Iza kulisa

Slučaj Thomasa Cooka pokazao je koliko su hrvatski putnici nezaštićeni

A kako je bilo u Hrvatskoj kad je propao Kompas? Nimalo slično britanskom slučaju
Thomas Cook
 Profimedia, Alamy, Press Association

Jedna stvar posebno upada u oči otkako je bankrotirao Thomas Cook: nesrazmjer u razini zaštite koju u slučaju nesolventnosti turističkih kompanija imaju Britanci i one koju uživaju Hrvati.

Dapače, ta je zaštita toliko jaka da su akciji spašavanja Britanci dali čak i kodno ime “Operacija Matterhorn” (po uzoru na američku vojnu akciju protiv japanskih snaga), a po domaćim aerodromima vidimo i djelatnike britanske Agencije za zrakoplovstvo koji su stigli pomoći vratiti putnike kući.

Što Britanci čine da putnike vrate kućama?

Kao i u slučaju propasti britanskog prijevoznika Monarcha, Vlada je u suradnji s Agencijom za zrakoplovstvo angažirala avione kako bi kućama vratili 150 tisuća zaglavljenih Britanaca koji su trebali putovati avionima Thomasa Cooka. Oni putnici kojima su letovi bili zakazani preko drugih avioprijevoznika trebali bi se regularno moći ukrcati na planirane letove. Repatrijacija će trajati do 6. listopada i vrijedit će samo za putnike koji su putovali iz Velike Britanije.

Otkud Britancima novac za repatrijaciju?

Ni lipe se ne plaća iz proračuna. Britanske turističke agencije koje prodaju paket-aranžmane dužne su imati tzv. ATOL zaštitu koja osigurava putnike i dobavljače u ovakvim situacijama. To znači da turistička kompanija od svakog prodanog paket-aranžmana mora u fond Agencije za zrakoplovstvo dati 2,50 funti po putniku, iz čega se onda pokriva repatrijacija. Ipak, ATOL pokriva isključivo putovanja plaćena preko britanskih tvrtki, što znači da su putnici u slučaju Thomasa Cooka pokriveni.

A kako je bilo u Hrvatskoj kad je propao Kompas?

Nimalo slično britanskom slučaju. Vrlo se brzo ispostavilo da agencija, iako je to po zakonu bila dužna, nije imala dovoljno jaku policu da iz nje pokrije troškove putnika koji nisu uspjeli otputovati pa je dio njih za odštetu dobivao po stotinjak kuna, iako su aranžmani koštali i do nekoliko tisuća.

Je li tko procesuiran?

Matko Bolanča, vlasnik Kompasa, tom je prilikom završio na Općinskom sudu jer je protiv njega Ministarstvo turizma podnijelo optužni prijedlog zbog nepravilnosti oko police osiguranja, no tužitelj se nije pojavio na ročištu, a Bolanča je u konačnici oslobođen.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. travanj 2024 09:59