TOPLJENJE PREDNOSTI

GDJE SE ISTOPILA RAZLIKA? ‘Ankete nisu pogriješile, rezultat su odlučila TV sučeljavanja’

Davor Erceg/HRT

Sociolozi: Sučeljavanja je najbolje iskoristio mladi kandidat Vilibor Sinčić kojemu su se slili glasovi dijela Josipovićevih birača

Predizborna istraživanja ovaj su put dosta podbacila: iako su ozbiljne ankete redom prognozirale veliku prednost Ive Josipovića, on je prema posljednjim podacima sinoć vodio sa 38,48 posto glasova, naspram 37,18 posto Kolinde Grabar Kitarović. A posljednja predizborna istraživanja davala su mu prednost od čak 12 postotnih poena.

Posljednje ankete objavljene su 19. prosinca. U anketi Promocije Plus za RTL Ivo Josipović je vodio sa 42,1 posto pred Kolindom Grabar Kitarović (30,5 posto), treći je bio Milan Kujundžić sa 9,3 posto, a Ivan Sinčić četvrti sa 7,5 posto. Ipsos Puls je za TV Novu bolje pogodio raspored kandidata, ali su i oni dali veliku prednost Josipoviću, čak 46,5 naspram 34,9 posto. Sinčić je kod njih bio treći sa 9,2 posto, a Kujundžić četvrti sa 7,2 posto.

Ranije ankete davale su još veću prednost Josipoviću, koji je u rujnu osvajao čak 15 postotnih poena više od Kolinde Grabar Kitarović.

Sociolozi i istraživači javnog mnijenja s kojima smo sinoć razgovarali ističu da su sada presudila televizijska sučeljavanja koja je očito najbolje iskoristio mladi kandidat Ivan Vilibor Sinčić. Njemu su se slili glasovi dijela Josipovićevih birača, ističu sociolozi Dragan Bagić i Ivan Burić.

Ograđujući se da se ne može reći što se doista dogodilo bez detaljne analize metodologije primijenjene u anketama, dugogodišnja istraživačica javnog mnijenja Vesna Lamza Posavec kaže da je očito došlo do promjene od trenutka kad su posljednje ankete rađene pa do izbora.

- Posljednje ankete za koje znamo provedene su desetak dana prije izbora, prije završnice kampanje. Tada je moglo doći do promjene, što se vidi u dobrom rezultatu novog kandidata, Ivana Sinčića, koji je baš u završnici dobio priliku da se predstavi biračima i dobio više nego što su mu ankete predviđale - kaže znanstvenica s Instituta “Ivo Pilar”.

Također, ankete su mogle pokazati bolji rezultat za aktualnog predsjednika, jer ispitanici češće odbijaju odgovor ako su za trenutno oporbenu opciju.

Na pitanje jesu li na rezultat mogli utjecati niska izlaznost i loše vremenske prilike, dr. Lamza Posavec odgovara niječno.

- Naše agencije rade relativno stručno, ali predizborne ankete se ne rade da bi predvidjele rezultate izbora, nego sondiraju javno mnijenje u trenutku kad su napravljene - kaže sociolog Ivan Burić, koji predaje istraživanje javnog mnijenja na Hrvatskim studijima. One koje pokušavaju predvidjeti izborni rezultat su izlazne ankete.

I Burić ističe da ankete nisu zabilježile ono što se dogodilo u posljednjih deset dana kampanje. - Tih smo dana imali tri sučeljavanja kandidata na tri nacionalne televizije, što je imalo konačno najveći utjecaj na javno mnijenje. Sučeljavanja je najbolje iskoristio Sinčić, vidjelo se da mu posljednjih tjedana raste rejting. Dio biračkog tijela skloniji lijevoj opciji, da li zbog protestnog glasanja, razočaranosti u institucije ili nečeg drugog, glasao je za njega. Među njima su i glasači koji bi možda glasali za Josipovića - smatra Burić.

Dragan Bagić s Filozofskog fakulteta u Zagrebu kaže da su ankete dobro pokazale podjelu na desne i lijeve glasove, jedino što se Josipovićevih 7-8 postotnih poena prelilo Sinčiću. - Novi kandidat je pogodio neke teme i emocije solidnog dijela biračkog tijela, osjetljivog na društvenu pravednost koju je u ranijim kampanjama zagovarao Josipović - kaže Bagić. Hoće li se ti glasovi u drugom krugu vratiti Josipoviću? Nije siguran.

Izdvajamo