VLADA JE POPUSTILA

MIJENJA SE SPOLNI ODGOJ ‘Više sati o prirodnoj kontracepciji, manje o homoseksualnosti’

Ove informacije potvrdio nam je dio članova Povjerenstva nakon što je jučer završena javna rasprava
 Ronald Goršić / CROPIX

Sporni četvrti modul Zdravstvenog odgoja najvjerojatnije će biti dorađen tako što će se proširiti sadržaj vezan uz prirodnu kontracepciju, djeca će učiti više o apstinenciji, homoseksualnost neće biti prikazivana kao afirmativna pojava, o pornografiji će se govoriti u negativnom smislu, a mijenjat će se i broj nastavnih sati za pojedine radionice.

Konačna odluka

Ove informacije potvrdio nam je dio članova Povjerenstva nakon što je jučer završena javna rasprava o Kurikulumu zdravstvenog odgoja.

Sve te prijedloge članovi Povjerenstva dostavit će u ponedjeljak Ministarstvu znanosti, obrazovanja i sporta, nakon čega bi ministar Željko Jovanović trebao donijeti konačnu odluku o dokumentu koji će definirati predmet zbog kojeg su se posljednjih godinu dana žestoko prepirali predstavnici vlasti i liberalnijih udruga s jedne strane, te Crkva i konzervativne udruge s druge strane.

Ovo je rješenje koje bi napokon trebalo pomiriti suprotstavljene strane, iako ne treba očekivati da će se strasti tek tako smiriti nakon konačne verzije Kurikuluma. Dio konstruktivnih prijedloga, kaže nam član Povjerenstva dr. Dubravko Lepušić, usvojen je, no nikako nisu mogli pristati na radikalne zahtjeve poput onih da se o masturbaciji, kontracepciji, pornografiji ili pak homoseksualnosti uopće ne govori.

- Bilo je prigovora da se premalo govori o prirodnom načinu kontracepcije, i to ćemo uvažiti, ali ćemo isto tako naglasiti koliko je koja metoda uspješna. Neke svjetonazorske zahtjeve nismo uvažili. Primjerice, ja kao ginekolog ne mogu reći za neko kontracepcijsko sredstvo da je abortivno ako medicina i znanost ne stoje iza toga - objašnjava Lepušić.

Znanstvene činjenice

Lepušić kaže da se u državne škole ne može uvoditi religijsko obrazovanje, poput onog u Iranu; zna se da se u nastavi moraju učiti sadržaji koji se temelje na znanstvenim činjenicima.

Primjedbe Crkve

- Djeci moramo osigurati pravo na sve informacije, a kako će se ona poslije ponašati, to je na njima i njihovim roditeljima. A ako žele učiti o vjerskim sadržajima i pitanjima seksualnosti s tog aspekta, tome ih mogu poučavati na vjeronauku - zaključuje Lepušić.

Naslovi koji su Crkvi bili sporni već su krajem ožujka i prije početka javne rasprave maknuti s popisa popratne literature, pa su tako od 16 naslova ostala samo dva, a popis je nadopunjen s novih 50-ak naslova. S druge strane, u finalnoj fazi izrade je i priručnik za nastavnike koji će biti obvezan i sastojat će se od tri dijela: za razrednu nastavu, za predmetnu nastavu te jedan za srednje škole.

Što će se vjerojatno mijenjati u 4. modulu novog Kurikuluma Zdravstvenog odgoja

Nadopunit će se poglavlje o kontracepciji, odnosno bit će više sadržaja o apstinenciji i ostalim prirodnim načinima zaštite

O homoseksulnosti će se učiti, ali kako je dio literature izbačen, neće se prikazivati afirmativno, već će se tema obrađivati s aspekata svih društvenih skupina

• O pornografiji će se govoriti isključivo kao o negativnoj pojavi u društvu

Sporni naslovi i citati koje je Crkva navodila, a sada su izbačeni

1. Hodžić, Bijelić i Cesar, Spol i rod pod povećalom

- “Rodna odredba (spol) odnosi se na ono što doktorica kaže da jesi prilikom rođenja. U većini kultura to su M ili Ž oznake i obično su određene prisustvom (muški spol) ili nedostatkom (ženski spol) penisa. Spol je nešto što nam je učinjeno davno prije nego smo mi imali mogućnost bilo što reći po tom pitanju.”

- “Neki ljudi razlikuju spol i rod govoreći stvari poput: “Moj spol je ženski, ali moj rod je muški”.

- “Zašto ne reći: “Ja sam muškarac s vaginom?”

- “Smatramo da ne postoji razlog za podjelom ljudskih tijela na ženski i muški spol, osim da takve podjele odgovaraju ekonomskim potrebama heteroseksualnosti, tj. da ‘žena’ kao pojam postoji samo da učvrsti i utvrdi dvojni i suprotni odnos prema ‘muškarcu’

2. Hodžić i Bijelić, Izvještaj istraživanja o mišljenjima i stavovima prema homoseksualnosti u srednjim školama u Zagrebu

- “...jer krajnje je vrijeme da homoseksualnost uđe u škole. Makar i pod nemogućim uvjetima”

3. Castro Espin, Kako preživjeti pubertet?

• “Važno je razumjeti da homoseksualnost i biseksualnost nisu bolesti niti nemoralna ponašanja, nego izraz različitih oblika spolnosti ljudske vrste…”

• “Tijekom puberteta spolna se orijentacija počinje jasnije oblikovati. U ovom životnom razdoblju heteroseksualni, homoseksualni i biseksualni odnosi mogu biti samo jedno od iskustava u otkrivanju i razvoju vlastite spolne orijentacije.”

4. Klein, Kako razgovarati o seksualnosti… s vlastitom djecom

- ”Želimo li da nam djeca žive u manje seksofobičnom, netolerantnom i spolno neravnopravnom okruženju, želimo li da budu sretnija u vlastitom tijelu, slobodnija i zadovoljnija vlastitim seksualnim odlukama, vrijeme je da ih počnemo učiti vrijednostima koje, barem trenutno, nisu dominantne”

- “Kako reagirati kada primijetimo da se naše dijete samozadovoljava?…Smatramo kako je to što se dodiruješ odlično, ali bilo bi u redu da to činiš u svojoj sobi”

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. travanj 2024 22:59