FLYING CLIPPER

FOTO: ZAVIRILI SMO U LJEPOTANA VRIJEDNOG POLA MILIJARDE KUNA Ovo je najveći jedrenjak s križnim jedrima na svijetu, na njemu su tri bazena

    AUTOR:
    • Mark Cigoj

  • OBJAVLJENO:
  • 25.11.2018. u 22:47

 

U vrijeme dok radnici 3. maja u Rijeci i Uljanika u Puli strepe za svoje plaće, poslove i sudbine svojih brodogradilišta, 2300 zaposlenika splitskog Brodosplita, već pet godina u vlasništvu samoborskog poduzetnika Tomislava Debeljaka, trenutno izrađuje pet brodova:

128 metara dug luksuzni polarni kruzer za američku kompaniju Quark Expeditions iz Seattlea, 105 metara dug riječni kruzer, kojeg je 2013. naručio ruski investitor Vladimir Esakov za svoju kompaniju Premier Cruises, ali je ugovor razvrgnut, manji jedrenjak za svoju charter flotu, obalno-ophodni brod za MORH, koji izgleda potpuno gotov i spreman za plovidbu, a najveća gužva u škveru je u i oko najvećeg jedrenjaka s križnim jedrima na svijetu, čija je vrijednost oko pola milijarde kuna.

Vojko Bašić / CROPIX
 

Gradnju jedrenjaka Flying Clipper, dugog 162 metra i širokog 18,5 metara, čelične konstrukcije, s pet paluba i nosivosti dvije tisuće tona, Brodosplit je prije 3,5 godine ugovorio s kompanijom Star Clippers Ltd. Mikaela Kraffta iz Monaka. Star Clippers Ltd. na europskom i američkom tržištu prisutan je sa svojom flotom od tri vjerne reprodukcije klasičnih jedrenjaka koji plove pod imenima Royal Clipper, Star Clipper i Star Flyer. Jedrenjak čija se gradnja dovršava u Splitu pod nadzorom direktora projekta Radovana Načinovića, replika je broda France II iz 1911., zadnjeg Clippera ikad izgrađenog, a koji je potonuo 1922. Brodosplitov jedrenjak trebao bi ući Guinnessovu knjigu rekorda zbog dužine od 162 metra.

Američki certifikat

Pregovaranje s naručiteljem iz Monaca, a zatim izrada tehničkog opisa i dokumentacije, trajali su čak 11 mjeseci, a u konkurenciji su bili i španjolski, njemački i talijanski brodograditelji. Vlasnik kompanije Star Clippers Ltd., Mikael Krafft, dugo je planirao gradnju ovog jedrenjaka, niz godina tražio je brodogradilište koje može ispuniti sve njegove zahtjeve. Najbolji dokaz tome je da je Brodosplit u njihov jedrenjak ugradio potpuno nove, nekorištene motore stare punih deset godina, koje je Krafft kupio još 2008., a ugovor sa splitskim brodogradilištem potpisao je sedam godina poslije.

Kupnju jedrenjaka za kompaniju Star Clippers Ltd. financira njemačka KfW Ipex banka zajedno s drugom komercijalnom bankom. Jedan od preduvjeta ugovora o kreditu bilo je izdavanje police osiguranja povrata dijela kredita kojeg je KfW Ipex odobrio kompaniji Star Clippers Ltd. HBOR je u srpnju 2015. izdao policu osiguranja povrata dijela kredita i omogućio financiranje ovog projekta.

Vojko Bašić / CROPIX
 

U Brodosplitu su u srpnju 2015. počeli raditi na projektiranju, u rujnu 2015. rezanjem čelika počela je izgradnja, u prosincu 2015. položena je kobilica, a u lipnju 2017. u more je porinuta čelična konstrukcija Flying Clippera radnog naziva Novogradnja 483.

Jedna od ugovornih obaveza Brodosplita je i dobivanje certifikata američke obalne straže (US Coast Guard), obveznog za putničke brodove koji po prvi put uplovljavaju u američke luke. Stoga su predstavnici Brodosplita još u rujnu 2015. u sjedištu američke obalne straže u Washingtonu prezentirali koncept jedrenjaka te su usvojili neke sugestije predstavnika US Cost Guarda. Kako bi izdali certifikat, US Coast Guard inspekcije obavlja u nekoliko faza - prilikom projektiranja, na početku, tijekom i na kraju gradnje, a u njima moraju sudjelovati i predstavnici zastave buduće matične luke - u ovom slučaju to je Valletta na Malti, te predstavnici kupca, monegaške kompanije Star Clippers Ltd.

Sredinom ožujka ove godine četiri američka inspektora obalne straže iz ureda u Nizozemskoj i Washingtona, u Splitu su službeno pregledali Novogradnju 483. Prvi pregled SFP Exam (Structural fire protection exam) ikada obavljen u hrvatskim brodogradilištima trajao je dva dana, a uključivao je pregled strukturne protupožarne zaštite, plana bijega (escape routes) te pregled koncepata svih prostora putnika i posade. Nakon obavljene inspekcije, glavni inspektor Payton Guza bio je iznimno zadovoljan viđenim.

Vojko Bašić / CROPIX
 

Osim predstavnika američke obalne straže, čest gost splitskog škvera i Novogradnje 483, posljednji puta 23. listopada ove godine, američki je veleposlanik Robert W. Kohorst. Budući da Danko Končar, koji ima namjeru preuzeti Uljanik, slovi kao ruski igrač, posjet američkog veleposlanika Brodosplitu, kako neki tumače, ima veliko političko značenje za odnose snaga u hrvatskoj brodogradnji.

 

Završno opremanje

Početkom studenoga Novogradnja 483 sa 90 zaposlenika Brodosplita krenula je na prvu vožnju na vlastiti pogon do riječkog remontnog brodogradilišta Viktor Lenac, gdje je išla na dokiranje. Do Rijeke su plovili oko devet sati i potrošili su oko 18 tona nafte, dakle oko dvije tone na sat. Tjedan dana poslije jedrenjak se vratio na gat Brodosplita na završno opremanje, koje je u tijeku, i na probne vožnje u splitskom akvatoriju, koje bi trebale početi početkom prosinca.

Kako zbog specifičnog ugovora pet jarbola još nije postavljeno - to, naime, nije ugovorna obaveza Brodosplita - za put do Rijeke morali su postaviti pet manjih, privremenih jarbola sa svijetlima, ispusima od motora i svom drugom navigacijskom opremom. Do kraja studenog privremeni jarboli bit će uklonjeni kako bi na njihovo mjesto mogli doći pravi jarboli žute boje, koji su izrađeni i uskladišteni na kopnu odmah uz Novogradnju 483. Jarbole sveukupno teške 220 tona nije trebao graditi ni montirati Brodosplit, ali su ih izgradili te će ih, prema svemu sudeći i montirati.

Vojko Bašić / CROPIX
 

Prema procjenama odgovornih, svi radovi na jedrenjaku trebali bi biti završeni do kraja godine, a do kraja ožujka 2019. u splitskom škveru trebalo bi biti postavljeno i pet jarbola s križnim jedrima, od kojih je najviši 63 metra, za što je zadužen projekt menadžer jarbola Dalibor Komatina. Na tih pet jarbola ide 36 jedara izrađenih u Poljskoj, ukupne površine 6347 četvornih metara. Ovaj tip Clipper jedrenjaka, objašnjavaju nam, zovu square-rigger, dakle brod s četvrtastim jedrima, a zbog rasporeda jedara naziva se i bark (barque engl.).

Jedan od novih problema koji se stvorio inženjerima Brodosplita, zbog još jedne promjene ugovora po kojoj će se jarboli montirati u Splitu, jest visina njihovih kranova. Naime, u splitskom škveru dva su krana visine do 50 metara. S druge strane, najviši jarbol visok je 63 metra, a sama Novogradnja 483 ima visinu preko 15 metara iznad mora. Dakle, inženjeri Brodosplita sada pred sobom imaju problem kako nadoknaditi 15 do 20 metara manjka visine njihovih kranova.

Vojko Bašić / CROPIX

Reporter Nedjeljnog Jutanjeg

 

- S kakvim smo se sve problemima susretali posljednje tri godine u gradnji ovog jedrenjaka, ovo je prava sitnica. Naši inženjeri i svi drugi zaposlenici svjetski su prvaci u improvizaciji i iznalaženju najgenijalnijih rješenja, pa će i u ovom slučaju smisliti neke naprave koje ćemo montirati na postojeće kranove i tako ćemo dobiti dodatnih 15, 20 metara visine - ponosno govori savjetnik Uprave za Novogradnju 483 Pero Pekas.

Prije nego što je Nedjeljni Jutarnji pod vodstvom projekt menadžera interijera Nikole Vulića dobio priliku razgledati finiš radova u utrobi najvećeg jedrenjaka s križnim jedrima na svijetu, zaposlenici Brodosplita omogućili su nam da Novogradnju 483 razgledamo i iz ptičje perspektive. Jedan od kranova digao nas je na 20-ak metara iznad jedrenjaka odakle njegov trup izgleda zaista impozantno. Iz te perspektive vidi se dio Splita i Kaštela te ostali brodovi na kojima se radi u Brodosplitu.

Vojko Bašić / CROPIX
 

Jedrenjak Flying Clippers, odnosno Novogradnja 483, trenutačno je zadnji privezani brod na glavnom gatu splitskog škvera. Na i oko njega svakoga dana užurbano radi oko 500 radnika. Većina su zaposlenici Brodosplita, a među njima je 50-ak Poljaka koji su u outsourcingu dobili posao uređenja dijela interijera. Broj Poljaka varira iz tjedna u tjedan, a većina ih je smještena u Dugopolju. Prije Poljaka, neke poslove na Novogradnji 483 radili su Latvijci.

Luksuzna unutrašnjost

Interijer se uređuje iznimno luksuzno, stilom i atmosferom trebao bi podsjećati na stare jedrenjake, ali je u njega ugrađena najmodernija navigacijska, komunikacijska i klimatizacijska oprema. Na krmi broda upravo se uređuje velika biblioteka te spa s turskom i finskom saunom. Jedrenjak ima nekoliko velikih salona, od kojih se centralni proteže na tri palube s ogradama i klavirom.

Vojko Bašić / CROPIX
 

Na njegovom stropu su okrugli prozori jednog od tri otvorena bazena s podvodnim svjetlima, grijanjem i mjehurićima. U jednom bazenu, čija je dubina 4,5 metara, moći će se roniti, a u najveći će stati 50 kubika vode. Na otvorenim palubama, koje poljski radnici upravo pokrivaju tikovinom, tri su otvorena bara najviše kvalitete.

Na jedrenjaku će moći boraviti 450 osoba, od čega će 300 putnika biti smješteno u 150 luksuznih kabina na gornjim palubama, a u 74 kabine na donjim palubama 150 članova posade. Svaka kabina imat će internet, telefon, televiziju, glazbu i ostala sredstva zabave, a cijeli brod bit će pokriven Wi-Fi signalom. Kabine se upravo uređuju, radnici na njihove podove postavljaju tapison s plavim mornarskim uzorkom, okvire luksuznih kreveta, stolariju od ormara i polica, boje ograde terasa koje imaju samo najluksuznije kabine na najvišoj palubi… Kupaonice u kabinama popuno su gotove, a one na najvišoj palubi imaju i jacuzzije. Na desetke radnika s kacigama na glavama užurbano rade, šerafe, lijepe, zavaruju završne spojeve, a neki usput i zapjevaju. Žice vire iz svih razvodnih kutija jer ih električari leme i spajaju. Na jedrenjaku ima ukupno 390 kilometara električnih vodova i kabela.

Vojko Bašić / CROPIX
 

Neki od radnika na brodu rade već tri godine, na uređenju interijera rade sedam mjeseci i, iako ih rad na najvećem jedrenjaku s križnim jedrima na svijetu iznimno veseli, svi jedva čekaju da ga završe i isporuče vlasniku.

Vjerojatno to najviše iščekuje vlasnik Tomislav Debeljak i Uprava Brodosplita jer je jedrenjak Flying Clippers prva gradnja putničkog broda u povijesti splitskog škvera. Dakle, za njih je to iskorak u novi segment brodogradnje, od kojeg u budućnosti puno očekuju.

Puno svjetskih brodogradilišta, objašnjavaju nam, radi putničke kruzere, ali na osnovu fiksnog projekta naprave nekoliko istih brodova u seriji, dok je Brodosplit u ovom kompliciranom i jedinstvenom projektu pokazao da zna rješavati najkompliciranije probleme i primjenjivati najjednostavnija rješenja. Nadaju se da će im jedrenjak Flying Clippers u budućnosti biti velika reklama u segmentu jedinstvenih putničkih brodova i ulaz na to zahtjevno tržište.

Na svim morima svijeta

- Ovaj jedrenjak ponos je hrvatske brodogradnje, vlasnik je godinama imao nacrte i kupljene motore, ali je tražio brodogradilište koje može izvesti sve njegove zamisli i zahtjeve - ističe savjetnik Uprave za Novogradnju 483 Pero Pekas.

Flying Clippers je, između ostalog, poseban po tome što je isključivo namijenjen za jedrenje, premda ima dva potpuno neovisna motora električne propulzije. Veći ima 2500 kilovat sati a manji 1700. S ukupnom snagom od oko 4200 kilovat sati, troši oko dvije tone nafte na sat.

Budući da ima rezervoar od 800 tona, motorom će bez punjenja moći prevaliti 400 sati vožnje. Upravljanje jedrima bit će tradicionalno, pogon je na hidrauliku, tako da će svega nekoliko članova posade moći njime rukovoditi, a u dizanje jedara, kao i u kormilarenje, moći će se uključiti i putnici. Jedrenjak će biti opremljen s četiri čamca za spašavanje, koji će služiti i kao tender čamci za prebacivanje putnika na plaže ili manje luke, te s osam splavi, četiri sportska i dva manja čamca.

Vojko Bašić / CROPIX
 

Još u projektiranju i pri gradnji poštovao se koncept “siguran povratak u luku”, što znači da je sva ključna oprema duplirana. Na jedrenjaku su dvije strojarnice s uređajima za proizvodnju električne energije i vode, svih sistema goriva i maziva, te dodatni, mali komandni most pa se u slučaju bilo kakvog zatajenja, požara ili poplave bilo kojeg prostora ili zone na brodu može prevaliti put od dvije tisuće milja, što je najudaljenija točka od kopna na moru.

Predviđeno je da jedrenjak plovi svim morima svijeta, pa čak i kod Arktika i Antarktike, zbog čega je izgrađen u skladu sa zahtjevima za klasu leda.

Brzina broda s jedrima iznosit će oko 16 čvorova, a s pogonom od dva motora moći će ploviti i brzinom od 20 čvorova uz prave vremenske uvjete.

Novogradnja 483, odnosno najveći jedrenjak s križnim jedrima na svijetu Flying Clippers, splitskom škveru donio je još jedan novitet, prvi puta u povijesti. U posljednje vrijeme svakoga mjeseca u škver dolazi oko dvije tisuće turista u organizirane trosatne obilaske jedrenjaka. Glasnogovornik Brodosplita Josip Jurišić izjavio je kako nastoje da ta turistička tura po škveru uđe i u ponudu splitske Turističke zajednice. I da se turističke ture ne naplaćuju.


Besplatno se prijavite na portala Jutarnji.hr

Izdvajamo