POGLED U NEPOZNATI SVIJET VLASNIKA MLINARA

Mato Škojo: ‘Otvorili smo 170 pekara, a cilj je 300. I prodali smo burek Brazilcima’ a sada prodajem bureke i Brazilu’

U svijet biznisa ušao je kao 25-godišnjak, 2002. je Ivici Todoriću prodao lanac od 17 trgovina Alastor, a onda je 2009. od Todorića kupio Mlinar za oko 150 milijuna kuna i krenuo s širenjem lanca pekara, tako da ih je lani otvorio i 14 u Sloveniji, a ove godine njih šest u Mađarskoj. Sada gradi tvornicu bureka vrijednu 60 milijuna kuna

Na stolu su nacrt, kalkulator, ravnalo i obična olovka. Vlasnik Mlinara Mato Škojo u svom je zagrebačkom uredu upravo prošao sve detalje svoga novog projekta s arhitektom. Projektna dokumentacija je gotova i preostaje još samo odabrati trenutak za početak građevinskih radova na novom pogonu u Osijeku.

Plan je jasan: u neposrednoj blizini postojećeg Škojina pekarskog kompleksa u Osijeku gradi se tvornica bureka. Mlinar će odmah u projekt uložiti više od četiri milijuna eura, a za cijelu investiciju plan je ukupno osam milijuna eura.

Zeznuti pekarski biznis

Početkom svibnja iduće godine iz nove tvornice trebao bi izaći prvi burek, a nakon realizacije čitave investicije za nekoliko godina proizvodni kompleks zapošljavat će oko 160 radnika. U tom trenutku puni kapacitet bit će oko 700.000 bureka svakog dana koji će završavati na svim stranama svijeta. Mlinar svoj smrznuti burek već sada izvozi u Veliku Britaniju, Rusiju, Švedsku, Češku, Mađarsku, Sloveniju, a u pregovorima su za nova tržišta među kojima je i Brazil. S novom tvornicom planiraju još veći zamah na svjetskom tržištu.

Burek je već sada najprodavaniji pekarski proizvod Mlinara na sva tri tržišta - u Hrvatskoj, Sloveniji i Mađarskoj, pa stoga ne čudi što postaje jaka okosnica i budućeg biznisa. Puno je tu posla dosad već odrađeno. Kada su kapaciteti Mlinara toliko porasli da je nemoguće više bilo naći ručne majstore, odlučili su uvesti liniju u proizvodnju. A tada je trebalo naći idealne omjere tijesta i nadjeva te pogoditi ukus što većeg broja potrošača koji, uz iznimke, ipak više ne bi onaj tradicionalni masni zalogaj. Međutim, ne žele Hrvati niti da im je burek presuh nego taman nešto između. Slovenci bi pak još malo manje masno od svojih susjeda. Nijemci bi da im je sir još malo kiseliji.

Zeznut je taj pekarski biznis. Osječki poduzetnik Mato Škojo ušao je u njega na velika vrata 2009. godine, kada mu je križevački Mlinar prodao Ivica Todorić. Iako niti jedna strana nije željela potvrditi iznos, procjenjuje se da je to bio posao od oko 150 milijuna kuna. Škojo je tada već imao iskustva u biznisu sa svojom Pekarom Kruna u Osijeku, ali tek u tom trenutku kreće u pravi tržišni zamah u kojem niti približno još nije ispunio sve svoje planove. Od samo sedam prodavaonica u ovih pet godina Mlinar je dogurao do vlastitog maloprodajnog lanca od 170 prodavaonica i više od 1700 zaposlenih.

Pohod na Budimpeštu

Ušao je na slovensko tržište 2012. godine te dosad otvorio 14 prodavaonica u Ljubljani, Mariboru i Celju. Ove godine Mlinar je pak krenuo u pekarski pohod na Budimpeštu, u kojoj je dosad otvorio šest prodavaonica te planiraju i daljnje širenje u Mađarskoj.

- Mlinar je danas najveća hrvatska, ali i regionalna pekarska industrija, najveća pekarska logistika i specijalizirani pekarski maloprodajni lanac. I dalje vidim veliki prostor za širenje. Svakodnevno u našim prodavaonicama u Hrvatskoj kupuje 110.000 potrošača. Plan nam je do 2017. godine povećati hrvatsku maloprodajnu mrežu na 300 trgovina i vjerujem da će broj kupaca na dnevnoj bazi biti udvostručen. Što se tiče poslovanja u okruženju, nastavit ćemo gotovo istim intenzitetom nadograđivati mrežu u Sloveniji i Mađarskoj. U kratkoročnom razdoblju izaći ćemo na još jedno novo tržište u užoj regiji. Trenutačno radimo operativne pripreme na nekoliko različitih tržišta - najavljuje vlasnik Mlinara Mato Škojo u svom zagrebačkom uredu, u sklopu novog modernog proizvodno-distribucijskog pogona na Radničkoj cesti.

U zagrebačkom uredu obavezno je tri dana u tjednu, dok ostale dane radi u Osijeku. Taj samozatajni slavonski poduzetnik izbjegava medijske istupe čak i u trenutku strelovitog rasta svog biznisa. Pojašnjava da za to nema vremena niti interesa, naročito ne političkih. O poslu je ipak na kraju pristao razgovarati, ali ne i o privatnom životu, prije svega svojoj šesteročlanoj obitelji, u kojoj su uz suprugu tri kćeri i sin.

- Živim miran život u kojem ima mjesta samo za posao i obitelj - odgovara, ali otkriva da od hobija rekreativno igra nogomet.

Zato vrlo detaljno govori o poslovnim planovima. Već do kraja studenoga Mlinar će otvoriti nove prodavaonice u Virovitici, Požegi, Slavonskom Brodu, Čakovcu, Rijeci, Zagrebu i Osijeku.

Do kraja godine lanac u Budimpešti povećat će za još tri prodavaonice, a u Sloveniji za jednu. Nastavlja se tako rast koji je počeo usred krize i koji je postao specifičan za pekarski biznis u kojem su najdalje dogurali upravo Mlinar, Pan-Pek i Babić, koji je dominantan u Dalmaciji.

Doduše, u tom rastu su nastradale silne male pekarnice koje propadaju, ali se i nevjerojatno razlikuju u kvaliteti, pa se u ponekoj može pojesti fantastičan ručno izrađen proizvod kakav nemaju veliki lanci, dok su u drugoj proizvodi nejestivi.

U gradovima traje tržišna borba velikih pekarnica za najbolje lokacije, a nerijetko se događa da su udaljeni jedni od drugih samo nekoliko koraka i vode pravi rat za svakog kupca. U jeku krize tržište se preko noći od ugostiteljskih objekata okrenulo prema cjenovno dostupnijim toplim pekarskim proizvodima. Pekari su iz dana u dan širili ponudu i nadopunjavali je sendvičima, mliječnim asortimanom i sokovima te tako tržištu ponudili brzi recesijski obrok s nogu, kojim su mnogi zamijenili dotadašnji odlazak u restorane.

(...)

Članak u cijelosti pročitajte u tiskanom izdanju Nedjeljnog Jutarnjeg

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. travanj 2024 16:48