PLAN ZA PELJEŠKI MOST

Hrvatska će dati 200 milijuna, a EU 1,1 milijardi kuna

Za desetak dana bit će poznato hoće li Hrvatska biti prometno povezana koridorom kroz Neum ili Pelješkim mostom, čija bi se gradnja sufinancirala iz fondova Europske Unije - rekao je jučer ministar prometa Siniša Hajdaš-Dončić.

Tim za pregovore

Prema njegovim riječima, povjerenici Europske komisije ohrabruju Hrvatsku da s Bosnom i Hercegovinom pokuša bilateralno riješiti povezanost s hrvatskim jugom kroz neumski koridor. Tek ako se ne postigne takav sporazum, počeli bi razgovori o izgradnji “novog, redifiniranog Pelješkog mosta”. U ovom trenutku s predstavnicima EK pregovaraju članovi Vladina tima u kojem su ministrica vanjskih poslova Vesna Pusić, potpredsjednici Vlade Neven Mimica i Branko Grčić te ministar Hajdaš- Dončić. Novi sastanak je već u ponedjeljak, kada će se ministrica Pusić u Bruxellesu sastati s Johannesom Hahnom, povjerenikom za regionalnu politiku.

Ne uklapa se u viziju

Iz ministrovih je riječi jasno da Europska komisija i dalje preferira da Hrvatska svoju povezanost sa svojim jugom riješi preko BiH. Tek ako se Hrvatska i BiH ne dogovore, moguća je izgradnja Pelješkog mosta uz sufinanciranje iz EU fondova. U slučaju gradnje mosta postoji mogućnost da se kroz CEF (Connecting Europe Facility) ili europski Fond za regionalni razvoj (RDF) u idućem programskom razdoblju pronađe novac za sufinanciranje, pojasnio je ministar prometa. - Izgradnja neumskog koridora bila bi brža i jeftinija, no ako ne mognemo dobiti bilateralni sporazum s BiH, postoji spremnost EK da se u idućem programskog razdoblju razmotri sufinanciranje izgradnje novog, redefiniranog Pelješkog mosta - ustvrdio je Hajdaš-Dončić.

To znači da je Europska komisija donekle popustila u svom stajalištu od prije dvije godine. Tada je čvrst stav bio da oni neće financirati taj projekt jer smatraju da se “ne uklapa u dugoročnu viziju EU, odnosno zemlje regije trebale bi jednoga dana postati članice pa takvi projekti nemaju smisla”. Ministrove izjave ukazuju i na to da se Europska komisija pozitivno izjasnila o hrvatskom prijedlogu za “slobodni koridor kroz Neum za putnički prijevoz” koji je Vladimir Drobnjak, šef hrvatske misije pri EU, predao u Bruxellesu.

Tri tunela na trasi

No, čini se da je sada problem usuglašavanje detalja s BiH. Prema dostupnim informacijama, izgradnji neumskog koridora u BiH oštro se protivi lokalna vlast koja smatra da će time doći do raspolovljavanja države na tom dijelu teritorija. Ako dogovor ne bude postignut, pokrenut će se projekt redefiniranog Pelješkog mosta. U tom slučaju Hrvatska bi od Europske komisije tražila da kroz kohezijske fondove pokrije 85 posto vrijednosti projekta. Ministar prometa tvrdi da bi izgradnja tog novog mosta stajala 30 posto manje nego onog prema projektu Jure Radića. Njegova ugovorena cijena bila je 1,9 milijardi kuna. To znači da bi redefinirani Pelješki most, koji bi bio “obični” gredni most s dva vozna traka, stajao oko 1,3 milijarde kuna. U tom bi slučaju Hrvatska za izgradnju mosta izdvojila oko 200 milijuna kuna, a 1,1 milijardu bi se izdvojilo iz EU fondova. Zasad nije poznato bi li se iz fondova financirala i izgradnja ceste preko Pelješca koja je sastavni dio projekta, a na kojoj treba probiti tri tunela.

Stroga pravila

Europska komisija odbija financirati izgradnju cestovnih pravaca koji nisu dio međunarodnih koridora. Pelješki most to svakako nije. No, u Bruxellesu su uvidjeli da bi, ako BiH odbije da preko njezina teritorija prolazi zatvoreni cestovni koridor, Hrvatska, kao članica Europske Unije, bila teritorijalno podijeljena. To je za Europsku komisiju neprihvatljivo.

Ako se s EK postigne dogovor o gradnji Pelješkog mosta, to će značiti i novi pristup u realizaciji tog projekta. To je potvrdio i ministar prometa rekavši da će projekt morati biti pripremljen u skladu s europskim pravilima i da će se na natječaj moći javiti i europske tvrtke.

Hrvatska će morati provesti natječaj za izgradnju po strogo propisanim pravilima Europske komisije koji neće dopuštati naknadno mijenjanje projekta, ugovorene cijene i sklapanje dodatnih aneksa ugovora. Svega onoga što je bilo praksa u pet godina provedbe projekta.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. travanj 2024 21:00