NESREĆA U RUSIJI

Fatalni VIP sindrom: Mora se sletjeti pod svaku cijenu

Kontorolori leta na vojnim aerodromima ne moraju znati engleski jezik, a iskusni poljski vojni piloti bili su u dobi kada su morali znati dovoljno ruskog za sporazumijevanje s kontrolom leta u Smolensku

ZAGREB - Inzistiranje poljskog predsjednika Lecha Kaczynskog da pod svaku cijenu dođe na vojni aerodrom u Smolensku najvjerojatniji je uzrok pada aviona poljske vlade Tupoljeva TU-154,

, tvrde hrvatski zrakoplovni stručnjaci i piloti s kojima smo razgovarali.

Kako u aviosvijetu nije uobičajeno da piloti komentiraju poteze kolega, naši su sugovornici željeli ostati anonimni.

- Potpuno je nevjerojatno da je pilot čak četiri puta pokušao sletjeti na aerodrom u Smolensku. Prema međunarodnim pravilima za slijetanje, nakon što pilot dvaput ne uspije sletjeti, podiže avion i odlazi prema drugom aerodromu - tvrdi naš sugovornik. Taj detalj ukazuje da je pilotsko osoblje, sve odreda iskusni vojni piloti, bilo pod velikim pritiskom da mora sletjeti u Smolensk. U svijetu pilota takav oblik pritiska naziva se VIP sindrom.

Tupoljev u magli

Riječ je o pritisku visokih državnih i vojnih dužnosnika koji od pilota traže da prekrše sva pravila kako bi sletjeli na određeni aerodrom. U slučaju pada poljskog aviona na pilote je izvršen dvostruki pritisak s obzirom na to da su u avionu bili i predsjednik republike, koji je ujedno i vrhovni zapovjednik vojske, te zapovjednik zračnih snaga i zapovjednik glavnog stožera poljske vojske.

Poljski državni tužitelj Andrzej Seremet danas je pak rekao kako “zasad nema dokaza da je pilot pokušao sletjeti pod pritiskom”.

Osim spomenutog pritiska na pad aviona zasigurno je utjecalo i loše vrijeme te nedostatak moderne opreme u avionu, ali i na aerodromu. Naime, vojni aerodrom u Smolensku nije opremljen uređajem za instrumentalno slijetanje (ILS) koji omogućuje avionu da sleti po lošem vremenu. Umjesto toga slijetanje se vrši uz pomoć dva navigacijska fara. To je vjerojatno dovoljno za iskusne ruske vojne pilote u MIG-ovima ili u Suhoima, ali ne i za veliki Tupoljev dok slijeće po magli.

Ovaj aerodrom prošle je godine napustila i posljednja ruska postrojba, a na njemu je sada parkiran veći broj vojnih aviona. Prema svemu sudeći, u Tupoljev poljske vlade, iako je u prosincu bio na detaljnom remontu i modernizaciji, nije ugrađen sustav koji posadu upozorava kada se avion previše približe zemlji (GPWS) i nakon čijeg oglašavanja posada podiže avion. Naši sugovornici tvrde kako nepoznavanje engleskog jezika kontrolora leta u Smolensku ne treba povezivati s havarijom, jer prema međunarodnim pravilima kontrolori leta na vojnim aerodromima ne moraju znati engleski. A s obzirom da je riječ o starijim poljskim vojnim pilotima, čudno bi bilo da nisu znali dovoljno ruskog za komunikaciju.



Frapantna sličnost

Uzroci nesreće u Smolensku frapantno se poklapaju s uzrocima pada američkog vojnog Boeinga 737-200 kod Dubrovnika 1996., kada je poginuo američki ministar trgovine Ron Brown te još 33 osobe. I tada je vršen pritisak na posadu da mimo pravila sleti u Dubrovnik koji nije imao opremu za instrumentalno slijetanje. Avion nije bio opremljen dostatnom opremom, a nad dubrovačkim aerodromom bili su niski oblaci koji su onemogućavali pilotima vizualni kontakt s pistom.

Pogibije političara: Od sabotaža do pogrešaka pilota

Džemal Bijedić, predsjednik vlade Jugoslavije

Avion LearJet 25 kojim je letio iz Beograda u Sarajevo zabio se u planinu kod Kreševa. Službeno je uzrok loše vrijeme, a neslužbeno uzrok je sabotaža jer je visinomjer bio namješten da pokazuje 20 metara višu visinu od stvarne.

Francisco de Sa Carneiro, premijer Portugala

Tijekom predsjedničke kampanje iz Lisabona je Cesnom 421 letio u Porto. S aviona su ubrzo nakon polijetanja počeli padati dijelovi te se ubrzo srušio. Prema službenoj verziji, pao je zbog tehničkog kvara, prema teorijama zavjere, na avionu je napravljena sabotaža.

Juvenal Habyarimanm, predsjednik Ruande i Cyprien Ntaryamira, predsjednik Burundija

Poginuli su u padu Falcona 50 kod u Kigalija. Razlozi pada nisu objavljeni, ali su pripadnici naroda Hutu, čiji je predsjednik Ruande bio pripadnik, optužili Tutsije da su krivi za pad aviona.

Boris Trajkovski, predsjednik Makedonije

Poginuo u padu Beechcraf Super Kinga Air 200 kod Mostara. Istraga je ustanovila da je za nesreću krivo loše vrijeme i pogreška pilota. Iako su tijela 9 putnika izgorjela, njihove stvari ostale su čitave. Jedan je svjedok tvrdio je da je vidio ljude kako izlaze iz olupine.

Izdvajamo