MLADI ZA MLADE

KAMPANJA 'PODIJELI, PODRŽI, IZDRŽI' PREKO MREŽA ZA PODRŠKU TINEJDŽERIMA U IZOLACIJI Stoj kući. Ja ne želim biti odgovoran za nečiju smrt, želiš li ti?

Volonterska kampanja ujedinila je privatni i javni sektor, Polikliniku za zaštitu mladih, profesora Mislava Antu Omazića i marketinšku agenciju Degordian
 Cultura Creative

Misle da su svemoćni, da im ništa ne može biti. Nemogući su, ne slušaju vas. Odbijaju biti poslušni. Mladi ljudi: ponašaju se kao što smo se i mi ponašali u njihovim godinama.

No činjenice kažu da i njih korona pogađa, iako u znatno manjem postotku, i još gore, da mogu ozbiljno ugroziti zdravlje svojih bližnjih jer mogu prenijeti virus a da i ne znaju da su zaraženi. Definitivno ne žele slušati roditelje. Ali postoji netko koga će slušati, znaju to psihologinje iz Poliklinike za zaštitu djece i mladih Grada Zagreba koju vodi Gordana Buljan Flander, profesor Ekonomskog fakulteta Mislav Ante Omazić i njihovi prijatelji i prijateljice iz marketinške agencije Degordiana.

Zabranjeno voće

Pokrenuli su kampanju za očuvanje mentalnog zdravlja i podršku mladima u vrijeme izolacije “Podijeli, podrži, izdrži” kojom preko društvenih mreža pozivaju mlade da budu odgovorni.

Najveći dio onih koji krše preporuke o sigurnoj distanci i zabrani okupljanja su odrasli ljudi. Zabranjeno voće je najslađe, kaže psihologinja Ella Selak Bagarić iz Poliklinike za zaštitu djece i mladih: javljaju im se roditelji koji se žale da do prije tjedan dana svoju djecu tinejdžere nisu mogli navesti da izađu iz sobe i maknu se s interneta, a sada se stalno žele nalaziti s prijateljima. I sada kad se to ne bi smjelo, nalaze se s vršnjacima po haustorima i stanovima.

Zabrana ne pali

Kod odraslih će vjerojatno djelovati novčane kazne. Kod djece i mladih zabrana neće upaliti, ističe psihologinja, nego to kad sami shvate da rade nešto dobro i da je to bitno, kad vide da je njihova uloga u tome da svima nama pomognu.

“Osjećaj nedodirljivosti i stav ‘to se meni ne može dogoditi’ tipičan je za tinejdžere. Ali tipična je i solidarnost, kako pokazuju istraživanja, međusobno su povezani i vole pomagati”, ističe psihologinja Selak Bagarić. To su odlučili iskoristiti u kampanji.

“Mladi čovjek moram sam shvatiti zašto mora ostati u kući, a najbolje kroz primjer svog vršnjaka ako mu on kaže: ‘Molim te, meni je netko u obitelji bolestan, razmišljaj o drugima i ostani kod kuće’. ‘Ja ne želim biti odgovoran za nečiju smrt’, rekao mi je prošlog tjedna jedan mladić. Želiš li ti? Jako je bitno da sada čuju takve poruke, da sami shvate težinu situacije i jedni druge motiviraju da izdrže. Jer, ovo je teško svima”, upozorava psihologinja.

Zabrane inače ne pomažu u adolescenciji, ponavlja. Djeluje samo ako adolescent sam shvati što je važno i zašto.

“Već 10 godina radim s djecom i znam koliko će biti požrtvovni ako vide da nekom vršnjaku nešto treba”, objašnjava Selak Bagarić pristup mladima. Roditelje neće slušati, ali ako od svog vršnjaka čuju da im je stalo do člana obitelji koji spada u rizičnu skupinu, to je drugačije. Tako će prihvatiti da je važno da paze s kim su u kontaktu, da se ne okupljaju.

Kampanja “Podijeli, podrži, izdrži” okupila je marketingaše, školu i kliniku, privatni i javni sektor. “Svi imamo djecu doma, osjetili smo da moramo napraviti nešto više. Svi radimo volonterski, uključili su se i influenceri jer vjeruju u priču. Kampanja se bazira na solidarnosti, na vjeri u nas i vjeri u druge i zato mislim da je super”, entuzijastična je psihologinja Selak Bagarić.

Pristup

Kad mladim ljudima damo priliku, oni je iskoriste. Možemo razgovarati s njima, oni mogu razumjeti što se događa, samo je pitanje pristupa. Zabrane sasvim sigurno neće pomoći. Možemo sjesti i razgovarati, ali, ističe Selak Bagarić, pritom je važan dobar odnos s mladom osobom, ne možete ga početi graditi sa 12 ili 13 godina.

Ovo su brojke i one će narasti, ali ako svatko od nas napravi ono što treba, možemo spriječiti da porastu previše. Jesi li ti spreman, na kojoj si strani? Hoćeš li nam svima pomoći ili ćeš odmoći? Zabrana ne funkcionira, ističe Selak Bagarić, nego upućivanje na osobnu odgovornost. Za njih je specifična velika solidarnost. Ako znaju da deset njihovih vršnjaka sada ne izlazi van da ne bi širili zarazu, oni će to čuti.

Drugi dio kampanje je briga za mentalno zdravlje jer nema zdravlja bez mentalnog zdravlja. Djeci je ovo šok, ističe psihologinja Selak Bagarić.

Nismo nemoćni

Važno je da u ovoj situaciji ljudi prihvate da više nema starih navika. “Dok se pokušavamo panično držati stare rutine i ne prihvaćamo da to sada nije izvedivo, teško da ćemo se osjećati dobro”, poručuje Ella Selak Bagarić.

Kroz ovu kampanju podsjećaju djecu i mlade što mogu učiniti da se bolje osjećaju: što ti pomaže? Videopoziv s prijateljima, dopisivanje ili slušanje omiljene glazbe, čitanje bloga? Nismo nemoćni, možemo sami pridonijeti tome da se osjećamo bolje.

Uključili su se influenceri poput Elle Dvornik

Objaviš post tipa: Što si danas radio? Ja sam slušao glazbu, radio sam mindfulness i učio kuhati, a ti? I nominiraš drugog koji treba reći što je radio danas. Kampanja “Podijeli, podrži, izdrži” formulirana je u obliku challengea, izazova, poput lavine snijega koja se kotrlja društvenim mrežama: ja te izazivam da kažeš što si danas radio za sebe, ovih dana, dok smo prisiljeni ostati doma, kako ne bismo ugrozili ni sebe ni druge.

“Pozivamo mlade na veliku solidarnost jer znamo da oni to mogu”, ističe psihologinja Ella Selak Bagarić. U kampanju na Instagramu dobrovoljno su se uključili brojni influenceri poput Elle Dvornik, Janka Janića, Paule Sikirić, Marka Vuletića. “U ovakvim krizama se pokazuje da što više toga se zatvori, kao da se srce više otvori”, poručuje Selak Bagarić. (S. P.)

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. travanj 2024 16:28