GRAD BUDUĆNOSTI

FOTO: Zagreb 2013. za 550 milijuna eura: Projekt stoljeća!

Željeznička pruga presijeca metropolu napola već 150 godina i koči njen razvoj. Problem će napokon biti riješen - vlak ide pod zemlju. Uredili bi se i brojni parkovi te trgovi, napose Trg Franje Tuđmana, a niknut će i posve drugačiji Dom sportova. Dio od 550 milijuna plaća EU...

Problem željezničke pruge, koja već više od 150 godina presijeca središte metropole i koči njen prostorni razvoj, vizionarskim urbanističkim projektom prof. Nenada Fabijanića i njegova suradničkog tima, u skoroj bi budućnosti mogao biti trajno riješen.

Urbanističko arhitektonska studija “Integrirani grad”, ovaj tjedan predstavljena u Zagrebu, predviđa smještanje pruge pod zemlju duž sedam kilometara, na jugu u Savskoj kod zgrade Industrogradnje, na istoku kod produžene Branimirove iza Plinare, a na zapadu bi vlakovi izlazili na površinu kod Oranica. Time se oslobađa prostor za nove javne sadržaje, trgove i parkove, a napokon se povezuje razjedinjeni grad.

Spajanje grada

Studija napravljena na Arhitektonskom fakultetu u Zagrebu - u kojoj su uz Fabijanića sudjelovali arhitekti Gordana Domić i Boris Koružnjak, povjesničarka umjetnosti Snješka Knežević te prometni stručnjaci - promatra područje od Trga dr. Franje Tuđmana do Trga Krešimira Ćosića, no posredno će utjecati i na druge prostore.

Primjerice, Studentski centar bi eliminacijom pruge sa svoje tri strane ponovno postao središte javnog života. Zona uz Botanički vrt sada atrofira jer se južnije od njega nalazi cijeli niz kolosijeka. Glavni kolodvor ovim bi projektom postao moderan željeznički punkt, s obnovljenom glavnom zgradom i peronima na razini -2.

Željeznički bi se sustav tako potpuno odvojio od cestovnog, što omogućuje sigurniji promet, a na oslobođenim površinama, između ostalog, mogle bi se sagraditi podzemne garaže ili nadzemna parkirališta.

Projekt bi se ostvarivao etapno, a procjenjuje se da bi stajao najmanje 550 milijuna eura. Financijska pomoć bi se tražila u fondovima Europske Unije, jer bi Hrvatska do tada trebala već postati njena članica.

Realizacija prve etape projekta, tj. uređenja Trga dr. Franje Tuđmana, mogla bi početi već u proljeće 2013. U razdoblju od tri do četiri godine dosadašnja neiskorištena livada novim bi konceptom postala javni trg s očuvanim zelenilom. Sa zapadne strane bio bi vodeni parter s mostićima i vodoskocima, u sredini ili na rubu trga spomenik prvom hrvatskom predsjedniku, na južnom rubu novi umjetnički paviljon, a iz očuvanih zgrada bivše vojarne izmjestila bi se državna uprava i smjestio Muzej domovinskog rata.

Rekreacijska zona

Predviđena je i pozornica na otvorenom na sjevernom rubu parka, a duž cijele zapadne strane bila bi podzemna garaža. U Ulici Republike Austrije i na Trgu Francuske Republike uklonile bi se zgrade bivše Općine Črnomerec i blok na istočnom uglu trga u kojem bi se sagradio novi objekt, Zagreb Forum, s javnom i kulturnom namjenom.

Zgrada Zapadnog kolodvora bila bi očuvana kao baština i memorija. Pruga bi na tom dijelu bila ispod zemlje, a na zelenim površinama mogao bi biti muzej na otvorenom.

Na Trešnjevci bi se srušila zgrada Doma sportova i sagradio veći i moderniji objekt, a cijela ta zona bila bi sportsko-rekreacijska, s bazenima, teniskim igralištima, klizalištima, boćalištima, biciklističkim stazama...

Fabijanić ističe kako se ovaj put projekt ne bi smio staviti u ladicu, nego bi se morala osnovati tvrtka koja će se brinuti za njegovu realizaciju.

Javni interes

- Ovo je kapitalan projekt koji rješava sve vitalne probleme funkcioniranja grada i morat će zaživjeti. Predviđena je etapna realizacija, a za svaki detalj raspisao bi se javni natječaj i radili bi se posebni detaljni urbanistički planovi. Važno je istaknuti da uvijek treba unaprijed odrediti javni interes, a onda osnivati javno-privatna partnerstva - kaže Fabijanić.

Trg sa spomenikom prvom hrvatskom predsjedniku

Nagrađeni projekt Nenada Fabijanića za uređenje Trga dr. Franje Tuđmana iz 1998. sada se savršeno uklopio u mnogo širi koncept uređenja cijelog zapadnog dijela grada, uključujući i rješavanje prometnog problema željezničke pruge, čijim bi se ukapanjem povezao sjeverni i južni dio grada. Na prostoru bivše Rudolfove vojarne, na sada neiskorištenoj livadi niknuo bi moderni javni trg s očuvanim zelenilom. Sa zapadne strane bio bi vodeni parter s mostići- ma i vodoskocima, u sredini ili na rubu trga bio bi spomenik prvom hrvatskom predsjedniku, na južnom rubu sagradio bi se novi umjetnički paviljon, a iz očuvanih zgrada bivše vojarne izmjestila bi se državna uprava i smjestio Muzej domovinskog rata. Zagreb Forum novi je objekt koji bi se sagradio u istočnom bloku, a za sjeverni rub parka predviđena je pozornica na otvorenom. Duž cijele zapadne strane bila bi podzemna garaža, a uklonila bi se zgrada bivše općine.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. travanj 2024 09:18