Epidemija koronavirusa i rigorozne mjere u cilju suzbijanja širenja zaraze rezultirale su zamrzavanjem poslovanja tvrtki i obrta koji se bave povremenim prijevozom putnika u unutarnjem i međunarodnom cestovnom prometu.
Tako još od početka ožujka brojnim prijevoznicima autobusi stoje parkirani što znači da im je prihod ravan nuli.
Problem je što je brojnim autobuserima oko vrata dodatni teški kamen koji ih sve jače pritišće i pitanje je koliko će njih na kraju uspjeti održati glavu iznad vode, ali i spasiti svoju privatnu imovinu, piše Novi list.
Iako su i leasing društva, baš kao i banke, ponudile moratorij na otplatu rata, autobuserima je to slaba utjeha.
- U tom moratoriju nama se nudi zamrzavanje glavnice na tri mjeseca, uz obvezu plaćanja kamata, a nakon toga normalan nastavak otplate glavnica plus kamate. Znači, u ovoj situaciji u kojoj se još uvijek ne nazire neki izlaz, kada se svi odriču dijela nečega, oni ne žele izgubiti ništa, nego od nas autobusera, koji već cijeli mjesec ne radimo, a i pitanje je kad ćemo, žele naplatiti bilo što, samo da ne izgube svoju zaradu - kaže Branko Dragojević iz Čavala, vlasnik obiteljskog obrta Omega bus koji raspolaže s pet autobusa i dva minibusa.
- Svi mi, doduše, znamo što su banke, ali ovakvu bešćutnost i nekorektnost prema nama, koji smo do jučer bili njihovi najbolji i najredovitiji platiše obveza, ipak je teško pojmiti. Tako sam prošli tjedan na poziv komercijalista jedne od tri leasing kuće kod kojih imam svoje autobuse razgovarao o trenutnoj obustavi mojih leasinga, pri čemu mi je on predložio da će obustaviti sljedeća tri mjeseca rate, ali da moram platiti kamatu koja za dva najnovija autobusa iznosi 1.300 eura mjesečno - žali se Dragojević.
On nije pristao na te uvjete i nije potpisao aneks ugovora.
- Tada se obistinilo ono što mi je i najavio. Za nekoliko dana dobio sam obje uplatnice za tekući mjesec, ovaj tjedan i za treći autobus, a ovih dana očekujem 'čestitiku' i od treće leasing kuće - kaže vlasnik obrta.
Objašnjava da bi po ponuđenoj mu računici u moratoriju mjesečno plaćao oko 1700 eura kamata. Da stvar bude gora, za nekoliko dana mu istječe registracija za jedan od autobusa, a činjenica što mu je vozilo parkirano ne pomaže mu ni u ovom segmentu. Naime, u leasingu uvjetuju da autobus mora svo vrijeme biti kasko osiguran.
Višnja Marin iz novoosnovane, neformalne Inicijative autobusnih prijevoznika koji se bave povremenim prijevozom putnika, koja se obratila resornom Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture za pomoć, upozorava kako bi posljedice mogle biti pogubne za velik broj autobusnih prijevoznika.
Iz godišnjeg kalendara njihovog poslovanja evidentno je da su upravo oni prvi stali, a dugogodišnje iskustvo rada u turizmu i prijevozu putnika upućuje da će biti i zadnji koji će krenuti s poslom u post-korona razdoblju, piše Novi list.
- Problem s leasing kućama je velik i izaziva pogubnu lančanu reakciju. Prijevoznici će morati vozila vratiti leasing kućama. Kako je vrijednost tih vozila prema sadašnjem stanju na tržištu daleko ispod njihove stvarne tržišne cijene, lako se može dogoditi da pored oduzetih autobusa i dalje dugujemo leasing kućama. To povlači za sobom aktiviranje jamstava i daljnje oduzimanje imovine. Jasno je da to vodi u zatvaranje prijevozničkih tvrtki, gubitak radnih mjesta, a u konačnici i novog vala iseljavanja jer su profesionalni vozači vrlo tražena radna snaga diljem Europe. Umjesto modernih i sigurnih autobusa visokih ekoloških standarda, našu djecu, kao i ostale naše putnike, prevozit će nesigurni, stari i isluženi autobusi - upozorava Marin u razgovoru za Novi list te dodaje kako su ovom krizom pogođeni upravo ponajbolji prijevoznici, odnosno oni koji su ulagali u nove autobuse s visokim ekostandardima, a koje je moguće otplaćivati jedino uz pomoć leasinga.
Ono čemu se nadaju i što je njihov prijedlog rješenja jest da se na godinu dana zamrzne sav leasing, bez plaćanja kamata i glavnice.
U Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture kažu da su u stalnom kontaktu s prijevoznicima vezano uz nastalu situaciju i probleme s postupanjima leasing društava.
- Iznimno je velik broj autobusnih prijevoznika koji su se našli u financijskim i poslovnim problemima s obzirom na nužnu odluku o obustavi prijevoza u cilju obuzdavanja pandemije koronavirusa. U tom smislu, trudimo se pomoći im u suradnji s drugim institucijama koje mogu izravno utjecati na leasing kuće i njihovu poslovnu politiku. Također, u ovom trenutku čekamo pozitivan odgovor Europske komisije kojoj smo se obratili s prijedlogom paketa mjera, odnosno europskih sredstava namijenjenih prometnom sektoru, a koje bi mogli koristiti i autobusni prijevoznici. Cilj nam je pomoći svim tvrtkama koje su se našle u problemima što će u konačnici, nakon što prođe ova ugroza, omogućiti ponovno pokretanje hrvatskog gospodarstva, kazao je na ovu temu ministar Oleg Butković za Novi list.