NOVA AKCIJA SINDIKATA

BUNT DRŽAVNIH TVRTKI Štrajkat će i kontrolori leta: Ljeti znaju dobiti plaću 60.500 kn!

Štrajkovi zaposlenih u državnim tvrtkama prijete Hrvatskoj, a uskoro bi im se mogli pridružiti zaposleni u javnim i državnim službama, što bi u konačnici moglo dovesti do blokade cijelog javnog i državnog sustava. Danas su tako štrajkali piloti i kabinsko osoblje Croatia Airlinesa te zaposleni u HŽ Cargu.

Sutra će u štrajk podrške štrajkašima u CA krenuti strojovođe u HŽ-u, a u nedjelju će zbog kašnjenja u isplati plaća radnici u Zagrebačkom holdingu i ZET-u. Sindikati samo nabrojenih javnih i državnih tvrtki i zagrebačkog gradskog giganta tako će u tjedan dana na ulice izvesti oko 4000 prosvjednika.

Danas je počeo referendum među članovima sindikata u javnim i državnim službama da bi se ispitala njihova spremnost da sudjeluju o daljnjim akcijama ako Vlada ne ispuni njihove zahtjeve o napuštanju politike rezanja plaća i mjera štednje, vraćanje svih oduzetih i umanjenih naknada, dodataka na plaću i koeficijenata, ukidanje zakona i akata kojima se umanjuje cijena rada u javnim i državnim službama, adekvatno financiranje njihovih djelatnosti i uključivanje sindikata u rješavanje pitanja viška zaposlenih u javnim i državnim službama.

Referendum će trajati tri dana i održat će se u cijeloj zemlji.

'KOLIKO ZARADE NA TRŽIŠTU, TOLIKO PLAĆA SI MOGU ISPLATITI' Hajdaš Dončić o štrajkovima u HŽ-u i C. Airlinesu

U ponedjeljak bi u štrajk solidarnosti s djelatnicima Croatia Airlinesa trebali ići i kontrolori letenja. O tome je javnost obavijestio Hrvatski strukovni sindikat kontrolora letenja.

Ova najava štrajka solidarnosti izazvala je zgražanje u zrakoplovnim krugovima s obzirom na to da ovim potezom kontrolori podržavaju one koji svojim štrajkom smanjuju prihode Hrvatske kontrole zračne plovidbe iz kojih se isplaćuju i njihove plaće. Kontrola zračne plovidbe u državnom je vlasništvu i financira se isključivo naplatom prolaska zrakoplova kroz hrvatski zračni prostor, uslugama kod slijetanja i polijetanja zrakoplova na aerodromima te drugim uslugama. Ukratko, nema letova - nema novca.

U Hrvatskoj je oko 250 kontrolora leta i slove kao jedni od najbolje plaćenih uposlenika u zemlji. Podaci koje posjeduje Jutarnji list idu tome u prilog.

Prosječna neto plaća sa svim dodacima, prekovremenim i smjenskim radom kotrolora leta prošle godine bila je 26.000 kuna. Prema našim podacima, u srpnju prošle godine minimalma plaća sa svim dodacima i prekovremnima iznosila je 12.600 kuna dok je maksimalna iznosila čak 60.500 kuna neto, odnosno 107. 800 kuna bruto.

'UCJENJUJU NAS I PRIJETE STEČAJEM' Razgovori u Croatia Airlinesu propali, piloti i stjuardese i sutra štrajkaju

U prosincu je pak minimalna isplaćena plaća sa svim dodacima i prekovremenima iznosila 13.800 kuna, a maksimalna 55.700 kuna neto. Istovremeno, predsjednik Uprave tvrtke ima plaću od 17.000 kuna. Pri tome treba razlikovati zaposlene u oblasnoj kontroli leta koji rade na preletima aviona i koji su najbolje plaćeni i one u prilaznoj kontroli leta koji su najslabije plaćeni.

Zbog težine i stresnosti posla svaki kontrolor za svog osmosatnog radnog vremena na svaka dva sata rada ima pravo na jedan sat odmora. Tako velike prihode kontrolorima leta omogućuje njihov kolektivni ugovor, koji je sigurno jedan od najboljih u Hrvatskoj i donosi enormne pogodnosti zaposlenicima.

Prema nekim objašnjenjima, ovaj štrajk solidarnosti mogao bi biti samo uvod u mogući “ozbiljni” štrajk kontrolora ako Uprava pokuša smanjiti prava iz Kolektivnog ugovora. Prema riječima naših sugovornika, sindikati su najosjetljiviji na moguća rezanja visine otpremnina.

Prema Kolektivnom ugovoru, otpremnina za kontrolora sa 60 godina starosti i 35 godina radnog staža može iznositi 1,165.000 kuna bruto, a prosjek u tvrtki je 880.000 kuna bruto.

Prema jedinstvenoj cijeni u cijeloj Europi, Kontrola zračne plovidbe za svaki prelet aviona kroz zračni prostor naplaćuje jediničnu cijenu od 41,99 eura. Na to se dodaje broj operacija koje se tijekom leta provode, što ovisi o vrsti aviona, težini itd.

Kontrola leta od svake aviokompanije naplaćuje 211,28 eura za pružanje terminalnih usluga pri polijetanju s hrvatskog aerodroma. Prema strogim načelima EUROCONTROL-a, Kontrola zračne plovidbe na kraju godine mora poslovati s nulom. Ako ima višak prihoda, HKZP novac vraća zrakoplovnim kompanijama, a za eventualni manjak prihoda zrakoplovne kompanije mu osiguravaju dodatne prihode u visini minusa.

Visoke plaće kontrolora pravilo su i u ostalim europskim zemaljama. U Njemačkoj one iznose oko 8000 eura, a u Španjolskoj su do nedavno bile enormne, ali ih je vlada smanjila na 150.000 eura godišnje.

Naši sugovornici tvrde da su te visoke plaće rezultat monopola koji kontrole zračne plovidbe imaju u Europi te avioprijevoznike ucjenjuju visinom cijena svojih usluga. Primjera radi, u SAD-u iste vrste usluga 30 su posto niže, odnosno aviokompanije za iste usluge u Europi godišnje plaćaju oko 3 milijarde eura više.

Prava kontrolora iz kolektivnog: Smiju raditi za druge u slobodno vrijeme!

Prema nedavno objavljenim dijelovima Kolektivnog ugovora Hrvatske kontrole zračnog prometa, a koje dijelom više nisu važeće, zaposlenici u u toj tvrtki imaju fantastična materijalna prava.

Kolektivni ugovor HKZP-a javno nije dostupan.

- Beneficirani radni staž - 12 mjeseci staža računa se kao 16

- Rekreacijski odmor - kontrolori imaju pravo na rekreacijski odmor od sedam do 15 radnih dana

- Dežurstvo - poslodavac određuje radnike koji će biti pojedine dane dežurni, a naknada im se isplaćuje neovisno o tome jesu li bili pozvani na radno mjesto ili ne

- Naknada za rad u vrijeme tjednog ili dnevnog odmora - poslodavac zaposlenom plaća pet prekovremenih sati neovisno koliko je radio

- Materijalna šteta - poslodavac ima pravo od radnika tražiti naplatu počinjene materijalne štete. Ako radnik to odbija platiti, poslodavac mu ne smije odbiti od plaće

- Regres - 8100 kuna bruto u 2011. godini

- Neradni dani - plaća se povećava za 150 posto

- Naplata odmora - ako je radnik pozvan na sastanak u vrijeme odmora, računa mu se da je radio pet prekovremnih sati

- Treći mIrovinski stup - tvrtka zaposlenicima plaća dobrovoljni mirovinski stup u bruto iznosu

- Sindikalni povjerenik - primaju nadoknadu plaće jednaku 6 prekovremnih sati tjedno

- Zaštita plaće - tvrtka radniku garantira prosječnu mjesečnu plaću ako se dogodi da mu primjenom Kolektivnog ugovora mjesečna primanja iznose manje od prosjeka

- Pripravnost - naknada za pripravnost isplaćuje se u iznosu najmanje dva prekovremena sata

- Drugi poslodavac - izvan radnog vremena zaposlenik može raditi za drugog poslodavca. Ako mu taj zahtjev poslodavac ne odobri u roku od tri tjedna, službeno ga se smatra odobrenim.

Izdvajamo