SINDIKAT PROMETNIH PILOTA

ALARMANTNO PISMO PREMIJERU PLENKOVIĆU 'Uopće vas nije briga. U godinu dana otišla je trećina pilota i mehaničara. Tko će letjeti i održavati avione?

    AUTOR:
    • Jutarnji.hr

  • OBJAVLJENO:
  • 26.01.2018. u 10:38

Zagreb, 090710.
Aerodrom Pleso.
Jutros je zapoceo strajk kabinskog osoblja Croatia Airlines, zbog strajka mnogi letovi Croatia Airlinesa su otkazani.
Foto: Davor Pongracic / Cropix
Davor Pongracic / CROPIX

 

Hrvatski sindikat prometnih pilota (HSPP) poslao je otvoreno pismo premijeru Andreju Plenkoviću zbog situacije u Croatia Airlinesu (CA). "HSPP kojeg čini 92 posto pilota Croatia Airlinesa želi opstanak kompanije na profitabilnim osnovama u interesu građana Hrvatske. Bilo kakve druge namjere ovdje ne tražiti jer ih nema", kažu u najavi pisma pod nazivom "Potpuna nebriga vlasti za Croatia Airlines".

- Hrvatski sindikat prometnih pilota (HSPP) krajnje je zabrinut nad sudbinom Croatia Airlinesa. Potezi vlasti pokazuju da ih uopće nije briga za kompaniju koja je temelj povezanosti Hrvatske i svijeta, te motor razvoja turizma i ostalih grana gospodarstva. Posljednjih godina iz Croatie je otišla trećina pilota i mehaničara, deseci onih koji su u kompaniji javljaju se na natječaje i otići će ubrzo - upozoravaju na početku, te dodaju da "neće imati tko letjeti i održavati avione". Ovo je produkt nebrige svih vlasti za nacionalnu zrakoplovnu kompaniju, poručuju iz HSPP-a.

"Vlast postavlja privremenog direktora već četvrti puta. Čak štoviše, u prosincu 2017. je ponovila natječaj bitno mijenjajući uvjete natječaja iz travnja iste godine", navode nadalje. Naime, u Sindikatu tvrde da su u ponovljenom natječaju izbačeni svi uvjeti vezani za radno iskustvo u zrakoplovstvu, čime je otvorena mogućnost „uhljebljivanja“ nestručnih kandidata, dodaju. "Neki od kandidata zadovoljili su sve uvjete prvog natječaja pa je upitna svrha novog natječaja. Zašto se toliko dugo odgađa presudno važna odluka", pitaju se u HSPP-u.

Slovenci i Srbi napreduju i prestižu CA

"U zračnom prometu godinu dana je prava vječnost. Direktor Croatie ne može ozbiljno pregovarati sa stranim partnerima, postaviti sustav i rješavati ozbiljne probleme jer je na toj poziciji samo privremeno. Privremena funkcija mu ne daje kredibilitet kod partnera i on ne može poduzeti bilo kakve ozbiljne poteze ili pregovore. Ovakvim ponašanjem hrvatska Vlada samo pogoduje glavnim konkurentima Croatie, a vrlo slabu kompaniju ostavlja bez ikakve šanse. Istovremeno slovenska Adria je ozbiljno povećala broj linija i frekvencija iz Ljubljane za čak 20% u 2018. Adrija rapidno preuzima zajedničko tržište, na ljeto otvara čak 7 novih linija, dvije i u Hrvatskoj", daju za primjer.

Spomenuli su i konkurenciju iz Srbije. "Air Serbia, iako do nedavno potpuno inferiorna, je 2014. godine ne samo prestigla Croatiu po broju putnika, robe, linija, letova i flote, nego postala lider u regiji, a od Beograda napravila čvorište koje ima dvostruko više linija za presjedanje od Croatie. Air Serbia će ovog ljeta imati više od 30 tjednih letova na 4 linije u Hrvatskoj", naveli su.

"Prije par dana je objavljeno da francuski gigant Vinci preuzima beogradski aerodrom. Bit će to ogroman udarac na hrvatsko zrakoplovstvo.

Hrvatski sindikat prometnih pilota (HSPP)
 

Istovremeno ove godine počinje stizati 10 potpuno novih Airbuseva u Air Serbiju, najavljeno je otvaranje linije za Toronto uz već postojeću liniju za New York koju već dvije godine leti Air Serbia. Ryanair, easyJet, Eurowings i druge kompanije ove godine otvaraju stotine novih letova iz Hrvatske. LOT otvara interkontinentalne linije iz

Budimpešte, TAROM iz Bukurešta, Turkish otvara kompaniju u Tirani, a najavljuje otvaranje kompanije u Sarajevu i Skopju. Zagreb, kao baza Croatie, u samo tri godine dobio je 13 novih kompanija i 20 novih linija.

Od 2012. do 2016. broj zrakoplovnih putnika u Hrvatskoj porastao je 40% (2,3 milijuna novih putnika), no Croatia je 2016. imala manje putnika nego 2012. . Rapidno i konstantno gubimo udio u avio-prometu Hrvatske, a tijekom ljeta manji je od 20%. Nakon restrukturiranja Croatia je bila u bitno lošijem stanju nego prije nje, po svim pokazateljima. Istovremeno Croatia ubrzano prodaje imovinu da bi se zatvorila financijska

bilanca. Prodani su motori, avion, udio u Pleso prijevozu d.o.o., strateški prevažni slotovi na London Heathrowu. Jednak put kakav je prošla i Adria da bi nakon što se ogolila od svog vlasništva, bila poklonjena kompaniji 4K pri čemu je slovenska Vlada još i platila 3 milijuna EUR", stoji u pismu.

"Treba prihvatiti da ovaj kadar ne zna voditi kompaniju"

"Za otvaranje novih linija Croatia iznajmljuje skupe španjolske avione i posade, umjesto da zapošljava hrvatske djelatnike. U kompaniji se 20 godina na čelno mjesto stavljaju ljudi iz rukovodstva Croatie. Nema promjena, a kompanija tone, zaostaje za konkurencijom i kopni na sve načine. Odavno je pređen rub održivosti, a rukovodeća garnitura se 20 godina ne mijenja. Vlada se mora početi voditi poslovnim, a ne političkim načelima kad će birati novu upravu Croatie. Treba prihvatiti da ovaj kadar ne zna voditi kompaniju i da se mora dovesti dokazane zrakoplovne stručnjake koji nisu zaposlenici kompanije", kažu u ovom Sindikatu.

"Već 13 mjeseci nema kolektivnog ugovora, standardnog dokumenta u golemoj većini avio kompanija na zapadu. Nakon 9 mjeseci pregovora bili smo prisiljeni najaviti štrajk 08.08.2017. Resorni ministar tada je tražio da zbog interesa hrvatskog turizma ne ulazimo u štrajk, te da će se osobno zauzeti da do kolektivnog ugovora dođe do kraja godine. Kraj godine je prošao, a kolektivni ugovor se niti ne nazire. Od ogromnih obećanja nije se desilo baš ništa.

"Ne želimo uzeti kartu u jednom smjeru"

Desetine kompanija poput Ryanaira, Norwegiana i Wizz Aira nude izvrsne uvjete radi ogromne nestašice pilota i mehaničara (u 2017. Ryanair je bio prisiljen otkazati 15% svojih letova radi nedostatka pilota), zrakoplovni mehaničari i piloti Croatie masovno odlaze, avione neće

imati tko letjeti i održavati, a naša Vlada ne ispunjava dana obećanja, prolongira ekstremno bitne odluke dok kompanija ubrzano prodaje svoju imovinu i rapidno gubi tržišni udio. Mi ne želimo biti dio onih koji su bili prisiljeni uzeti kartu u jednom smjeru i svoje znanja pokazivati negdje drugdje", kažu u HSPP-u, a na kraju pozivaju premijera da se sastane s pilotima Croatia Airlinesa "i poduzme radnje koje će zaštititi strateški bitnu kompaniju za Republiku Hrvatsku".

Opširnije


Izdvajamo