IVAN KOPRIĆ O NOVOM ZAKONU

'Lex šerif je atak na ustavni poredak. Ovaj zakon otvara vrata gomilanju funkcija, uhljebljivanju i korupciji'

Damir Krajač / CROPIX

Izmjene Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi, takozvani Lex šerif, širom otvaraju vrata korupciji, gomilanju funkcija i uhljebljivanju, omogućavaju Vladi da preko povjerenika uzurpira ovlasti lokalne vlasti i ozbiljni su atak na demokraciju.

Tvrdi to stručnjak za upravu i lokalnu samoupravu dr. Ivan Koprić navodeći kako je Lex šerif “atak na temeljne zasade ustavnog poretka usporediv s malim državnim udarom”. Najznačajnije promjene koje donosi Lex šerif dr. Koprić je sažeo u jedanaest točaka obrazlažući kroz njih kakve štete ovaj propis donosi lokalnoj demokraciji.

Nema sankcija

Ovaj zakon, kaže, omogućuje više od jednog upravnog odjela u svim lokalnim jedinicama. Sada u njih 448 postoji jedan jedinstveni upravni odjel, a otvara se mogućnost da se on poveća za dva, tri ili više puta.

- Pored sadašnjih 448 pročelnika može se zaposliti još 448 njih ili više, prema arbitrarnoj volji načelnika. Nova birokratizacija i politizacija, nova uhljebljivanja. Koga? Zašto? - pita dr. Koprić.Problematizirajući položaj načelnika (gradonačelnika/župana) ističe da za njega nema sankcija ako na vrijeme ne predloži proračun ili od prijedloga odustane prije nego što vijeće izglasa amandmane pa ga ponovno podnese nakon završetka sjednice vijeća kada ono više ne može odlučivati.

Govoreći o mogućnostima načelnika da manipulira proračunom, dr. Koprić ističe da nema sankcije ni ako u roku podnese prijedlog proračuna, a onda ga povuče i podnese novi u roku koji ne omogućuje njegovo donošenje.

Tu su, navodi, zakonske odredbe neprecizne i ostavljaju Vladi prostor da odlučuje od slučaja do slučaja, kako joj volja.

Bez nadzora

- Odluka o financiranju nužnih rashoda i izdataka koju donosi načelnik (gradonačelnik/župan) krši temeljno načelo demokratskog poretka da izvršna tijela ne odlučuju o proračunu - problematizira dalje.

Dr. Koprić naglašava i da je nejasno kako će upravna tijela lokalnih jedinica osigurati provedbu općih akata predstavničkih tijela ako ne smiju nadzirati njihovu provedbu.

- Ako su za provedbu nadležne ustanove ili trgovačka društva, ili privatne osobe temeljem koncesije, a upravni odjeli ne smiju nadzirati izvršenje, onda tko će? - pita dr. Koprić i odgovara da se čini da to neće učiniti nitko, što otvara put u ogromne probleme i nezakonitosti u lokalnoj samoupravi.

- Strašna odredba. Lokalnoj se samoupravi režu ruke i noge, a omogućava da svatko radi što hoće bez ikakve mogućnosti dovođenja u red. A što s građanima koji su primorani koristiti usluge koncesionara, vrtića, komunalnih poduzeća? Oni se više neće imati kome obratiti da provede nadzor - upozorava.

Nered u financijama

Dalje navodi da se uvodi totalni nered u javnim financijama, da načelnik sam sebi omogućava isplate kakve hoće i da se trasira put u totalnu lokalnu korupciju. Dr. Koprić kaže da se ozakonjuju stvari koje bi trebalo zabraniti, primjerice da državni službenik može biti povjerenik Vlade, potom da povjerenik za svoga mandata može provoditi imenovanja, kao i da za ime i račun lokalne jedinice zaključuje ugovore značajne vrijednosti.

- Ovo je zakon koji spada u organske, razrađuje ustavno pravo građana na lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu.

Stupit će na snagu prvim danom nakon objave? To je kršenje pravne sigurnosti i po meni apsolutno neustavno i nedopustivo! Katastrofalno po pravnu predvidivost i izvjesnost kao temeljna pravna načela suvremene civilizacije - zaključio je dr. Koprić.

Više na Jutarnjem...


Izdvajamo