MANEVAR ŽIVOTA

HEROJSKI POTEZ KAPETANA KATAMARANA Kako je majstor izbjegao rivu, most, benzinsku, jahte i spasio 26 života: 'Imao sam stotinku sekunde za odluku!'

Luka Gerlanc / CROPIX

Sve se odigralo u dvije tri minute i hvala Bogu da su svi ljudski životu spašeni... - kaže Ervin Gobin, zapovjednik Jadrolinijina katamarana “Novalja” koji se jučer ujutro oko 7.40 sati zabio u lukobran zadarske gradske luke.

Gobin je, bez imalo suzdržavanja, junak dana, jer je zahvaljujući njegovu manevru izbjegnuta puno veća katastrofa i, ono najvažnije, spašeni ljudski životi. Zar to ne zaslužuje nagradu!

- Rano ujutro smo s Ista krenuli preko Molata do Zadra i cijeli brod je besprijekorno radio - kaže nam taj 57-godišnjak iz mjesta Kali na otoku Ugljanu.

Bez naznaka

- Nije bilo apsolutno nikakvih naznaka da će se nešto loše dogoditi ili da će otkazati komande. I elektronika i mehanika, sve, ali baš sve bilo je u najboljem redu - kaže Gobin koji za Jadroliniju radi već 32 godine, a zapovjednik je zadnjih 20 godina. Jadran, ali i sve luke na njemu, prošao je ni sam ne zna koliko puta. I prije je imao manjih havarija s trajeketima i katamaranima, ali ovako nešto u životu mu se nije dogodilo.

- Kada smo došli pred Zadar, smanjio sam brzinu i htio brod prebaciti s komandnog na separacijsko upravljanje. Odmah sam primijetio da motori ne reagiraju i da se katamaran ne želi prebaciti na separacijski dio koji inače služi za manevriranje kod pristajanja. Vozili smo 5,5 čvorova, a od pristaništa smo bili udaljeni 80-ak metara. Komande su otkazale, a brod je plovio istom brzinom prema gradskom mostu - kaže zapovjednik “Novalje”.

Bio je to, dodaje, kritičan trenutak. Katamaran je uspio krajnjim naporima prebaciti na rezervno napajanje i to mu je omogućilo da brod okrene za 180 stupnjeva.

Veliko iskustvo

- Uspio sam okrenuti brod, ali on je krenuo prema benzinskoj postaji za brodove na Branimirovoj obali kraj nautičke marine. Krajnjim naporima sam pokušao izbjeći skupocjene jahte koje su bile usidrene na gatu, popularnoj Đigi. I onda je sve otkazalo! Htio sam ja i Đigu izbjeći, ali zbog potpunog otkazivanja svih komandi jednostavno nisam uspio - kaže zapovjednik čiji je katamaran trupom najmanje dva metra “zajahao” rivu, a dodatno je “zinio” i trup broda. Na svu sreću, u tom dijelu katamarana je suhi prostor tako da nije postojala mogućnost onečišćenja okoliša.

- Kad sam shvatio što se događa, poslao sam posadu da obavijesti punike neka sjednu na svoja mjesta i da se pripreme za udarac. Čim je brod lupio o rivu, obavijestio sam nadležne i spustio se u salon među putnike i svakome se ponaosob ispričao. Svi su mi čestitali na manevru koji sam izveo. Za svaki od poteza, koje sam u te dvije-tri minute napravio, imao sam stotinku sekunde za razmišljanje. Kockice su se posložile tako da se na svu sreću nikome ništa nije dogodilo. Napravio sam sve što je bilo u mojoj moći - kaže heroj ove priče, zapovjednik Gobin.

A kako se on osjeća nakon takvog čina?

- Ma ja sam dobro, imam puno iskustva i utakmica u nogama. Ja i brod smo vam k’o brat i sestra. Katamaran će se napraviti i popraviti, meni je najbitnije da su svi ljudi dobro! - skromno će.

A kako je nasukavanje izgledalo iz putničke perspektive rekao nam je jedan od putnika koji se to jutro ukrcao na katamaran u Molatu.

- U brodu je bilo nas dvadesetak putnika, a ono što je kapetan izveo u zadarskoj luci uistinu je izvanredno. Odlično je reagirao i napravio je najbolje što je mogao u toj situaciji. Mene nije bilo strah - rekao nam je putnik.

Straha nije bilo ni kod poznatog barkajola Zvonka Gregova koji održava “brodsku vezu” između Đige i Poluotoka. U trenutku naleta katamarana kretao se prema Poluotoku. - Ja sam mislio da katamaran izlazi iz luke i da će se sve normalno odviti, ali je odjedanput puka u rivu. Ne pamtim da se tako nešto dogodilo na Đigi. Znale su i prije brodovima otkazivati komande, ali ovako nešto nikad! - kaže Gregov.

Veličina luke

Sreća u nesreći je što su komande “Novalji” otkazale baš u Zadru. Da se to dogodilo u nekoj od luka u kojoj je to jutro pristajala (Ist, Zapuntel, Brgulje ili Molat), pitanje je bi li kapetan, zbog veličine luke, uspio izvesti ovakav herojski manevar.

A sreća je i da su prilikom udarca katamarana u glavni gat gradske luke ozlijeđene samo tri osobe, odnosno dva putnika i jedan član posade.

- Zaprimili smo troje ozlijeđenih putnika katamarana “Novalja”, od kojih je dvoje teže, a jedna osoba lakše ozlijeđena. Nakon obrade i terapijskog zbrinjavanja ozlijeđeni su pušteni na kućnu njegu - kazao nam je dr. Edi Karuc, zamjenik ravnatelja Opće bolnice Zadar.