SPORNI VLADIN PLAN ZA SPAŠAVANJE PRORAČUNA

AKO PROPADNE MONETIZACIJA, MINISTAR DAJE OSTAVKU 'Uložio je previše vremena i truda...'

Ministar financija spas proračuna vidi u uspješnoj provedbi monetizacije autocesta kojim bi, procjenjuje se, država mogla uprihoditi oko 3 milijarde eura.

Kako nas uvjeravaju u Ministarstvu prometa cijela procedura monetizacije ide svojim predviđenim tijekom bez obzira na nepredviđene probleme s nacrtom Ugovora o koncesiji koji su izradili paravnici ugledne odvjetničke kuće Wolf Theiss koja je dio savjetničkog tima Ministarstva pomorstva.

Kao što je poznato njihov prijedlog nacrta ugovora je odbačen od strane Državnog odvjetništva i ostalih relevantnih institucija. Savjetnički tim u međuvremenu je raskinuo suradnju s Wolf Theissom i Ministarstvo prometa treba odabrati pravne savjetnike koji će napraviti nacrt koncesijskog ugovora. Isti bi tvrtkama koje su se javile na natječaj za monetizaciju trebao biti predan početkom rujna mjeseca. U Ministarstvu prometa tvrde kako nema nikakvih zapreka da se ugovor s odabranim koncesionarom sklopi krajem godine dok bi se finacijski ugovor sklopio početkom sljedeće godine.

Protivnici davanja autocesta u koncesiju već nekoliko mjeseci šute. Iako se čak najavljivalo prikupljanje potpisa za referendum do sada se ništa od toga nije dogodilo. No, ne treba sumnjati da će na jesen krenuti novi pritisak na Vladu da odustane od tog projekta. Vlada je dosada pokazala da vrlo lako odustaje od svojih projekata ukoliko je pritisak javnosti dovoljno jak. Bez obzira da li su ti njihovi argumenti realni ili ne. Posljednji takav primjer bilo je vladino odustajanje od outsourcinga i master plana za bolnice.

Naši sugovornici smatraju kako bez obzira na probleme s proračunom nije nerealno očekivati da u slučaju snažnog pritiska Vlada odustane i od ovog projekta. Tim prije što će se njegova finalizacija dogoditi u izbornoj godini i sigurno sadašnjoj vladajućoj koaliciji ne bi donijela previše glasova na izborima. U tom slučaju premijer Zoran Milanović mogao bi imati kadrovskih problema u Vladi. Naime, naši nas sugovornici u Vladi uvjeravaju kako će ministar prometa Siniša Hajdaš Dončić sigurno podnjeti ostavku na ministarsku dužnost ukoliko Vlada osustane od monetizacije. “Previše je truda i vremena utrošio u ovaj projekt da bi šutke prešao preko odustajanja od njega”, kažu nam naši sugovornici.

Upravo je Hajdaš Dončić jedan od najvećih zagovaratelja monetizacije jer je siguran da je to jedini spas za državni proračun s obzirom na kreditna zaduženja autocesta. Naime, ove godine Hrvatske autoceste i Autocesta Rijeka-Zagreb moraju vratiti kredite u vrijednosti milijardu eura. Kredit od 881 milijun eura Hrvatske autoceste bi uz državno jamstvo trebale zaključiti sa Deutsche bankom. No, realizacija tog kredita došla je u određene teškoće zbog postavljenih uvjeta od strane spomenute banke. No, očekuje se da bi to moglo biti uskoro riješeno. Tim kreditom bi HAC riješio svoja zaduženja ove godine. Sredstvima od koncesijske naknade otplatio bi se dio loših kredita HAC-a i ARZ-a dok bi preostali dio novca bio iskorišten za rješavanje problema javnog duga. Ministar Hajdaš Dončić je više puta naglašasvao kako smatra da je to najbolje rješenje za ovaj problem te nije spreman sjediti u Vladi koja ne stoji iza tog projekta.

A prema dosadašnjim neslužbenim informacijama u utrci za koncesiju na 1000 kilometara autocesta u Hrvatskoj je pet velikih svjetskih konzorcija. To su austrijska grupacija Strabag ,talijanski operater Atlantia (operater Autostrade), španjolska kompanija Cintra iz Madrida.

U utrci je i konzorcij Macguarie grupe u sklopu kojeg je i Raiffeisen mirovinski fond, te konzorcij okupljen oko moćne investicijske banke Goldman Sachs koja nastupa s francuskim specijalistom za upravljanjem autocestama, grupacijom Vinci, trima domaćim mirovinskim fondovima (AZ, PBZ-CO i Erste Plavi) te Allianz Capital Partners. Svi oni su dosada imali priliku pregledati poslovnu i financijsku dokumentaciju HAC-a i Autoceste Rijeka-Zagreb. Prema odluci Vladinog povjerenstva za monetizaciju javnog duga niti jedan od kandidatda neće biti isključen iz utrke nakon predaje konačnih obvezujučih ponuda već će se krenuti u pregovore prvim najboljim ponuditeljem. Ukoliko ti razgovori propadnu na red dolazi konzorcij sa sljedećom najboljom ponudom.

Izdvajamo