A ZNA SE I KRIVAC

PANIKA MEĐU PASIONIRANIM SKUPLJAČIMA SLIČICA Hoće li prvi put u povijesti kasniti izlazak kultnog albuma?

    AUTOR:
    • Predrag Žukina

  • OBJAVLJENO:
  • 23.12.2019. u 21:38

Damir Šagolj / REUTERS

 

Najveću svjetsku i europsku sportsku obitelj, naravno onu nogometnu, prilično je ogorčila činjenica da je krovna nogometna federacija Uefa domaćinstvo sljedećeg Eura 2020. raspršila diljem Europe.

Naravno, to je pogodilo i ponegdje revoltiralo navijače, posebno one s tanjim džepom koji će, žele li pratiti svoju reprezentaciju, dizati bankovne kredite za odiseju po Starom kontinentu. Ta će činjenica najviše pogoditi Turke, Talijane, Velšane i Švicarce (grupa A), koji svoje utakmice u skupini igraju u Rimu i Bakuu. Drugoplasirana momčad iz te skupine zatim osminu finala igra u Amsterdamu, četvrtfinale ponovno u Bakuu i onda polufinale i finale (utakmicu za treće mjesto) u Londonu.

Putovanja previše i za godinu dana, a kamoli za mjesec dana Eura. Nešto manje rezignirani su, primjerice, naši navijači koji bi u slučaju prvog mjesta u skupini D putovali na tri utakmice u Londonu i Glasgowu, zatim na osminu finala u Dublinu, četvrtfinale u Rimu i dvije utakmice završnice ponovno u Londonu. London, Glasgow i Dublin su relativno blizu, samo je Rim izvan rute, ali opet ne previše.

Slavljenički eksperiment

No, na stranu taj dio priče koji je posljedica Uefina slavljeničkog eksperimenta dislokacije Eura u puno gradova i zemalja - još je jedna velika obitelj pogođena Uefinim marifetlucima s organizacijom Eura 2020. To je globalna i vrlo raširena obitelj pasioniranih skupljača albuma sa samoljepivim sličicama kojih je, prema nekim procjenama, u svijetu nekoliko stotina milijuna.

Onih koji se time desetljećima bave i kojima je to prava pasija velik je broj, no gotovo da ne postoji nitko na svijetu tko barem nekad, makar u djetinjstvu i makar nakratko, nije ludovao za albumima i sličicama. Naravno da Hrvatska i Hrvati nisu imuni na to, što svjedoči i činjenica da se svake dvije godine, nekoliko mjeseci uoči nogometnih SP-a i Eura, stvara takva kritična masa da su se skupljači javno počeli svakodnevno sastajati na unaprijed dogovorenim mjestima u dogovoreno vrijeme kako bi razmjenjivali sličice. Ne, nisu to samo djeca, štoviše, većina je onih koji su dobrano zakoračili u svijet odraslih, ali su, barem jednim dijelom, odbili prestati biti djecom. Da, tako je, velik broj naših ljudi, ali i ljudi diljem cijelog svijeta u uvertiri velikih nogometnih natjecanja skupljali su i skupljat će sličice. Svima njima je, bez obzira na to iz koje zemlje i iz kojeg dijela svijeta dolaze, ključna riječ - Panini.

Bez obzira na velik broj proizvođača i distributera samoljepivih sličica i albuma, samo je jedan Panini, sinonim za ljubav prema skupljanju sličica u cijelom svijetu. Poznati talijanski proizvođač sada je i službeni Uefin partner na projektu Euro 2020.

Rekli smo na početku, navijači-putnici s pravom su ljuti na Uefu, no zašto su ljuti, bolje je možda reći - zabrinuti, skupljači sličica? Sličica je sličica, dostupna na kioscima i u Glasgowu, Rimu, St. Peterburgu, Bakuu, Zagrebu, Splitu... Ne zbog udaljenosti i dalekih i skupih putovanja, nego zbog (također novog i čudnog) Uefina sustava kvalifikacija za Euro u kojem će se četiri posljednja sudionika znati tek 31. ožujka 2020. Bit će to četiri pobjednika Uefine Lige nacija, imena reprezentacija koje ćemo vrlo kasno saznati, praktično u vrijeme kad su albumi i sličice u pravilu već u prodaji u mnogim zemljama Europe i svijeta.

Oni koji se malo razumiju u tisak i probleme tiskarske industrije, vrlo dobro znaju koliko traje priprema za jedan takav zahtjevni projekt te su na brojnim društvenim mrežama, koje se bave tematikom kolekcionarstva, s pravom postavljena brojna pitanja čime je aktivirana skepsa: kad ćemo i kako dobiti naše sličice? U vrijeme početka Eura albumi već moraju biti ispunjeni - planiranje odlaska na utakmice tek je tada na redu.

 

Ustaljeni ritam

Da, hoće li se poremetiti ustaljeni višedesetljetni ritam i dodatno odgoditi dolazak sličica, tko će i kako izdržati iščekivanje i odbrojavanje do dolaska albuma i sličica koje je kod mnogih zaluđenika već počelo, a do Eura je preostalo više od šest mjeseci (počinje 12. lipnja i traje do 12. srpnja)?

Problema, naravno, neće biti, poručili su iz Paninija, oni će svoj dio posla na vrijeme i s voljom napraviti, kao i svake parne godine, bilo da je riječ o mundijalima ili Eurima.

“Razloga za strahovanje nema, Panini je planiranje i posao oko proizvodnje odavno počeo, predradnje su same po sebi i automatizmom zadane i već su odrađene, kontakti s predstavnicima zemalja sudionika već su uspostavljeni. “Official licenced sticker album Euro 2020. by Panini” neće izostati ili zakasniti na naše kioske”, odgovor takvog sadržaja dobili smo iz Modene gdje je sjedište Paninija.

Uz to, dobili smo i dodatno obrazloženje:

“Od nekih nacionalnih saveza dobivamo gotove tražene materijale, onakve kakve zahtijevaju naši standardi, a u nekima to odrađujemo sami. To ovisi o prodaji prava i mnogim drugim okolnostima, vrlo različito kod svakog nacionalnog nogometnog saveza. Ono što je sigurno, baš kao i svake dvije godine, bez obzira na promijenjene okolnosti, naš će album na vrijeme ugledati tržište.

Sličice nisu uvijek  “relevantne”

Straha, dakle, nema. Potvrdit će to i konkretni slučaj s našim, Hrvatskim nogometnim savezom koji je svoj dio ugovornih obaveza u tom smislu odradio. Luka Modrić, Ivan Rakitić i ostali naši reprezentativci već su odavno među materijalima odaslanim u Modenu, njihovi se likovi praktično već vrte u Paninijevoj tiskari zajedno s onima na kojima su svjetski prvaci Antoine Griezmann, Kylian Mbappé, Portugalov Cristiano Ronaldo, ali i sve ostale zvijezde reprezentacija koje su se već plasirale na Euro.

Službeni fotograf Hrvatskog nogometnog saveza Drago Sopta, jedan od najboljih sportskih fotografa u Hrvatskoj, svoj je dio posla odavno obavio, kao što ga redovito obavlja od 2014. i nastupa “vatrenih” na SP-u u Brazilu kad je on osobno preuzeo tu zahtjevnu dužnost. Što se HNS-a (naravno, i ostalih nacionalnih saveza) tiče, komunikacija između Paninija i “drugih strana” stvar je čiste rutine. Službe HNS-a odavno su primile zahtjev iz Modene, a kako je Panini službeni Uefin partner, HNS je dužan ispoštovati njihove zahtjeve. Rečeno - učinjeno, i za službe HNS-a u kojima je Sopta “proizvođač”, a Panini i skupljači sličica krajnji korisnici, stvar hoda sama po sebi.

Nažalost, zahtjevi pripreme tako složenog projekta, njegova vizualnog identiteta i svega ostalog zahtijevaju višemjesečni trud i rad velikog broja ljudi. U tom se smislu često događa da sličice nisu uvijek u potpunosti “relevantne”. Svim pasioniranim skupljačima albuma i sličica sve je jasno i ponekad su nezadovoljni jer njihovi ljubimci u albumima nisu uvijek prezentirani u najnovijim garniturama dresova. Svim navijačima, ne samo “paninijevcima”, poznato je da službeni dobavljači dresova i opreme (u hrvatskom slučaju to je sada Nike) mijenjaju izgled dresova svakoj od reprezentacija svake dvije godine.

Dragocjeni albumi

Događa se to, dakle, svake dvije godine uoči svakog izdanja Eura i svjetskih prvenstava, prilično često ili čak u pravilu neposredno uoči natjecanja te su igrači zastupljeni u albumima isto tako u pravilu u starim garniturama dresova. No, to je nešto što svaki sakupljač i svaki odani član velike Paninijeve obitelji u potpunosti zanemaruje - bitno je samo to da se dragocjeni i uvijek dugoočekivani albumi i sličice svakog drugog proljeća nalaze u našim rukama. Za podsjećanje, to traje već od jako davne 1970. kad je Panini u pripremi Svjetskog prvenstva u Meksiku izdao prvo izdanje albuma koji je tijekom punih 50 godina postao sastavni dio života mnogih nogometnih navijača.

Panini je nedavno proslavio okruglih 50 godina postojanja, a u tom je razdoblju izdao 13 izdanja albuma posvećenih SP-ima, jedan manje napravljen je u povodu igranja Eura te će se 13. pojaviti - kako su u Paniniju obećali - u isto vrijeme na koje smo to već godinama navikli. Oni malo stariji sjećaju se da su u prvo izdanje albuma, kojeg nije bilo na tržištu tadašnje Jugoslavije, nego se nabavljao iz Italije, lijepili velikog i neponovljivog Edsona Arantesa do Nascimenta Peléa i njegove brazilske suigrače, lijepili su Seppa Maiera, Gerda Müllera, Bobbyja Charltona, Dinu Zoffa, Gigija Rivu. Njih su danas zamijenili Luka Modrić, Kylian Mbappé, Cristiano Ronaldo, Harry Kane... i uskoro će prosječni sakupljač Paninijevih sličica među njima tražiti svojeg novog prvaka Europe. U iščekivanju utakmica u Glasgowu, Dublinu, Rimu, Bakuu, Bukureštu, St. Peterburgu i konačnih obračuna u polufinalima i finalu na kultnom Wembleyju, Panini će nam opet mnogima skratiti iščekivanje.

Treba još jednom ponoviti: albumi i sličice pojavit će se na tržištu u isto vrijeme kao i uvijek. Bez obzira na objektivne probleme vezane uz činjenicu da još ne znamo sve sudionike, kao i na to da ćemo ih relativno kasno saznati, zadovoljit će sve uobičajene standarde.

Dapače, bit će i bolji i luksuzniji nego ikad, kao podsjetnik na još jedan jubilej - 60 godina od odigravanja prvog izdanja Eura 1960. u Francuskoj, u Parizu. Tad su Dražan Jerković i njegovi suigrači dr. Matuš, Žanetić, Perušić, kao i Galić, Šekularac, Kostić, Jusufi... tek u finalu poklekli i izgubili od tadašnjeg SSSR-a rezultatom 1-2 nakon produžetaka. Slično kao i Modrić, Mandžukić i ostali u Rusiji na prošlom SP-u.

Izdvajamo