ZDRAVSTVENI ODGOJ

IZMJENA PROGRAMA KOJI JE DIGAO BURU U DOBA SDP-a Predškolci će učiti o spolnosti, a u višim razredima o kontracepciji

Ronald Goršić / CROPIX

Prema planu ekspertnog tima za cjelovitu kurikularnu reformu, Zdravstveni odgoj uveden za mandata ministra Željka Jovanovića oko kojega se prije pet godina vodila žučna svjetonazorska borba trebao bi zamijeniti novi kurikulum pod nazivom - Zdravlje.

Članovi stručne radne skupine koji su proteklih godinu dana pripremali novi kurikulum ne dvoje: u stručnoj i javnoj raspravi opet očekuju najviše reakcija na temu - spolnog odgoja (reproduktivnog zdravlja) u školama.

Odgovorno roditeljstvo

- U novome kurikulumu vodili smo se prvenstveno medicinskim aspektom spolnosti, odnosno onim što suvremena medicinska znanost pruža mladima - od planiranja obitelji do odgovornog roditeljstva, priprema za roditeljstvo, odgode spolnog odnosa za kasniju dob. Uvažavajući činjenicu da su neki učenici i učenice spolno aktivni, nismo zaobišli ni zaštitu od spolno prenosivih bolesti i trudnoće - kaže dr. Ivana Pavić Šimetin, pomoćnica ravnatelja u Hrvatskom zavodu za javno zdravstvo (HZJZ) i članica stručne radne skupine za kurikulum Zdravlje.

Tim za novi kurikulum, koji čine stručnjaci s Medicinskog fakulteta u Zagrebu, Škole narodnog zdravlja “Andrija Štampar”, HZJZ-a, Nastavnog zavoda za javno zdravstvo Primorsko-goranske županije te praktičari iz škola, pokušali su zaobići nametanje bilo kakvog svjetonazorskog pristupa temi spolnoga odgoja.

- Teme koje spadaju u svjetonazorski dio nismo obrađivali jer smo se dogovorili da one više odgovaraju drugim područjima nego zdravstvenom - kaže I. Pavić Šimetin.

U novom obliku zdravstvenog odgoja u školama učenici bi se krajem osnovne škole i kroz srednju upoznavali s kontracepcijskim sredstvima, ali - naglašava I. Pavić Šimetin - u kontekstu spominjanja ideje odgovornog roditeljstva i pripreme za roditeljstvo.

Maloljetnička trudnoća

Riječ je o dobi, objašnjava članica skupine, kada mladi imaju pravo pripremati se za buduće roditeljstvo, a kontracepciju kao sredstvo zaštite od neželjene maloljetničke trudnoće nisu izbjegli jer se maloljetnička trudnoća u cijelom europskom kontekstu smatra nepoželjnom situacijom.

Kao odgovorno društvo imamo obvezu mlade naučiti o tomu, kaže Ivana Pavić Šimetin, dodajući da zbog različitih svjetonazorskih stavova o ovoj temi ne bi trebalo dopustiti da stvari zapnu i da se odgodi uvođenje ove bitne teme u škole.

Članovi radne skupine za zdravlje pripremajući dokument upoznali su se s kurikulumima drugih država, koje u ovome području imaju podijeljene verzije. Dok se dio država priklanja konceptu zasebnog spolnog odgoja, drugi taj dio uvrštava, poput Hrvatske, u zajedničku cjelinu zdravlje.

Moderno društvo

- Nismo htjeli razdvajati spolno zdravlje, nego smo polazili od cjelovitih kurikuluma poput finskog - objašnjava dr. Pavić Šimetin.

Osim spolnoga zdravlja, zanimljivosti su predloženoga kurikuluma i spektar tema koje intrigiraju mlade u modernom društvu. Tako bi učenici pod zdravljem analizirali problematiku kockanja i klađenja; ovisnosti o internetu i računalnim igricama, alkoholu i drugim psihoaktivnim tvarima, ali i primjerice - pod domenom pomoć i samopomoć - učili o uslugama e-zdravstva. Tema mentalnog zdravlja također je novitet. Za međupredmetnu temu zdravlje nije predviđen zasebni predmet, nego bi teme u novome kurikulumu podijeljene na tri domene - tjelesno zdravlje, mentalno i socijalno te pomoć i samopomoć - ušle u gotovo sve školske predmete, s naglaskom na prirodu, biologiju i sat razrednika. O svim aspektima zdravlja, a tako i spolnosti, djeca bi počela, planirano je, učiti već od predškole i nižih razreda osnovne, a broj sati nije striktno određen.

Učenje o spolnom odgoju

Predškola, 1. i 2. razred osnovne

Učenik opisuje tjelesne razlike između dječaka i djevojčica

3., 4. i 5. razred

Spolnost kao sastavni dio ljudskog života - rast i razvoj od začeća do puberteta

6., 7. i 8. razred

Učenik prepoznaje važnost brige o reproduktivnom zdravlju

1. i 2. razred srednje

Prihvaća odgovorno spolno ponašanje i važnost preventivnih postupaka

Traži pomoć i savjet liječnika/ginekologa kada je to potrebno

3. i 4. srednje

Opisuje odgovorno roditeljstvo (opisuje načine sprečavanja trudnoće, priprema za trudnoću...)

Izdvajamo