BRODOSPLIT I ADRIA-MAR

FOTO: POLEMIKA DOMAĆIH BRODOGRAĐEVNIH TVRTKI O GRADNJI OPHODNIH BRODOVA U jeku rasprave donosimo fotografije patrolnih brodova koje su dosad proizvele

 
 CROPIX / http://navyworld.narod.ru/Libya.htm

Nakon potpisa ugovora između MORH-a i Brodosplita o nastavku izgradnje serije od četiri obalna ophodna broda čiji je prototip OOB-31 Omiš nakon priličnog kašnjenja predan Hrvatskoj ratnoj mornarici (HRM) krajem 2018. godine, započela je medijska polemika Mladena Šarića, vlasnika tvrtke Adria-Mar i brodograđevnog inženjera Ivana Aduma, protiv ugovora Brodosplita i MORH-a.

Jedan i drugi su prosvjedovali zbog potpisivanja tog ugovora s Brodosplitom jer tvrde da su imali bolje reference za dobivanje tog posla od splitskog škvera. Oni su tvrdili da je brod Omiš loše sagrađen i da je Adria-Mar 2014. nepravedno eliminiran na prednatječaju za taj posao.

Naime, Adria-Mar je od 2005. do 2008. godine sagradio i isporučio Libiji šest patrolnih čamaca dužine 30 metara.

Brodosplit je odgovorio da je točno da su kasnili s isporukom Omiša te da su zbog toga platili MORH-u penale u vrijednosti 2 milijuna kuna. Tvrde da je projekt kasnio zbog nedorečenog pretprojekta i bijelog štrajka u Brodarskom institutu, te naknadnih izmjena projekta.

No, tvrde da sada brod ima vrhunske karakteristike i da su pripadnici HRM-a na dosadašnjim zajedničkim vježbama bili jako ponosni na svoj OOB-31 Omiš.

Potražili smo fotografije brodova koje su napravili stručnjaci Adria-Mara koji su prije više od deset godina isporučeni Libiji. Pronašli smo ih na stranici navyworld.narod.ru/Libya, a u fotogaleriji u nastavku možete vidjeti te slike uz napomene što se sa šest patrolnih čamaca u Libiji dogodilo, s obzirom da su ondje prošli kroz teško ratno razdoblje. Na kraju donosimo i nekoliko fotografija broda Omiš.

FOTOGALERIJA: Adria-Marovi patrolni čamci u Libiji i Brodosplitov ophodni brod Omiš

Mladen Šarić: Ovo su fotografije brodova nakon 20 godina korištenja u Libiji

Mladen Šarić, vlasnik tvrtke Adria-Mar, reagirao je na naš tekst, a njegovo priopćenje prenosio u cijelosti:

- Tvrtka Adria Mar brodogradnja, je u periodu od 2006. g. do 2008. g, isporučila Libijskoj obalnoj straži 6 (šest!) brodova PV 30 LS, izgrađenih prema vlastitom projektu, koji je ispitan u Institu za brodsku hidrodinamiku u Beču, a brodska forma je ocijenjena kao „ perfect design“. (Karakteristike broda su sljedeće: L= 31,15m ; B= 6,38m; T=1,54m, D= 122t, snaga 2X 1680 KW, Vmax= 30kn.)

Kada je MORH 2013. g., objavio natječaj za gradnju ophodnih brodva, tvrtka Adria Mar je bila jedina tvrtka u RH (ponavljam i naglašavam: jedina!) koja je imala referencu za izgrađene brodove obalne straže. Dakle, u trenutku kada MORH tek raspisuje natječaj, naši brodovi već plove! U svojem tekstu, tendenciozno i s neskrivenom zlom namjerom, naveli ste web stranicu na kojoj se mogu vidjeti naši brodovi, ali u stanju u kakvome su nakon ratnih zbivanja u Libiji i gotovo 20 godina upotrebe i očito neadekvatnog održavanja, da ne kažem neodržavanja. Minimum korektnosti zahtijevao bi da vaše čitatelje upozorite na youtube „ Adria Mar Čuvar mora“, gdje su naši brodovi prikazani prilikom ispitivanja i na pokusnoj plovidbi. Tada bi mogli čuti i što su o njima izjavili visoki časnici Hrvatske ratne mornarice, odnosno Obalne straže.

I sada ono, možda i najbitnije. Brodovi isporučeni Libiji nisu identični onome što smo ponudili (točnije: htjeli ponuditi, ali smo bili onemogućeni!) Hrvatskoj, pa su promašene i bespredmetne sve usporedbe tih brodova s onim jednim jedinim što ga je Brodosplit uspio sklopiti za pune 4 (četiri!) godine - naspram naših 6 projektiranih i izgrađenih u, zapamtite to dobro, samo 2 (dvije!) godine! Naime, na temelju odlične podvodne forme broda PV30LS, tvrtka Adria Mar je izradila novi (!) projekt broda OPB 39, koji udovoljava svim zahtjevima natječaja što ga je raspisao MORH 2013. g. (Brod ima sljedeće karakteristike :L= 40,25m; B=7,06m; T= 1,75m; D = 180 t, V max= 30kn; snaga 2X 2160 KW (sa motorima čiji „motoresurs iznosi 12000 h). I taj je projekt ispitan u bečkom bazenu, gdje su potvrđene sve performance, ukjučujući brzinu, stabilitet i pomorstvenosti. Izrađeno je oko 200 nacrta (glavnog projekta), koji su ovjereni od strane HRB.

Dakle jedino što bi bilo korektno, to je uspoređivati naš projekt OPB 39 i projekt (Brodarskog Instituta ili Brodosplita ) po kojem je izgrađen OB 31 „ Omiš“. I upravo to jedino što bi bilo korektno (i profesionalno) vi niste napravili! Zašto?

Svi podaci o OB31 nisu službeno dostupni, ali navodi se da je instalirana snaga 2x 2520KW, a brzina navodno 28 čvorova. Evidentno je iz prikazanih parametara, da naš brod zbog svoje dobre forme i vitkih linija postiže 30 čvorova sa snagom koja je za gotovo 1000 hp manja od one instalirane u OB 31 „ Omiš“. Zašto to posebno spominjem? Jednostavno zato, što je sva mudrost brodograđevne vještine u tome, da sa manjom snagom postignete veću brzinu, a pri tome zadovoljite i sve najviše kritetije stabiliteta i pomorstvenosti i sve ostale uvjete iz taktičko tehničkog zadatka!

Ukoliko želite izračunati uštedu goriva, to je vrlo jednostavno: cca 300gr X 1000HP / po satu. To iznosi samo 300 kg na sat (375 l), ili za deset sati plovidbe cca 3750 litara goriva, ili u kunama 36.200,00 ( slovima tridesetišesttisućadvijestotine kuna) !!!

Odgovorno tvrdim da je naš projekt OPB 39, bolji od projekta OB31. Pozivam svakoga tko misli da to može, da me demantira konkretnim podacima i mjerenjima nezavisne institucije. Ne floskulama tipa „vojna tajna“. Ta priča pripada prošlosti.

Ako, dakle, o nečemu treba polemizirati (a itekako treba!), onda o ovome što sam vrlo konkretno naveo. Sasvim precizno: zašto je boljem projektu onemogućeno da se natječe i zašto je prihvaćen slabiji projekt? To su jedina, to su kjučna pitanja! Tendenciozno publiciranje fotografija novog OB -31, i ratom devastiranog PV30LS, koji – ponavljam još jednom - nije nikada bio konkurent projektu OB-31, jer mu je deplasman dvostruko manji, otvara samo pitanje motiva takve rabote i onih koji (vjerojatno) stoje iza nje i zamagljuje stvar. A sve je to previše važno, da bi se našu javnost smjelo tako bezočno varati. Napokon, u pitanju je nacionalna sigurnost, u pitanju je obrana našega Jadrana!

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
07. travanj 2024 18:56