NEOBIČNI PRIZORI

FOTO: APOKALIPTIČNI PRIZORI IZ BARANJE Razina Dunava dosegla rekordno niske razine: 'Ovo se ne događa često, brodice su u potpunosti nasukane...'

 
 Vlado Kos / Hanza Media

Razina Dunava dosegla je ovih dana rekordno niske razine, kakve nisu zabilježene već 15-ak godina. Na hidrološkoj postaji u Vukovaru razina rijeke jučer je bila -28 u odnosu na nultu vrijednost vodokazne letve, u Batini -74, u Aljmašu -43...

Nema zabrane

- Razlog ovako niskog vodostaja je dugo razdoblje bez kiša koje hrane rijeke. Slična je situacija i u Mađarskoj i drugim državama, odnosno duž cijelog toka Dunava. U narednom razdoblju najavljene su kiše, pa će se i vodostaj dizati i vraćati u normalu. Budući da je Dunav velika rijeka koja sporo reagira, za sada ne očekujemo zabrinjavajući rast vodostaja - kaže Borivoj Terek, načelnik Sektora za hidrologiju DHMZ-a.

Izuzetno nizak vodostaj Dunava, kakav se, kaže Terek, doista ne događa često, pretvorio je obale Dunava u šetnice prepune školjki, a brodice usidrene uz mol u potpunosti su nasukane. Prema povijesnim podacima, vodostaj Dunava na postaji Vukovar od 2001. godine naovamo bio je najniži 2003. godine, kad je 1. rujna iznosio -48. Najniži od kad se mjere podaci, odnosno od 1900. godine, zabilježen je 8. siječnja 1909. Te godine iznosio je -110.

Slično je i na postaji Batina, na kojoj je 2003. izmjeren dosadašnji minimum od -79, da bi ovih dana izmjerena vrijednost dosizala i -82. U Aljmašu je dosadašnji rekord zabilježen 1954. i iznosio je -68. Tijekom 2003. najniža izmjerena vrijednost bila je -38, a ovog vikenda iznosila je -43.

Ovako niski vodostaj ima i negativni financijski utjecaj jer ozbiljno utječe na plovidbu. Kako je objasnio Marijan Kuprešak, direktor Luke Vukovar, plovidba nije zabranjena, ali je značajno otežana, zbog čega bi u listopadu Luka mogla pretovariti 10-ak tisuća tona manje tereta od planiranog, što je oko 30 posto ukupnog mjesečnog tereta.

Viša cijena

- Glavni problemi niskog vodostaja su baržni prijevoznici, koji moraju dolaziti s manjim teretom da bi mogli proći kroz neuralgične točke. Barže sad mogu stići s maksimalno 800 tona tereta, a neke od njih mogu nositi i do 2000 tona, što prijevoznicima značajno povećava cijenu transporta - kaže Kuprešak. koj pretpostavlja da prijevoznici čekaju povećanje vodostaja.

- Stoga vjerujem da ćemo u studenome i prosincu nadoknaditi izgubljeno te da na godišnjoj razini nećemo ozbiljnije odskakati od planiranih 335 tisuća tona - dodaje Kuprešak.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
10. travanj 2024 00:42