TROJE POGINULIH

ČAK DEVET GODINA NAKON VELIKE TRAGEDIJE Podignuta optužnica protiv Roberta Garića, pilota helikoptera koji je pao u Vukovaru

Damir Glibušić / CROPIX

Devet godina nakon pada vojnog helikoptera Mi 8 MTV-1 oznake H-253 u Vukovaru, pri čemu su tri osobe poginule, Općinsko državno odvjetništvo u Velikoj Gorici podiglo je optužnicu protiv pilota helikoptera Roberta Garića. U priopćenju Općinskog državnog odvjetništva Velika Gorica navodi se da se "okrivljeniku stavlja na teret da je kao pilot helikoptera Hrvatskog ratnog zrakoplovstva i protuzračne obrane 9. srpnja 2007. u 15.24 sata na helidromu vojarne 204. vukovarske brigade u Vukovaru obavljao vertikalno polijetanje i lebdenje protivno Uputama za upravljanje helikopterom, zbog čega je izgubio kontrolu nad helikopterom koji je udario u konstrukciju hangara i pao na tlo. U navedenom su događaju tri osobe smrtno stradale, a dvije su zadobile teške tjelesne ozljede", stoji u priopćenju. Zanimljivo je da je u priopćenju navedeno kako su u tom događaju dvije osobe ozlijeđene, a zapravo je ozlijeđeno ukupno sedam osoba. Za ovo djelo zaprijećena je kazna do deset godina zatvora.

Optužnica je podignuta osam mjeseci nakon što je to isto državno odvjetništvo nakon pet i pol godina odustalo od istrage protiv četvorice nekadašnjih zaposlenika Zrakoplovno-tehničkog zavoda u Velikoj Gorici, koje se smatralo glavnim osumnjičenicima za smrt troje ljudi. Protiv njih je pokrenuta istraga nakon što je čelnik civilno-vojnog povjerenstva Dinko Vodanović 2008. godine javnosti pokazao komad spužve i rekao da se s "velikom sigurnošću može reći" da je neovlašteno ugrađena spužva glavni tehnički razlog pada helikoptera. Vodanović je tada pojašnjavao da je spužva neovlašteno ugrađena oko komandi helikoptera, što je onemogućilo pilotu ispravljanje helikoptera te prouzročilo njegov pad. Iako se već tada taj nalaz dovodio u sumnju i upiralo se prstom u pilota helikoptera, istraga je otvorena protiv radnika ZTC-a. U medijima se već tada pisalo kako je Garić imao zdravstvenih problema. Da nije imao valjanu liječničku dokumentaciju, odnosno da nije obavio zdravstveni pregled u zadanom toku te da nije imao dovoljan sat naleta. Budući da je bila riječ o pilotu koji je prevozio i predsjednika Republike, za takve propuste, tvrdilo se, bio je kriv sustav zapovijedanja u Ratnom zrakoplovstvu kojem je tada na čelu bio general Vlado Bagarić. No istraga nije otišla u tom smjeru.

Sam Garić izjavljivao je da je s tim helikopterom i ranije imao problema, a čuo je i da su se drugi piloti žalili na njega. Za sve je krivio preinake koje su na letjelici napravljene u ZTZ-u. Njegov odvjetnik Mate Kustura nedavno je izjavio da u sustavu HRZ-a postoje ljudi kojima se neće suditi, iako su naredili i odobrili preinaku helikoptera i njegovo puštanje u promet bez procedura, dozvole za letenje i adekvatne obučenosti pilota, a što je rezultiralo nesrećom.

Tijekom petipolgodišnje istrage obavljena su dva vještačenja uzroka pada helikoptera. Zaključak oba vještačenja je isti - spužva nije uzrok pada helikoptera, nego je za pad kriv pilot Robert Garić. Prema nalazima vještaka, čak da se spužva i zaglavila, pomicanje komandi bilo bi i dalje moguće, a pilot bi u tom slučaju trebao odustati od leta i sigurno prizemljiti helikopter. U drugom vještačenju, koje je radio Prometni fakultet u Ljubljani, decidirano se navodi da "za nekontrolirano okretanje helikoptera ulijevo nije bila kriva blokada otklona palice i pedala udesno. Teorija da pilot nije mogao upravljati zbog izolacijske spužve koja se zaglavila iznad rešetki upravljačkog sustava na stropu putničke kabine i nenadano ih zablokirala nije vjerojatna".

Izdvajamo