SHOP&TOUCH

HRVATSKI IZUM ODUŠEVIO SVIJET Splićani izmislili pametna kolica zbog kojih više neće biti reda na blagajnama

    AUTOR:
    • Jutarnji.hr

  • OBJAVLJENO:
  • 24.03.2014. u 08:45

Uskoro će pomoću njega kupovati Zagrepčani, zatim će ga uvesti "Velpro" te "Konzumovi" centri u regiji i, kako sad stvari stoje, veliki trgovački lanac u Brazilu

Uvijek si prvi na blagajni, nikad ne čekaš u redu. Tako su nam u splitskoj tvrtki "Husar" predstavili svoj izum koji nazivaju Shop&Touch, uređaj s kojim svaka obična šoping-kolica postaju inteligentna, a kupac dobiva pomoćnika u kupnji i automatsku blagajnu. Takvog asistenta nema nigdje u svijetu, kažu nam u "Husaru", možda postoji nešto slično, ali im nije poznato da postoji negdje jedan proizvod o kojem imate kataloge, navigaciju, tražilicu, mapu trgovine s lokacijama kupca i artikala, skener bar-kodova i blagajnu, piše Slobodna Dalmacija.

Sve to ima Shop&Touch koji su smislili i stvorili Splićani, 10 "Husarovih" zaposlenika, mahom programera i informatičara, i sada je dostupan samo u Splitu, u "Konzumovu" centru na Sirobuji. Uskoro će pomoću njega kupovati Zagrepčani, zatim će ga uvesti "Velpro" te "Konzumovi" centri u regiji i, kako sad stvari stoje, veliki trgovački lanac u Brazilu. Lako je moguće da Splićani, nakon "Konzuma", sklope posao i u nekim drugim zapadnoeuropskim zemljama, no ovaj hrvatski tehnološki proizvod domaće pameti, najvjerojatnije će prvi u inozemstvu kupiti "Pão de Açúcar", veliki brazilski trgovački lanac, čiji godišnji promet teži 25 milijardi dolara. Za početak, Splićani će "opametiti" šoping-kolica na pet lokacija tog lanca u Sao Paolu.

Zbogom čekanju u redu

- Posao je u završnoj fazi, mogli bismo kazati da je pri kraju, nadamo se da će biti sklopljen do početka Svjetskog nogometnog prvenstva u Brazilu. Imamo još zainteresiranih kupaca za Shop&Touch iz inozemstva, no ovaj je posao s Brazilom odmakao najdalje i gotovo je završen - rekao nam je Miljenko Perić, vlasnik i direktor male splitske tvrtke koja je počela sanjati velike snove. Teo Kamber, direktor marketinga "Husara", objašnjava nam po čemu je poseban proizvod koji je zainteresirao trgovce izvan Hrvatske. Ne skrivaju zadovoljstvo tromjesečnim testnim razdobljem u Splitu tijekom kojeg su sustav fino podešavali u skladu sa željama kupaca i "Konzuma". Kažu, za sada je u sustavu tisuću stalnih kupaca koji kupuju Shop&Touchom i stalno se vraćaju...

- Kupuju ljudi od 7 do 80 godina. Djeci je zabavno skenirati bar-kodove pa pomažu roditeljima pri kupnji, a iznenadilo nas je da su umirovljenici izuzetno dobro primili Shop&Touch. Uglavnom koriste samo automatsku blagajnu jer u svakom trenutku vide popis skeniranih proizvoda, koliko svaki košta, kolika im je ušteda ako je neki proizvod na akciji i ukupnu potrošnju. Svima se sviđa to što na blagajni, koja je predviđena za Shop&Touch, nema čekanja nego blagajnica uzme uređaj s kolica pogleda svotu i vi joj pružite novac ili karticu, platite i odete. Bit sustava je jednostavnost korištenja, kontrola potrošnje i doživljaj ugodne kupnje – veli Kamber.

Pitamo ga u nevjerici je li taj sustav stvarno funkcionira na povjerenje, da nitko ne kontrolira jesu li kupci stavili neki proizvod više u kolica od onog što su skenirali?

- Ljudi su pošteni, više od 99 posto kupaca je takvo, pokazao je ovaj sustav. Sustav funkcionira na povjerenje, a postoje i provjere. Da biste koristili Shop&Touch koji je besplatan, morate imati "Konzumovu" MultiPlus karticu koja je također besplatna. Prilikom prvog korištenja sustava, prijavite se imenom i brojem kartice, a onda, idućih puta samo provučete svoju karticu, dobijete Shop&Touch uređaj i kupujete. Na blagajni platite svotu koju ste sami skenirali i koja piše na uređaju. Postoje djelomične i potpune provjere, ali o tome ne odlučuju blagajnice nego sustav slučajnim odabirom bira kupce za provjere - objašnjava nam Kamber. Ako je djelomična provjera, uzet će nekoliko proizvoda iz kolica i provjeriti jesu li skenirani, a ako je kompletna, onda će provjeriti je li skeniran svaki proizvod.

- Mene je dosad tri puta provjeravalo, a kolega iz tvrtke je osam puta kupovao bez ikakve provjere – uvjerava nas vlasnik tvrtke koja je osmislila Shop&Touch.

Klasičan put: MIOC, FESB, pa 'Husar'

A o tome kako im je na pamet palo osmisliti uređaj koji olakšava i ubrzava kupnju, Perić nam kaže da preko noći nije došao ni do "Konzuma", a kamoli do pregovora s Brazilom. Tako nam ovaj poduzetnik iza kojeg je klasičan put splitskih informatičara: prvo MIOC, pa onda FESB, govori kako je jedno vrijeme radio u Siemensu, pa u jednoj drugoj privatnoj tvrtki te se prije šest godina odlučio otisnuti samostalno u posao i baviti se računalnim programiranjem. Ništa što su dosad radili nije bilo ovako značajno i otvaralo im mogućnosti kakvim se nadaju sa Shop&Touchom. Na ovom uređaju radi otkad postoji "Husar".

- Znali smo što želimo, kakav bismo softver mogli napraviti, ali tada tehnološki razvoj još nije bio na današnjoj razini da bismo svoje ideje mogli i ostvariti. Trendovi u razvoju tehnologije su nam govorili da će se u skoroj budućnosti proizvesti hardver koji će nam odgovarati cijenom i veličinom i da ćemo moći realizirati svoju ideju. Na njemu intenzivno radimo posljednje četiri godine. Prije godinu i pol dana uspjeli smo razgovarati s "Konzumom". Nije bilo lako doći do njih, trebalo nam je nekoliko mjeseci da bismo dobili priliku za razgovor s glavnim direktorom. Prvo što su nas pitali bilo je prodajemo li mi njima nečiji tuđi proizvod ili je to naš vlastiti izum i sustav. Kad smo im rekli da je naš proizvod i rješenje, bili su itekako zainteresirani za suradnju - priča nam Perić.

Pripovijeda nam da je bilo logično i zgodno, kako je "Husar" mala splitska tvrtka, da se proizvod testira u Splitu, a povratne informacije koje dobivaju i ugrađuju u sustav su dragocjene za njegovo usavršavanje kako bi odgovarao "Konzumu" i kupcima. Dodaje da u ranijoj verziji uopće nisu imali automatsku blagajnu, a pokazalo se da je ljudima to poželjna mogućnost.

Pitamo ga koliko je novca uloženo u ovaj projekt, jasno je da s vremenom nisu škrtarili. Veli, ne može nam reći, koštao je mnogo, osobito za naše prilike, ali nam taj podatak ne može otkrivati jer još u pregovorima s onima koji žele kupiti taj proizvod i uvesti ga u svoje poslovanje, piše Slobodna Dalmacija.

Nismo htjeli otići iz Hrvatske

- Kad se bavite računalnim programiranjem, onda ste igrač na globalnom tržištu, nitko ne programira računajući samo na lokalno tržište. Ili imate proizvod za globalno tržište ili nemate. Uz troškove i uloženo vrijeme ima još nešto nemjerljivo - golemi rizik hoće li za neki proizvod i rješenje uopće biti zainteresiranih ili neće – kazuje nam Perić. Otkriva nam da su u "Husaru" već dobili ponudu od jedne europske kompanije koja im je ponudila primamljivu cijenu za cijelu tvrtku i njezin projekt Shop&Touch. Ponuda je bila više nego dobra. No, imala je dva nedostatka zbog kojih su je odbili.

- Prvi je bio to da bismo se morali odseliti iz Hrvatske. To nam se nije svidjelo. Stranim kompanijama nije problem da radite iz Splita ako vas je desetak, ali kane li razvijati vaš projekt, planiraju li da će on rasti i možda zaposliti stotinjak ljudi, onda žele da se to dogodi u njihovim zemljama. I druga nezgodna stvar jer da onda više ne biste bili sami gospodari svoje tvrtke i ideje, nego netko drugi – poentira Miljenko Perić.

Od ideje do blagajne kako funkcionira

Shop&Touch je malo računalo koje podsjeća na tablet, samo što je veći i robusniji i mnogo jednostavniji za korištenje. Možete birati hrvatski, engleski ili njemački jezik. Uz njega ide i skener ili čitač bar-koda koji se montira na kolica. Da biste se koristili tim uređajem, trebate imati MultiPlus karticu, na ulazu u trgovinu javljate se hostesama, prvi im put dajete tu karticu i prijavite se u sustav svojim imenom. Sve traje nekoliko sekundi.

Ubuduće ćete samo provlačiti karticu za prijavu i uzimati uređaj sami. Nakon nekoliko minuta obuke, spremni ste za korištenje, a zapne li negdje, možete računati na pomoć hostesa. Na ekranu uređaja osjetljivog na dodir su velike ikone i pritiskom prsta birate što vas zanima: proizvode na akciji, možete listati kataloge, služiti se tražilicom i ukucati ime proizvoda, na primjer, riječ kava, pa će se prikazati vrste kave s cijenama, a da ne gubite vrijeme tražeći policu na kojoj je proizvod koji želite, možete odabrati mapu cijele trgovine s vašom pozicijom i mjestom na kojem se točno nalazi polica s proizvodom koji tražite.

Princip je da svaki proizvod koji uzmete skenirate i on se pojavi na ekranu s cijenom, a zapne li nešto, kako se to zna dogoditi i na pravim blagajnama, pa skener ne uhvati bar- kod, imate opciju da sami možete unijeti kod... Kako skenirate proizvode koje želite kupiti, tako raste i popis stvari na ekranu – svaki proizvod ima svoju cijenu i vidite kompletni ceh, te odlazite na blagajnu gdje uzimaju uređaj, pročitaju ukupnu svotu i nakon što platite, odlazite iz trgovine...

Izdvajamo