GURU SVIJESTSKE AUTOINDUSTRIJE

Bob Lutz: Danas Više nema dosadnih auta

U električne automobile počeo je vjerovati jer smatra da ne bismo trebali ovisiti samo o nafti

DETROIT - Ja sam možda jedini još uvijek živući čovjek koji je vidio nuklearnu eksploziju. To je nešto fenomenalno - govori mi ushićeno, u pauzi između martinija i vina, Bob Lutz, 78-godišnji potpredsjednik General Motorsa, živa legenda svjetske autoindustrije, dok večeramo u restoranu na 70. katu GM-ova sjedišta u Detroitu. O.K., znam da je Bob Lutz zaljubljenik u aute, vojne avione, lijepe žene i lijep život, ali zaljubljenik u nuklearne eksplozije?

Pedesetih godina američka vojska jednom mjesečno provodila je nuklearne eksplozije u bazi Yucca Flat u pustinji Nevade. Bob Lutz u to je vrijeme bio vojni pilot, ali i obavještajni časnik eskadrile.

- Različiti dijelovi vojske slali su svoje promatrače na te testove. Ja sam se dragovoljno javio. Koliko puta u životu čovjek dobije priliku da gleda nuklearnu eksploziju? Bili smo tamo tri dana. Eksplozija je bila snažna 20 kilotona. Sjećam se dubokog bunkera, odbrojavanja... Premda duboko u zemlji, i još s rukama preko očiju, vidjeli smo najsnažniji bljesak. Onda smo izašli van. A vani nevjerojatno lijepa ljubičasto-narančasto-žuto-crvena izmaglica, najljepša koju sam vidio - govori Bob Lutz.

Aktivan u 78. godini

Ali nakon nekog vremena Lutz je uočio da se oblak u obliku gljive vraća iz daljine natrag prema vojnicima na mjestu eksplozije. Svi su stavili gasmaske i našli se usred oblaka, izloženi radijaciji.

- Mnogi koji su toga dana bili na tom mjestu poslije su oboljeli od leukemije, tužili američku vladu i umrli. Ja se još držim - kaže Bob Lutz.

Ne samo da se “još drži”, Lutz se zabavlja kao nikad: u 78. godini upravo je dovršio električni automobil Chevrolet Volt, prvi auto s utičnicom u masovnoj proizvodnji (koja kreće u studenom ove godine). Baš kad je najavio odlazak u mirovinu, GM je završio u bankrotu, a na pitanje zašto je odgodio umirovljenje, Lutz me u čudu pogleda i kaže: - Sa stečajem kompanije sve one stvari koje nisam volio u GM-u odjednom su nestale. Dobili smo novi novac i jedini uvjet vlade je da ga vratimo, ne zanima ih kako, dakle imamo slobodu. Rekao sam, čekaj malo, ovo će biti zabavno! Ne idem ja nikamo!

Ako je radijacija djelovala na Boba Lutza tako da ga je učinila čudesnim čovjekom s iznimnom karijerom i smislom za humor, onda bi nam možda svima dobrodošla.

Bob Lutz rođen je u Švicarskoj i, kao i svako dijete, roditelji su ga znali pitati što bi htio biti kad odraste. - Želim biti vozač autoutrka - odgovorio sam, a oni su rekli: - O.K., ali osim toga? - Biti pilot vojnog aviona - odgovorio sam im tada, a oni će opet: - Dobro, sine, ali ne računajući to dvoje, što bi htio raditi u životu? - Biti direktor velike autokompanije - rekao sam. Tako su me moji roditelji jednog dana odveli psihologu u Institut für Allgemeine Psychologie - radosno prepričava Lutz, trudeći se dati pravi njemački naglasak da bi dočarao kako “strašno” ta ustanova zvuči.

Iskustvo marinaca

Dijagnoza je bila podjednako “strašna”: - Psiholozi su zaključili: Ovaj momak ima nerealna očekivanja, nije fokusiran na jedan cilj. Ha-ha-ha, to je bilo užasno zabavno... Ali, priznajem, marinci su mi dali potreban fokus u životu, u vojsci sam puno toga naučio o odlučnosti - kaže.

Lutz je bio u marincima od 1954. do 1959. (u rezervnom sastavu do 1965.). Kao vojni pilot bio je u Koreji. Od 1963. je u General Motorsu. Od 1971. do 1974. bio je u u BMW-u (kao jedan od rijetkih direktora koji je radio u velikoj američkoj i velikoj europskoj autokompaniji), zatim 12 godina u Fordu, pa 12 u Chrysleru, a od 2002. je ponovno u General Motorsu.

Zapravo su mu se sve dječačke želje ostvarile: on je i vozač autoutrka i pilot vojnih zrakoplova i direktor velikih automobilskih kompanija.

- Da, još nešto... - dodaje Lutz. - Moja ambicija također je bila imati lijepu ženu. Onda se ta ambicija pretvorila u prvu lijepu ženu, drugu lijepu ženu i treću lijepu ženu! Kao dokaz, Lutz iz džepa vadi svoj blackberry na kojemu mi pokazuje fotografiju svoje treće supruge, koja izgleda barem 15 godina mlađe od svojih stvarnih 59. Ja vadim svoj iPhone i pokazujem mu fotografiju svoje supruge.

- Opa, ne znam što bih rekao. Obojica smo blagoslovljeni lijepim ženama u našim životima - kaže Lutz. Ali kad dođe do pokazivanja nekih drugih slika i filmova iz telefona, priznajem poraz pred Lutzom. Za razliku od njega, ja u svome telefonu nemam videoklip koji sam snimio dok sam pilotirao vojnim avionom.

Let iznad jezera Michigan

- Lijevom pilotiram, desnom snimam. Evo, ovo je posljednji filmić, snimljen 10. siječnja. Ne bih baš ovo pokazivao policajcima - pruža mi Bob Lutz svoj blackberry. Na snimci se vidi kako leti vrlo nisko iznad obale jezera Michigan. Lutz leti svakog vikenda i ponosni je vlasnik i pilot češkog Aero Vodochody L-39 Albatros i njemačkog Assault-Dornier Alpha Jet. Njegova supruga vozi helikoptere. Njezina prethodnica, inače, bila je njemačka manekenka koju je Lutz upoznao na nekom sajmu automobila. Zvuči kao klišej, ali svatko tko je bio na malo boljem auto sajmu trebao bi znati koliko je teško skinuti pogled sa zgodne djevojke u jednodijelnom kompletiću.

Ništa u vezi s Bobom Lutzom nije dosadno, pa to ne mogu biti ni automobili. Kad se vratio u GM, u intervjuu za Business Week 2003. sažeo je svoju politiku u rečenicu: “Nema više dosadnih auta”. Dok je bio u Chrysleru, lansirao je Dodge Viper, ikonsku sportsku jurilicu s V10 motorom. Pitam ga kad je počeo vjerovati u električne automobile.

- Volio bih da mogu reći da sam duboko zabrinut za budućnost zemaljske kugle koja se zagrijava zbog pretjerane emisije CO2 plinova. Da sam, u zalasku karijere, shvatio koliko sam bio u krivu radeći gutače benzina poput Dodge Vipera i da sam u posljednji tren odlučio spasiti svijet... Volio bih da vam mogu to reći, ali ne mogu. Ja sam skeptik teorije o globalnom zatopljenju i učinku CO2. Počeo sam vjerovati u električne automobile jer zaista vjerujem da ne smijemo biti previše ovisni o nafti - kaže Lutz, koji je jednom prigodom izjavio da je globalno zatopljenje “gomila sranja”. Lutz zaista zna kako opušteno razgovarati, ali pitam ga da mi objasni detaljnije, koji događaj ga je ponukao da razmišlja o struji, a ne nafti?

- Reći ću vam što je bila točka preokreta. To je bilo prije otprilike četiri godine, kad su svi, ali baš svi mediji u Americi, pisali o Toyoti kao o božanstvu. Sve u stilu: ‘Toyota je najdivniji proizvođač automobila u svijetu, Toyota je pametna, Toyota je dobra, kad bi barem Toyota bila američka kompanija, a ne oni zastarjeli giganti iz Detroita...’ Bio sam bijesan. General Motors je zapravo izmislio toliko toga u automobilskom svijetu. Kako smo se našli u toj situaciji da nas smještaju u sjenu ‘divne Toyote’? Imao sam isti osjećaj kao kad je SSSR lansirao Sputnik i poslao psa u svemir. Vi ste poslali psa? E pa mi bismo sad trebali lansirati slona! Treba pokazati svijetu tko je pravi tehnološki lider - objašnjava Lutz.

Zabava još traje

Volt je kao koncept-vozilo prvi put prikazan prije tri godine na sajmu u Detroitu i izazvao je veliko zanimanje. U tri godine prošao je put od koncept vozila do serijske proizvodnje. Prošli tjedan iz tvornice u Michiganu izašle su prve serijski proizvedene baterije za Volt i u studenom će s trake sići prvi serijski proizvedeni automobili. Bit će to lijep trenutak pri kraju karijere jednog automobilskog genijalca koji ne podnosi ništa dosadno.

- Da sad umrem, ne bih žalio ni za čim. Bio sam nevjerojatno sretan - priznaje Lutz bez ikakve namjere, naravno, da uskoro ode bilo kamo, najmanje pod zemlju. Ne dok zabava još traje.

Isplativa, pouzdana, poželjna vozila

U dokumentarnom filmu “Who Killed the Electric Car” (Tko je ubio električni automobil) General Motors prikazan je kao glavni negativac. GM-ov EV1, prvi električni automobil koji je izašao s trake nekog velikog proizvođača, devedesetih godina prodavao se u Kaliforniji, ali onda je proizvodnja ugašena. Upravo je EV1 bio razlog zbog kojeg je japanska vlada pomogla Toyoti da razvije hibridni automobil Prius, danas vrlo popularan ekološki svjestan model.

U međuvremenu, od gašenja proizvodnje EV1 1999. do danas, električni automobili ponovno su ušli u modu na kalifornijskim cestama, samo što je lider postala mala start-up kompanija Tesla. U utorak ovoga tjedna, prije večere na kojoj razgovaramo, Bob Lutz stao je s vlasnikom kompanije Tesla Motors Elonom Muskom pred kameru redatelja koji snima nastavak dokumentarnog filma pod nazivom “Revenge of the Electric Car” (Osveta električnog automobila).

Očito su Lutz i GM od negativaca postali pozitivci jer bi sa svojim Chevrolet Voltom mogli učiniti ideju o električnom automobilu isplativom, pouzdanom i dijelom mainstreama.

Volt prvih 60-ak kilometara može prijeći na struju, a onda koristi motor s unutrašnjim izgaranjem (nakon toga se u garaži ponovo puni priključen na struju). Za razliku od isključivo električnih automobila, Volt je pouzdan jer vozači ne moraju brinuti što će se dogoditi ako se baterija isprazni.

Što je, dakle, Lutz, stari automobilski guru, imao reći Musku, funky biznismenu koji je uzdrmao automobilsku industriju dokazavši da litij-ionske baterije mogu pokretati čak i sportske jurilice u rangu Porschea?

- Rekao sam da sam mu vrlo zahvalan na onome što je napravio s Teslom. Činjenica da su oni napravili uspješan električni automobil pomogla mi je da razvijem koncept Chevrolet Volta - kaže Lutz.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. travanj 2024 16:10