmetickih proizvoda temeljenih na prirodnim aktivnim tvarima.
Na fotografiji: laboratorij.
Foto: Boris Kovacev / CROPIX
Boris Kovačev / Hanza Media
Laboratorij Olivala

Usmene preporuke


Dok su mnogi kozmetički brendovi iskoristili prirodnu proizvodnju za širenje asortimana i podizanje cijena, Olival je još u svojim prvim godinama donio stratešku odluku zadržati niske cijene svojih proizvoda. "Morali smo svoje cijene prilagoditi našem potrošaču tako da može kupiti tu kremu za lice. No, za takav je smjer trebalo odmjeriti druga investiranja poput vidljivosti na tržištu. Osim digitalnog marketinga, Olival se ponajviše oslanja na usmene preporuke. Kada netko proba naš proizvod, to je nama najveći marketing jer će ga preporučiti prvoj pa drugoj pa i trećoj prijateljici, i mami i tetki", objašnjava Marijan.
Olival je u zadnjih godinu dana na tržište izbacio dvije nove linije proizvoda. Proizvodi za najmlađe među nama zvrkastih imena poput #Mazanac i #Tuširanac dio su njihovog asortimana sasvim prirodne kozmetike. Iz želje za proizvodima namijenjenima djeci od 6 do 16 godina, nakon aktivnog mućkanja glavama proizišao je danas vrlo uspješan set proizvoda. A prije tek mjesec dana predstavili su tržištu svoje prve profesionalne serume za lice.
Planovi za budućnost, kako doznajemo, uključuju širenje prema zapadnom tržištu, a uskoro možda čak i novi, još veći pogon.

Piše: Dina Hrastović

Za više o ostvarenim snovima u Hrvatskoj klikni OVDJE.

Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta otvorilo je prijave za Europsku nagradu za promicanje poduzetništva 2019 (European Enterprise Promotion Awards – EEPA 2019) . Radi se o priznanju kojim Europska komisija svake godine nagrađuje projekte/inicijative koje s ciljem poticanja poduzetništva i razvoja malog gospodarstva provode javna tijela samostalno ili u javno-privatnom partnerstvu s poduzetnicima. Natječaj je otvoren do 24. svibnja, a više o uvjetima i načinima prijave pogledajte ovdje.


Prilog je napravljen u produkciji Native Ad Studija Hanza Medije, u skladu s najvišim profesionalnim standardima Jutarnjeg lista

SADRŽAJ JE ISKLJUČIVA ODGOVORNOST MINISTARSTVA GOSPODARSTVA, PODUZETNIŠTVA I OBRTA

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
07. ožujak 2024 12:04