NOVI KURIKULUM

JUTARNJI OTKRIVA Vlada mijenja spolni odgoj: o pornografiji tek od 1. srednje

Dr. Lepušić: Djeci čiji se roditelji ne slažu s programom ne treba opravdavati izostanke

Narodne novine danas su objavile novi, malo izmijenjeni Nastavni plan i program zdravstvenog odgoja za osnovne i srednje škole. Primjerice, o negativnom utjecaju pornografije se tako, po novom programu, neće govoriti u 6., nego u 1. razredu srednje škole. Dopunjeno je poglavlje o kontracepciji, a nešto se opširnije govori o apstinenciji i prirodnim metodama kontracepcije.

Civilizacijski dosezi

Prije promjena u programu provedena je javna rasprava o Kurikulumu koju je tražio i Ustavni sud nakon što je 22. svibnja privremeno ukinuo zdravstveni odgoj oko kojeg se više od godinu dana lome koplja između vlasti i liberalnijih udruga te Crkve i konzervativnih snaga.

- Uvažili smo primjedbe da je bilo količinski malo govora o prirodnim metodama kontracepcije, imali smo ih, ali sada nešto više govorimo o metodama plodnih i neplodnih dana i Billingsovoj metodi prirodne kontracepcije. Nešto više se govori i o apstinenciji, iako tu napišeš definiciju i nemaš što posebno elaborirati - kaže ginekolog dr. Dubravko Lepušić, član povjerenstva.

- Neki su prijedlozi išli do toga da su tražili da se ništa ne govori o prezervativima. Mi smo inzistirali da ostane sve ono što je pitanje medicinske struke i civilizacijskih dosega kad je riječ o temama spolno prenosivih bolesti i spolno odgovornog ponašanja. Zapravo ništa nije ispušteno ili kraćeno, samo je dodano malo više govora o prirodnim metodama kontracepcije i apstinenciji. Nismo mogli pristati na zahtjeve poput onog da se djecu uči da kondom 100 posto ne štiti od spolnih bolesti i trudnoće. To je točno, ali dolazimo do razloga zašto ne štiti, a tu se mimoilazimo u mišljenjima. Kroz pore gume ne prolazi virus, ne prolazi ništa, kondom nije siguran samo stoga što može spasti, puknuti… Zaboravlja se općenito da je prva upotreba kondoma bila u crnom srednjem vijeku, kada su ga mornari koristili za zaštitu od spolnih bolesti. Bili su to, naravno, vrlo primitivni kondomi tipa kožice, crijeva i slično. Također, ne možemo se složiti s mišljenjem da adolescentima nije primjereno govoriti o spirali, pilulama… Spirala se, jasno, adolescenticama ne stavlja, a i pilule se prepisuju jedino uz savjetovanje s liječnicima - dodaje dr. Lepušić.

Odbio komentirati

- U nekim je medijima najavljeno da će roditelji, ne žele li da djeca slušaju određene teme, moći opravdati izostanak s nastave. Ja se s tim ne slažem. Zdravstveni odgoj je važan, to je program koji se bazira na znanstveno potvrđenim činjenicama, to su javne škole. Postoje vjerske škole, pa tamo mogu govoriti i drugačije - zaključuje dr. Lepušić.

Ladislav Iličić iz udruge Grozd kazao je da nije upoznat s novim planom i programom, a odbio ga je i pogledati ne bi li ga detaljnije komentirao: - Autori tog programa nemaju nikakva iskustva u izradi odgojnih programa, oni su uvijek radili tehnicističke programe i ne možemo očekivati da će raditi program kojim će većina roditelja biti zadovoljna.

Četvrti modul: Spolna ravnopravnost i odgovorno spolno ponašanje

očekivani ishodi i ključni pojmovi:

OSNOVNA ŠKOLA

3. razred

- Briga o svom tijelu

- Prihvatljiv i neprihvatljiv tjelesni dodir

4. razred

- Spolne/rodne uloge u obitelji

- Razlikovanje spola i roda

- Razlikovati promjene u pubertetu između djevojčica i dječaka

5. razred

- Objasniti masturbaciju kao sastavni dio ljudske spolnosti, objasniti pogrešnost nekad raširenih vrednovanja o njezinoj štetnosti

- Prepoznati spolnost kao sastavni dio cjelokupnog čovjekova života

- Utjecaj medija na mlade, medijski prikaz ljepote

6. razred

(izbačen dio “raspraviti način na koji pornografija prikazuje ljudsku seksualnost te muške i ženske seksualne uloge”)

- Spolnost mladih u medijima

- Neprimjereni sadržaji u medijima

- Zloporaba društvenih mreža

7. razred

Stari program je predviđao i 1 sat za:

- Prepoznati sličnosti i razlike među ljudima kada je riječ o seksualnosti

- Raspraviti pojam seksualnih manjina i njihov položaj tijekom povijesti

- Prepoznati važnost prihvaćanja različitosti, prepoznati što je to stigmatizacija i diskriminacija

Novi to ne predviđa, zastupljene su teme poput samopoštovanja, asertivnog ponašanja, važnosti razgovora o spolnosti s bliskim osobama i izgradnje povjerenja

8. razred

- Što je to odgovorno spolno ponašanje

- Odgađanje spolnih odnosa, apstinencija

-Rizici preranog stupanja u spolne odnose

SREDNJA ŠKOLA

1. razred

- Spolno prenosive bolesti

- Kontracepcijske metode i sredstva

- Usporediti različite stavove o spolnosti i upotrebi zaštite

- Djelovanje, prednosti i nedostaci različitih kontracepcijskih metoda

- Negativni utjecaj pornografije

2. razred

- Mitovi i činjenice o spolno prenosivim bolestima

- Spolno nasilje

- Rodno uvjetovano nasilje

- Nasilje u mladenačkim vezama

3. razred

- Usporediti medicinska, religijska i feministička stajališta o prekidu trudnoće

- Suvremene promjene vezane uz brak (kasnije stupanje u brak, porast rastava, kontroverze vezane uz istospolni brak) i obitelj (različiti tipovi obitelji)

- Stereotipi i društvena očekivanja vezana uz spolnost

- Pojam seksualne orijentacije

- Definirati pojam transseksualnost

- Izgraditi vrijednost prihvaćanja i tolerancije seksualnih različitosti

- Prepoznati uzroke negativnog odnosa prema homoseksualnim osobama

- Različiti pristupi homoseksualnosti (religijski, društveni, znanstveni i zakonski)

- Različiti oblici nasilnog ponašanja prema seksualnim manjinama

- Pravni položaj seksualnih manjina u Hrvatskoj

Izdvajamo