"Dosta ti je životarenja od plaće do plaće! Do grla si u dugovima? Vraćaš stambeni kredit? Strahuješ zbog podignute hipoteke? Tisuće ljudi diljem Hrvatske već su ostale bez doma zbog hipoteka, a deseci i stotine tisuća se grčevito bore da izbjegnu gubitak krova nad glavom. Živimo u nesigurnom i uzdrmanom financijskom svijetu. Zato moraš što prije preuzeti kontrolu nad svojom budućnosti. Sve većem broju građana Hrvatske sve je teže i teže plaćati račune. Otkrij novi način zarade od kuće jer sada i ti možeš postati milijunaš!"
Citat je to iz jednog oglasa koji obećava tjednu zaradu od 15.000 kuna za samo nekoliko sati dnevno rada što u zadnje vrijeme iskače po internetu. Tolike novce namlatit ćete sjedeći za računalom i klikajući, bez imalo znanja i muke. Ni prvi ni posljednji takav oglas, oni koji surfaju webom ili su na društvenim mrežama dobili su takvih ponuda kao u priči, piše Slobodna Dalmacija.
Da je sve onako kako obećavaju u oglasima i reklamama, da je sve istina, na svijetu bi živjeli samo milijunaši, nestalo bi neimaštine, sve bi rublje bilo blistavo bijelo, posuđe bi se pralo samo s jednom kapljicom deterdženta, ne bi bilo problema s venama, ćelavosti, impotencijom, viškom kilograma, pamćenjem, virozama, kostoboljom...
Žene bi se za vrijeme mjesečnice bavile bungee jumpingom. U bankama s obje strane pultova stajali bi samo sretni ljudi. Ne znaš je li sretniji službenik koji je dao kredit ili dužnik koji ga je podigao. Svi bi bili mladi, vedri i nasmiješeni, a kako i ne bi kad čudesne kreme brišu sve bore s lica. Ma, mogli bismo nabrajati do besvijesti kakvo bi svijet bio divno mjesto, bez bolesti i problema čije nam uklanjanje obećavaju u svim reklamama ovog svijeta. Na žalost, nešto ne štima. Sa svijetom ili s oglasima. Odlučite sami.
Oglas kojim se u ovom slučaju bavimo obećava ostvarenje sna Del Boy Trottera. Čak je i bolji. Del je svake godine najavljivao da će dogodine postati milijunaš, a ova ekipa snova obećava isto za samo 120 dana. Zapravo, iza tog obećanja stoji izvjesni Stjepan, koji nudi otkrivanje tajne kako se zarađuje: diljem svijeta stvorio je 127 novih milijunaša s ukupnim profitom od 177 milijuna dolara u četiri mjeseca.
Pripovijeda mnogo Stjepan o čarobnoj metodi obećavajući brda i doline odvažnima. Ne govori da nudi trgovanje na Forexu, odnosno kopiranje poteza i operacija iskusnih mešetara na tom globalnom deviznom tržištu. Pokazuje fotografije svojih vila i luksuznih automobila. Priznaje da je i sam, kako to obično biva u ovakvim pričama, bio na dnu, bez posla, pod ovrhom, a onda je naletio na genijalno rješenje problema.
Ima jedna caka: da biste došli do 15.000 kuna tjedno i do milijuna koji samo čekaju na vas, morate kupiti vodič od 299 kuna, a u njemu će vam se lijepo objasniti što i kako trebate raditi da biste došli do para. Ako niste zadovoljni, vratite im knjigu, a oni će vama novac.
Kako Stjepan objašnjava u oglasu, koji se može naći diljem regije, a i šire, pa i na češkom jeziku, stvari i znanja ljudi cijene tek kad ih plate. Zato naplaćuje knjigu, da biste cijenili znanje koje nudi, a ne jer treba novac. Pa vas onda sastave sa zemljom logikom: što će meni novac kad sam milijunaš, to je kapljica u moru moga bogatstva. Ljudi kažu da se svako iskustvo plaća, a vi sami odlučite hoćete li dati 299 kuna za prosvjetljenje.
Forex je svjetsko devizno tržište na kojem se trguje valutama, parovima valuta, ugovorima, špekulira tečajem i cijenama u rokovima koji mogu trajati svega nekoliko minuta, trguje se s polugama, koje uvećavaju šanse za dobitak, ali i gubitak, pa bi moglo nekome s kartice čiji je broj dao da bi se obogatio otklizati sve što ima, mnogo više nego je bio spreman izgubiti...
Teren je to koji ne treba brkati s burzama, a na Forexu se igra preko online platformi pružatelja usluga. Kako su europski regulatori novčanih tržišta, Hrvatska narodna banka (HNB) i Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga (Hanfa), dosad izdali nekoliko priopćenja kojima upozoravaju male ulagače da se klone velikih rizika, takvih tržišta i obećanja o velikim zaradama jer mali igrači nisu veliki špekulanti sa znanjem i iskustvom, pa mogu ostati bez svega.
Špekulativna ulaganja nisu nezakonita, kao ni klađenje s kojim ih uspoređuje Hanfa, nezakonito je ljude navoditi na trgovanje. Kako je kretanje cijena valuta, zlata, nafte i dionica na svjetskim burzama uglavnom nepredvidljivo, Hanfa ih uspoređuje s kratkoročnim klađenjem u kojem, u konačnici, značajna većina ulagatelja gubi novac. Nakon svih tih upozorenja, dovitljivci su našli način da ljudima nude copy paste sudjelovanje na Forexu. Prati što rade veliki i kopiraj ih. Tako po par sati dnevno i postat ćeš milijunaš...
Neustrašivi Stjepan nije s kruške pao. Igra i na kartu teorija zavjere jer danas mnogi vjeruju u njih.
"Financijske elite su se svim silama trudile da ne objavim svoju priču. To je razlog što, ako napustiš ovu stranicu, možda je nikad više nećeš vidjeti. Velika je vjerojatnost da će se to dogoditi, jer sam već iznervirao nekoliko vrlo moćnih brokerskih firmi. Čim sam objavio svoj sustav, dozvolio sam pristup 127-oro ljudi diljem svijeta i za samo 120 dana su svi postali milijunaši. Zadnjih nekoliko mjeseci sam se opet fokusirao na nove članove. Velike brokerske kuće su žedne moje krvi, ali ne bojim se tih proždrljivaca. Oni su samo bijesni jer su njihove tajne razotkrivene", diže sebi cijenu Stjepan.
Junak koji spašava očajne i potrebite. Robin Hood novog doba. Ima čovjek i svjedoke. Pa na web-oglasu gledate lica ljudi s imenom i inicijalom prezimena. Svi su opušteni i nasmiješeni.
"Zaradila sam skoro 850.000 kuna. Najviše mi se svidjelo što je tako jednostavno. Doslovno nisam odradila nijednu trgovinu sama. Sve što sam trebala je pratiti one uspješne. Ovaj sustav je pravi dar od Boga", navodi Anabela I. Tko zna, možda je I inicijal za Imaginarna.
Hrvoje P. otkrio je sveti gral. I vi ćete povjerujete li njegovoj fotografiji i izjavi:
"Prije ovog sustava probao sam nekoliko puta zaraditi neki novac na internetu. U pravilu nisam uspio iščupati ni početnu investiciju, a kamoli nešto zaraditi. Ovim sustavom prvog dana zaradio sam 1500 kuna. Za četiri mjeseca ukupno 225.465 kuna. Zato ako imate priliku dobiti pristup, ne oklijevajte ni sekunde. Ovo je zaista Sveti Gral profita."
Zoranu A. je na računu 1,15 milijuna kuna i trebala su mu četiri mjeseca da to postigne. Roberta S. iz Splita otkriva da je zaradila više od 120.000 kuna za samo dva mjeseca.
"Toliki novac ni u najluđim snovima ne bih mogla sama zaraditi. U tome je sva ljepota ovog sustava. Sve što sam trebala reći je DA – želim zaraditi na internetu. Fantastično", zanesena je Splićanka stanjem svoga računa.
Oni brzopleti neće možda primijetiti da je svaka izjava u oglasu, kao i uz svaki iznos zarade koji se spominje, označen zvjezdicom. U dnu oglasa stoji da zvjezdica znači da su prikazani rezultati individualni i razlikuju se od osobe do osobe. Proizvođač ne garantira iste rezultate.
Oni skeptični koji su izdržali ovoliko čitati taj oglas reći će "oho, tu sam te čekao". Očajni, kojima je dogorjelo do prstiju, oni lakovjerni, naivni koji su u takvim financijskim problemima da im se čini da nikad neće svanuti novi dan, počinju možda razmišljati o blagu i čarobnom štapiću koji im se nudi na pladnju. Što ne bih probao, bez rizika nema zarade, vrte po glavi.
Lako čovjek kojem nešto očajnički treba zaboravi onu da sve što izgleda kao previše dobro da bi bilo istina, najčešće nije istina. U današnjem svijetu postoji mali milijun načina da platite nešto što vam zapravo ne treba a da sve bude po propisima i nitko kriv. Svi pošteni, samo vaših gaća nema nigdje.
Rekli su da sam dobila dar koji su onda naplatili 1200 kuna s moje kreditne kartice
Prevarili su me! Rekli su da sam dobila dar koji su onda naplatili 1200 kuna s moje kreditne kartice – javila se u redakciju Slobodne Dalmacije umirovljenica iz Splita, još uvijek u nevjerici od nenadanog troška.
Metodom "umatanja u celofan" našu sugovornicu doveli su u zabludu djelatnici internetske trgovine. Kako je otprije bila njihov kupac, imali su njezin broj te su je nazvali na telefon.
- Rekli su mi da kao njihov dugogodišnji klijent imam pravo na dar - platim li neki minimalan iznos, na moju adresu stići će paket proizvoda. Pristala sam i kada sam dobila i otvorila paket našla sam nutribullet, nekakav srebrni jastuk i ovlaživač zraka. Uz proizvode je bila priložena i uplatnica i kada sam na njoj vidjela iznos od nešto više od 1200 kuna mislila sam kako se radi o grešci. Bolje sam pogledala i doživjela novi šok! Proizvodi su bili već naplaćeni s moje kartice jer imaju broj budući da godinama kupujem kod njih – govori nam sugovornica.
Kada su je nazvali, sve skupa su formulirali kao da joj daju dar u smislu niske cijene. Prema njihovim riječima, mislila je da će platiti od 100 do 200 kuna. Zapravo se radilo o 3 prilično skupa proizvoda, kojima su cijenu umanjili za nekih 30 posto, ali je još uvijek bila visoka.
Kap koja je prelila čašu bilo je i što je na fakturi stajalo da su joj poslali dva jastuka, a u paketu je bio samo jedan. Odmah je nazvala internetskog trgovca.
- Koji je to način tako varat jadne penzionere?! Više nikad neću ništa kupit od vas! - žučno je započela razgovor umirovljena Splićanka.
Nakon dužeg razgovora rekli su joj da vrati što ne želi i da će dobiti novac nazad. Tako je i napravila, uz još jedno razočaranje jer joj nisu refundirali troškove vraćanja paketa poštom.
Na koji način se kupac može zaštititi od ovakvih i sličnih situacija, upitali smo Igora Vujovića iz "Potrošača", Društva za zaštitu potrošača Hrvatske.
- Kada potrošači kupuju na daljinu (internet, telefon, itd.), bez obzira što im je obećano usmeno, sve što se zakonski broji je papir. Trgovac koji je "prodao" proizvod mora najkasnije prilikom predaje toga proizvoda potrošaču predati dokumentaciju u kojoj će točno biti navedeni svi uvjeti poslovanja. Kupac ima rok od 14 dana za pravo na raskid ugovorene kupnje bez troškova za potrošača. Ako je proizvod isporučen potrošaču, potrošač ima pravo raskinuti kupnju unutar 14 dana ne navodeći razloge, ali mora platiti troškove za povrat proizvoda trgovcu (poštarina, itd). Sve nakon 14 dana ide po uvjetima trgovca, zato je tih 14 dana bogomdano, kako bi potrošač mogao razmisliti je li mu taj proizvod stvarno treba i odgovara li mu jer ga nije bio u mogućnosti pregledati prilikom kupnje (kao što bi to mogao u trgovini fizički) – pojašnjava Vujović.
Kreditne kartice su po njemu uvijek rizične jer zaštita potrošača nije zadovoljavajuća.
- Što se tiče kreditnih kartica, potrošači moraju biti jako oprezni i kupovati preko provjerenih stranica ili putem provjerenih naplatnih servisa (paypal, itd.). Nažalost smo svjedoci svakim danom da zaštita potrošača u digitalnom svijetu nije zadovoljavajuća. Pritom mislim od krađe osobnih podataka tj. identiteta pa do krađe financijskih sredstava. Na same potrošače je prebačen ogroman teret, moraju se sami zaštititi tako da budu oprezni i da pamte gdje i zašto ostavljaju svoje podatke, tj. gdje koriste kreditne kartice prilikom online kupnje. Stoga naglašavam: Potrošači moraju biti jako oprezni i ne smiju smatrati online trgovinu izletom u prirodu! - naglasio je Igor Vujović, predsjednik Upravnog vijeća "Potrošača".
Katarina Marić Banje
Savjeti za sigurnost kupovine online agencije "Marker" d.o.o.:
1. Kupovati isključivo sa svog računala, nikada preko javnih računala jer javna mreža ne garantira sigurnost;
2. pitajte prijatelje koje web trgovine najčešće posjećuju te probajte prvu kupnju obaviti upravo na jednoj od njih te budite oprezni kada posjećujete neku stranicu prvi put;
3. odustanite od kupnje ako stranica nema dio o zaštiti podataka te pazite da vam se lozinka ne može lako otkriti pa koristite različite lozinke za različite račune;
4. kupnja kreditnom karticom preko interneta sigurnija je od fizičke kupnje u dućanu te jednom mjesečno pregledajte izvještaje da biste provjerili ima li neovlaštene potrošnje, ako je ima banka će vam vratiti novac;
5. kada dobijete mail s potvrdom o kupnji spremite ga;
6. obratite pažnju na cijenu isporuke i rok u kojem će se dostaviti proizvod.
Prava potrošača prilikom kupovine na web-u:
1. Cijena mora biti navedena s PDV-om uz istaknute dodatne troškove. Sve dodatne troškove koji nisu istaknuti prije plaćanja robe u web-trgovini niste dužni podmiriti.
2. Svaki kupac ima pravo u roku od 14 dana odustati od korištenja proizvoda ili usluge i vratiti robu trgovcu.
3. Trgovac vas je dužan obavijestiti kako imate pravo vratiti robu ako ona nije u skladu s vašim očekivanjima.
4. Kada napravite povrat robe, trgovac vam mora vratiti u roku od 14 dana točan iznos koji ste vi dali za tu robu. Rok od 14 dana ide od dana kada ste zaprimili robu na kućnu adresu.
5. Bez obzira na to od koga i gdje je kupio robu na teritoriju EU-a, kupac ima pravo na jedinstven obrazac za jednokratni raskid ugovora (formular koji ispunjava kada vraća robu).
6. Osim što je vas trgovac dužan obavijestiti kako imate pravo na povrat robe, također vam mora reći tko će snositi trošak povrata.
7. Kada kupujete digitalne sadržaje kao što su programi, glazba, filmovi, videoigre, imate pravo da vam trgovac u detalje navede koja točno prava imate nad određenim digitalnim sadržajem.