LOŠE USPOMENE

JUGOSLAVENSKI 'GALEB' TREBAO JE LETJETI IZNAD PULE, A ONDA JE NAPRASNO SVE OTKAZANO 'Ovaj avion nikada nije bio u borbi, ne znam zašto se digla buka'

Zračna Luka Pula

 

U zračnoj luci Pula otkazani su najavljeni trenažni letovi jugoslavenskog zrakoplova SOKO G-2 Galeb koji su se od vikenda pa sve do 18. veljače trebali odvijati nad Pulom.

Imali su sve potrebne dozvole, ali sve je otkazano zbog negodovanja braniteljskih udruga, a i zrakoplov je imao kvar pa jučer nije ni mogao letjeti.

Kazao nam je to direktor pulske Zračne luke Svemir Radmilo.

- Ovaj zrakoplov nije letio, a otkazani su i drugi planirani letovi zbog toga jer ima kvar i ne može poletjeti. Osim toga, zrakoplov JNA-a bude neke loše uspomene, kazao je Radmilo.

Do zrakoplova i vlasnika Ede i njegove ekipe na samom se aerodromu nije moglo doći, a zatekli smo ih na izlasku iz aerodroma kada nam je tajanstveni vlasnik, koji nije htio govoriti ništa za medije, samo rekao „Nemam komentara“.

Ono što je poznato je da zrakoplov danas napušta Pulu, a riječ je o avionu koji se vrlo često koristio za školovanje vojnih pilota u bivšoj državi.

Saznali smo da je član slovenskog avijatičkog kluba Aquila Air Adventures te da je avion već duže vrijeme u vlasništvu tajanstvenog Ede, ali i da ima više starih aviona u svom „voznom parku“.

Sličan avion ima i njegov kolega Primož Jovanović koji nam nije htio ništa otkrivati o Edi, tek nam je potvrdio da avion leti za taj klub i da mu je neobično zašto se odjednom podignula tolika fama oko tog aviona i nemogućnosti letenja nad Pulom.

-Taj avion nikada nije bio u borbi, bio je školski avion koji je služio za obuku pilota. I ja imam jednog sličnog, ali na njemu nema oznaka JNA Međutim, i ja ću je staviti jer odltimeri moraju biti uređeni prema originalu, kazao nam je Primož.

Veli da je zajedno s Edom već nekoliko godina sudjeluje na aeromitigu u Varaždinu.

- Svi su se fotografirali uz taj avion. Nikada nije bilo nikakvih problema, kazao nam je Primož te dodao da nikada dosad nije bilo uzburkanih reakcija.

Inače, ovaj je avion dvosjedni školsko-borbeni zrakoplov jugoslavenske proizvodnje koji je razvijen tijekom 1960-ih.

Zanimljivo je da je bio prvi mlažnjak iz republika bivše SFRJ koji je ušao u serijsku proizvodnju. Njegov je razvoj počeo još davne 1957. u Vazduhoplovnom tehničkom institutu izradom dva prototipa. Drugi je prihvaćen za serijsku proizvodnju.

Prvi probni let Galeb je imao 1961., a njegova je serijska proizvodnja započela 1963. u tvornici SOKO Mostar. Avon je u uporabu krenuo tek 1965.

Ima ravna krila sa spremnicima goriva na vrhovima, sjedala za katapultiranje i nekoliko podvjesnih točaka za lake bombe i rakete. Najveća visina leta je bila 9 kilometara.

Prodavao se svojedobno u Libiju, nešto u Zambiju, a najveći je kupac bilo Jugoslavensko ratno zrakoplovstvo. S proizvodnjom se stalo 1985. godine.


Besplatno se prijavite na portala Jutarnji.hr

Izdvajamo