ZRAČNA LUKA ZAGREB U VELIKOM PROBLEMU

KRAJ JEFTINIH LETOVAEasyJet napušta Hrvatsku: 'Cijenena Plesu su enormno visoke'

‘Od zime 2014. više nećemo letjeti iz Zagreba. Odluku smo donijeli zbog golemog povećanja aerodromskih naknada’, potvrdili su jučer iz europskog sjedišta kompanije easyJet '

Četiri i pol mjeseca nakon preuzimanja zagrebačkog aerodroma, konzorcij ZAIC i Uprava aerodroma u velikim su problemima.

Promet putnika stalno pada, novih linija nema a neki prijevoznici najavljuju odlazak zbog politike cijena, među njima i niskobudžetni easyJet. U prva tri mjeseca ove godine broj putnika u odnosu na isto razdoblje 2013. smanjio se za 11.996, nešto manje od 10 posto. Dan prije preuzimanja aerodroma, u prosincu 2013., Cristophe Petit, direktor razvoja Bouyguesa koji je u konzorciju, najavio je povećanje prometa na Plesu od 8 posto u prvoj godini koncesije. To se sada čini kao potpuna maštarija.

Pad prometa

Stručnjaci za aviopromet s navode kako su loše brojke rezultat restrukturiranja Croatia Airlinesa i posljednjih odluka Uprave aerodroma. Croatia Airlines koja Plesu donosi 60 posto prometa smanjila je broj sjedala na letovima i ukinula nekoliko linija što se itekako osjetilo na rezultatima aerodroma. Lani su dovezli 8 posto putnika manje dok su Croatijini konkurenti vozili 10 posto više. Na domaćim letovima imala je 4,5% posto putnika i 9 posto raspoloživih kapaciteta manje. Francuski koncesionar se uzdao u dovođenje strateškog partnera u Croatia Airlines ali proces je zastao.

Cijena usluga

Naši sugovornici smatraju kako je nova Uprava aerodroma pogriješila kad je povećala cijene usluga, u nekim slučajevima i dvostruko što je izazvalo revolt među prijevoznicima. Zaštita zračnog prometa poskupila je sa tri na 6,5 eura, za međunarodne letove sa 10 na 15 eura, a za domaće sa četiri na sedam eura. Te naknade plaćaju putnici kroz cijenu avionske karte a to ruši easyJetovu strategiju cijena.

Skuplji parking

EasyJetov ugovor za letove između Zagreba i Londona ističe krajem listopada a u toj kompaniji su već donjeli odluku da odlaze iz Zagreba. ”Preispitujemo svoje poslovanje u Zagrebu. Možemo potvrditi da tijekom zime 2014. godine nećemo letjeti u Zagreb. Ova odluka donesena je nakon golemog povećanja troškova u Zračnoj luci”, stoji u odgovoru Celine Prenez, glasnogovornice easyJeta za Europu Jutarnjem listu. U Upravi Plesa, pak, nisu bili spremni komentirati razgovore s ovom kompanijom tek su nam potvrdili da easyJet ima ugovor do kraja listopada.

Druga greška Uprave je neobjašnjeno poskupljivanje parkiranja oko aerodroma, za koje putnici neće dobiti nikakvu bolju niti novu uslugu. Stručnjaci takve poteze ocjenjuju kao nekompetente i upozoravaju da se prometom i uslugama mora upravljati bez obzira na fokus koncesionara na izgradnju novog terminala.

Ovi potezi, tvrdi naš sugovornik, pokazuju da nema strategije upravljanja aerodromom. Predsjednik Uprave Bruno Mazurkiewicz prije dolaska u zagreb vodio je gradnju novog aerodroma na Mauricijusu, David Gabelica u Bini Istri upravlja izgradnjom Istarskog ipsilona, a Hulya Sofuoglu iz TAV-a je građevinska inženjerka. “U Upravi nema stručnjaka za aerodromski promet i dojam je da se prometnom politikom na Plesu upravlja iz Pariza”, kažu naši sugovornici.

Izvori bliski Upravi potvrdili su da je ona fokusirana na razvoj novog terminala i da ih loši rezultati aerodroma ne brinu.

Pokrivanje minusa

“Oni su u Zagreb došli na 30 godina i ovi loši rezultatinisu presudni”, tvrdi naš sugovornik. Fiksna naknada za koncesiju precizno je određena za svaku godinu. “Koncesionar ima dovoljno novca da uskoči ako aerodrom ne bude zarađivao dovoljno.”

Izdvajamo