NENAD SOVILJ

'Na novu kolekciju potaknule su me vizure grada. Novost je nakit za muškarce, ali ima tu i neobičnih elemenata, poput nakita za tijelo'

 Nenad Sovilj, renomirani dizajner nakita, u četvrtak će u zagrebačkom hotelu esplanade predstaviti svoju dosad najveću  kolekciju, nazvanu  “Monument”
 Darko Tomaš / CROPIX

Trčkarajući kao petogodišnjak raskošnim hodnicima zagrebačkog hotela Esplanade, danas 38-godišnji renomirani dizajner nakita Nenad Sovilj teško je mogao zamisliti da će 33 godine kasnije upravo ovdje, u Smaragdnoj dvorani, slaviti krunu svoje dosadašnje karijere. S Nenadom smo se našli povodom njegove nadolazeće izložbe i predstavljanja kolekcije nakita nazvane “Monument”, koja će se održati 29. studenoga. Uz upoznavanje s najnovijim dizajnerskim komadima, vrijeme koje smo zajedno proveli otkrilo nam je sve o dizajnerovoj povezanosti s omiljenim mu zagrebačkim hotelom, ali i, barem donekle, uspjeli smo doznati tko je u suštini muškarac čiji je brend u domaćim dizajnerskim krugovima sinonim za raskošnu estetiku i apsolutnu finoću nakita.

Iza Nenada je, među ostalim, nagrada Red Dot za najbolji vizualni identitet u 2011. godini, ali i Elle Style nagrada za najboljeg dizajnera nakita 2015. Njegov je nakit već 13 godina, koliko djeluje, pečat odjevnog stila mnogih uspješnih i modno osviještenih Hrvatica, a sada će scenu osvojiti komadima iz kolekcije “Monument”. Iako gaji divljenje prema gradovima poput New Yorka, San Francisca, Londona, Rima ili pak Pariza, njegov mu je Zagreb prva ljubav i vječna inspiracija.

Darko Tomaš / CROPIX

Zagreb kao inspiracija

- Prije godinu dana svome timu obznanio sam da krećem raditi novu kolekciju, onu koja će se ticati moga grada - počinje svoju priču dizajner, pojašnjavajući kako je ta potreba stigla sama od sebe, u sasvim slučajnom danu i sasvim slučajnoj šetnji glavnim gradskim trgom.

- Promatrao sam Manduševac i po prvi put nekako u potpunosti se posvetio njegovom doslovno savršenom osmerokutnom obliku. Geometrija me oduvijek fascinirala i provlačila se kroz moj rad, a jednako tako divim se i spomenicima, vizurama i kipovima našeg grada. Spojivši spomenute komponente, oblici su preuzeli glavnu riječ u jednom trenutku stvaranja, jedan se rađao iza drugog i eto, mjesecima kasnije nastao je nakit inspiriran Manduševcem i Meštrovićevim paviljonom - sa smiješkom pojašnjava Nenad.

Njegova nova kolekcija tako je satkana od osmerokuta inspiriranih Manduševcem, savršenih kružnica čiju je bazu pronašao u Meštrovićevom paviljonu, ali i šesterokutima, trokutima i inim oblicima koji su se, kako nam govori, samo nizali jedan za drugim. Kad govorimo o materijalima, Sovilj je u svoje najnovije komade utkao zlato, epoksi smolu, drago kamenje, srebro... Golema inspiracija i uspješno stvaranje u konačnici su rezultirali kolekcijom koja je najveća po broju komada, ali i sasvim posebna po mnogočemu drugom.

- Uz to što je svakako moja najveća kolekcija do sada, u njoj se prvi put pojavljuje i nakit za muškarce, ali i pomalo neobični elementi poput, primjerice, nakita za tijelo - otkriva dizajner. Razgovarajući s Nenadom, nakon tek nekoliko minuta posve vam je jasno gdje se prelazi granica u kojoj umijeće izrade nakita prerasta u finu umjetnost. Kako nam pojašnjava, umjetnost mora pričati priču, to je njezin suštinski smisao. Priča njegova “Monumenta” simbolična je, slojevita i višestruko snažna, a bazirana u samom korijenu riječi - lat.monumentum, što, pak, potječe od riječi spominjati se, pamtiti, sjećati se.

Snažna simbolika

- Zagrebačke vizure, spomenici i kipovi pripadaju mojim sjećanjima i mojim počecima, mojoj prvoj ljubavi prema umjetničkom izražavanju. Predstavljanje kolekcije održat će se u Esplanadi, jednom od također itekako prepoznatljivih spomenika grada, ali i mjesta gdje su moji roditelji cijelog svog života radili i gdje su se upoznali, a u čijim sam sobama i hodnicima kao dijete provodio dane i sate - otkriva Nenad. No, tu simbolici njegove nove kolekcije nije kraj. Umjetnička je to priča u kojoj je, kako kaže, imao priliku realizirati sva svoja unutarnja suprotstavljanja, jer njegova se kolekcija sastoji od dva elementa u osnovi - prêt-à-porter i haute couture.

Tako smola, kao njegov prvi te osnovni i prepoznatljivi materijal s kojim radi, predstavlja prêt-à-porter - industrijsku proizvodnju, pa samim time i unificiranost, ali i unikatni izričaj i mističnost, prvenstveno zbog svoje prilagodljivosti drugim materijalima. S druge pak strane, haute couture predstavlja dekadenciju kombinacije omiljenog mu zlata i dragog kamenja. Nadalje, ovdje je i simbolika dana i noći - sunca koje obožava i koje asocira na zlato, dok s druge strane noć, njegovo jedino vrijeme za stvaranje, utjelovljuju tamni elementi raskošnih komada. Zavirivši u fotografije koje će vizualno predstavljati “Monument”, primjećujemo muškarca i ženu kao glavne likove te priče. Njih Nenad, u svojem poimanju “Monumenta”, suprotstavlja.

Darko Tomaš / CROPIX

- Muškarac je ovdje prikazan kao onaj koji vodi glavnu riječ u našem patrijarhalnom društvu, no nježna i delikatna žena njegova je jedina snaga - pojašnjava umjetnik svoju viziju. Uz silnu simboliku i snažne poruke koje ga inspiriraju za stvaranje, ali i perfektnu izradu, teško je povjerovati da je naš sugovornik samouki umjetnik. Naime, nakon završetka zagrebačke I. gimnazije, Nenad je upisao i uspješno završio, ni manje ni više, studij agronomije.

- Iako sam već kao dijete bio fasciniran kiparstvom i vrlo rano znao da upravo to želim studirati, moji me roditelji nisu sasvim ozbiljno shvatili - govori Nenad smijući se i prisjećajući komentara poput “od čega ćeš živjeti” i “gdje ćeš raditi”, tih ustaljenih i, kako kaže, tipičnih rečenica koje upućuju roditelji zabrinuti za budućnosti svoje djece. Životne okolnosti, poput očeve smrti u Nenadovoj 15-oj godini, nisu mu dopustile dugo nećkanje i promišljanje. Želja njegove majke i tada jedina smislena odluka bila je čim prije završiti gimnaziju i upisati fakultet ili se odmah posvetiti poslu. Nije bilo vremena za eventualne neuspjele pokušaje upisivanja Akademije, iako je, govori nam, čak i vrijedno pohađao pripreme za studij kiparstva. Ipak, u tadašnjem trenutku odluka je pala na Agronomski fakultet, koji je nekoliko godina kasnije uspješno i završio.

Ne žali za tim, kaže, jer da ga je put odveo na kiparstvo vjerojatno nikada svoj život ne bi posvetio dizajniranju nakita, onome u čemu je, usudit ćemo se reći, uvjerljivo najbolji. Vrijednost njegova nakita prepoznali su kolege s domaće modne scene, pa je tako surađivao, među ostalim, sa sestrama Boudoir, studijom I-GLE i Lineom Exclusive, koji su ga podržali na samom početku njegove karijere. Nakit s potpisom Sovilj svojevremeno je krasio njihove kolekcije, a na pitanje vidi li se na svjetskim dizajnerskim pozornicama, Nenad odgovara:

- Smatram da bih trebao ići izvan granica Hrvatske, no vjerujem da s razlogom nisam do sada otišao, pretpostavljam da nisam spreman, jer da spremnost postoji, konkretne situacije bi se i dogodile - promišlja i smijući se dodaje da svakako rado zamišlja svoj dućan na pariškom Place Vendômeu, tik do kuće Boucheron ili, pak, neki komad nakita na holivudskim divama. Upitavši ga na kojoj svjetskoj dami vidi svoje narukvice, ogrlice i prstenje, “kao iz topa” odgovara - Cate Blanchett. U australskoj glumici Nenad vidi sve ono što bi njegov nakit dodatno naglasio.

Smaragdna dvorana

- Smirenog, a opet živahnog pogleda, elegantna i casual, iznimno lijepa i inteligentna, ona je doista utjelovljenje svega privlačnog u jednoj ženi - govori dizajner. No, vrativši se na “problematiku ostanka ili izlaska”, svjestan je da širenje van granica Hrvatske podrazumijeva i širenje proizvodnje, pa i svojevrsno “štancanje” kolekcija, a to mu jednostavno ne predstavlja gušt. Više je, kako kaže, tip za življenje života, a ne življenje u radionici.

Darko Tomaš / CROPIX

- Nije sve u životu posao i stvaranje. Ja se doista volim družiti s prijateljima pa i ne raditi ništa, volim ljenčariti i šetati sa svojim psom, moje su strasti skijanje, skijanje na vodi, čitanje knjiga, ali i vrt u Samoboru koji obožavam - nabraja Nenad životne radosti koje su mu nužne za zdravo tijelo i zdrav duh, sve ono potrebno za smislen rad. Ovog četvrtka rezultate tog rada predstavit će u zagrebačkoj Esplanadi. Tom će prilikom, otkriva nam, Smaragdna dvorana poprimiti jedan sasvim drugačiji izgled, onaj kakvim je njegove oči vide.

Potpuno ogoljena od stolova i ljudi te sasvim zamračena, bit će to prostorija u kojoj će vladati svojevrsna mistika i spiritus, s fokusom na komade iz “Monument” kolekcije. S druge pak strane, dvoranu Paris osmislio je kao mjesto za druženje, glamur, zabavu - sve ono površno i u svoj toj površnosti i lakoći jednako prekrasno, zaključuje.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. travanj 2024 00:30