KATASTROFA NA PRUZI ZAUSTAVILI 20 KOMPOZICIJA

'HRVATSKA DANAS NEMA NI JEDAN ISPRAVAN VLAK ILI LOKOMOTIVU!' Strojovođe odbijaju riskirati živote putnika

Željko Hajdinjak/CROPIX

Svakodnevno je, tvrdi Fotović, u kvaru između 30 i 50 posto lokomotiva, a normalno bi bilo 2-3%

Hrvatske željeznice trenutno nemaju ni jedan ispravan vlak ili lokomotivu. Problemi su u rasponu od polomljenih stakala i rasklimanih stolica na lokomotivama do ozbiljnih kvarova koji izravno utječu na sigurnost putnika i strojovođa, tvrdi za Jutarnji list Stjepan Fotović, instruktor vuče i povjerenik Sindikata strojovođa Zagreb.

Tvrdi da je održavanje lokomotiva i vlakova u HŽ-u potpuno zanemareno.

Odgovornost za nemar

U sastavu Putničkog prijevoza i Carga danas je oko 250 lokomotiva, od kojih je najveći dio proizveden 60-ih i 80-ih godina prošlog stoljeća. Svakodnevno je, tvrdi Fotović, u kvaru između 30 i 50 posto lokomotiva, a normalno bi bilo da ih je neispravno od dva do tri posto. Zbog neispravnih lokomotiva, strojovođe su jučer zaustavile 20 putničkih vlakova na području Međimurja, Varaždina i Zagorja, a na riječkom je području zaustavljeno nekoliko teretnih vlakova.

- Više se ne možemo igrati sa sigurnošću - ni nas ni putnika. Strojovođe više ne žele voziti neispravne lokomotive u koje se ugrađuju neatestirani rezervni dijelovi, na kojima ne rade sustavi pjeskarenja -rekao je danas Nenad Mrgan, šef sindikata strojovođa. Dodao je da nije riječ o štrajku, već strojovođe više ne žele preuzimati odgovornost za tuđi nemar i riskirati živote putnika.

- Oni samo poštuju propise. Ako je lokomotiva neispravna, ne smije u promet - napomenuo je Mrgan. U Upravi HŽ Putničkog prijevoza takvu akciju smatraju sabotažom i tvrde kako kvarovi na lokomotivama ne utječu na sigurnost prometa. No, u sindikatu strojovođa tvrde da to nije točno. Fotović tvrdi kako se na lokomotivama konstatno pojavljuju četiri vrste problema koji direktno utječu na sigurnost putnika i strojovođa.

Neatestirani dijelovi

Najveći je problem što se u lokomotive ugrađuju neatestirane kočione papuče koje se u pravilu skidaju sa starih lokomotiva ili se, kaže Fotović, nabavljaju čudnim putovima i ugrađuju u lokomotive. Upozorava i na neispravnost uređaja za pjeskarenje kočionog sustava, zbog čega prilikom kočenja uređaj ne ispušta pijesak na tračnice i ne smanjuje put kočenja. U velikom broju lokomotiva neispravni su kontrolni mehanizmi sustava budnosti. Njega strojovođa mora aktivirati svakih 30 sekundi, u protivnom bi se vlak trebao zaustaviti.

Preusmjereni novac

Na lokomotivama su u kvaru i auto stop uređaji. Mrgan upozorava i na još jedan apsurd. Prema njegovim riječima, u Gredelju već šest mjeseci na remont čeka 10 električnih lokomotiva. Zastoj je nastao dijelom zbog stečaja tvrtke, ali i zato što je novac koji je plaćen za radove, kako on tvrdi, usmjeren za proizvodnju vagona za Maroko.

Izdvajamo