StoryEditor
SANDRO MUR ZA JUTARNJI

MOJA ISTINA O BELLABEATU 'U početku smo preuveličavali potencijal proizvoda, ali nismo prvi niti jedini. To je takva industrija'

 
 Tomislav Može

Posjetio sam Sandra Mura, osnivača i suvlasnika hrvatske startup senzacije iz 2014. godine Bellabeat, i ne izgleda mi da su ljudi propali. Štoviše, primio me u njihovu novom uredu na četrnaestom katu zagrebačkog HOTO tornja i u prostranom, pomalo generički uređenom prostoru zatekao sam ljude kako rade na kompjutorima, a jedna je grupa sastančila u izdvojenoj ostakljenoj prostoriji u kutu. Upitao sam ga čemu služi ova prostorija, na što mi je kazao kako i nije posve siguran. Crtica je možda banalna, ali čini mi se kako dostojno opisuje model rada kakav se ustanovio u Bellabeatu te na startup sceni općenito.

Na ruci nosi nekakav prototip ručnog sata na kojemu u Bellabeatu trenutno rade, a koji će - jasno, u komunikaciji s pametnim telefonom - korisniku osim vremena prikazivati i razne podatke poput onih o količini potrebnog sna ili menstrualnom ciklusu.

Priča o propasti Bellabeata zakotrljala se krajem prošle godine kada je jedan njihov bivši zaposlenik na Youtube postavio četrdesetominutni video “Prava istina o Bellabeatu”, u kojemu je iznio niz detalja o poslovanju tvrtke, među kojima se našla i tvrdnja o lažiranju prodajnih podataka te optužbe na račun idiličnog kratkoročnog premještaja Bellabeatova tima na Kanare, o kojemu su mediji naveliko izvještavali u ljeto 2016. godine.

Sandro je, naime, došao na ideju da njegovi zaposlenici umjesto u uredu u Zagrebu ljeto provedu radeći iz vila na Kanarima, kojih je za te potrebe unajmio čak 16. Špekuliralo se da je na takvu avanturu potrošio oko 100 do 150 tisuća eura. Početkom iste godine tržišna kapitalizacija Bellabeata premašila je 300 milijuna dolara, a tvrtka je u tom trenutku prodala više od 400 tisuća proizvoda.

Iščupano iz konteksta

U Bellabeatu su se upravo u vrijeme kada se pojavio video bivšeg zaposlenika dijelili i otkazi, tvrtka je bila u procesu restrukturiranja pa medijima nije dugo trebalo da posumnjaju u propast startupa koji je 2014. godine prikupio od investitora i fondova 7,5 milijuna dolara za razvoj i prometnuo se u pravu domaću senzaciju. Spomenuti video danas nije dostupan na Youtubeu, a izgledno je da ga je pobrisao upravo onaj tko ga je i postavio.

- Ne znam koje su bile njegove namjere. Činjenica je da je taj video bio opterećen Google adovima, možda je čovjek htio zaraditi? Stvari koje je u videu iznio iščupane su iz konteksta i prezentirane tako da budu skandalozne i da ih ljudi dijele. Primjerice, nije laž da su ljudi sami plaćali avionske karte za Kanare, ali radilo se o tome da su neki od njih vodili i obitelj. A nekima koji su zamolili i sami smo financirali karte. No, moramo li razgovarati o tom tipu? - kaže Sandro Mur.

Kada je Bellabeat počeo s radom u 2014. godini, imali su, priča mi Mur, “treš urede s rabljenim stolovima”. Rasli su brzo, suviše brzo, i Sandro priznaje kako se u svemu nisu najbolje snašli.

- Mislim da je proces zapošljavanja jedna od najvažnijih stvari kada eksponencijalno rasteš, a mi smo to zeznuli. Zapošljavali smo krive ljude za Bellabeat, forsirali previše inženjera, a premalo ljudi za marketing i produkt. To je samo jedan od primjera. A i moraš znati da svaka kompanija prolazi kroz razne cikluse koji su posve drugačiji, a za svaki od tih ciklusa treba imati drugačiju strukturu tima i drugačije procese rada - kaže pa nastavlja o tome kako nisu mogli predvidjeti te cikluse jer ih nisu poznavali otprije, a o tome se, kaže, ne može učiti na konvencionalne načine.

Odatle nazoviraspad kompanije. Bellabeat je sa 110 zaposlenih pao na 50, a Mur lakonski zaključuje kako se radi o “ciklusu” koji sada to zahtijeva. Unatoč negodovanju, pokušavam priču vratiti na bivšeg zaposlenika koji je postavio video koji je misteriozno nestao.

 

Težak poslovni model

- U svojoj kratkoj karijeri sreo sam mnogo ultimativnih moralista koji znaju sve o svemu i ne mogu izaći iz svoje zone udobnosti, ne mogu se drukčije dokazati nego tako da idu protiv nekog. Ja to najbolje znam zato što dok nisam bio najzadovoljniji onim što radim, i sâm sam imao takav osjećaj protiv nekih ljudi. Međutim, iskoristio sam to i radom preokrenuo stvari. Zavist može biti jako dobar motiv, baš kao i nepravda - odgovara.

Vrijedi istaknuti kako je Bellabeat hardverski startup. Ova činjenica vuče za sobom mnoge stvari i probleme s kojima se kompanija takvog tipa mora znati nositi.

- Istina je da je hardverski biznis vrlo težak poslovni model jer, za razliku od sofverskih aplikacija, zahtijeva proizvodnju konkretnog proizvoda. Ne samo proizvodnju, nego i distribuciju. Nije mi žao što smo završili tu gdje jesmo, jer oduvijek sam fasciniran činjenicom da se korisnici mogu strašno vezati uz određene proizvode. Volim hype na brend i lojalnost brendu i zato sam odabrao ovaj poslovni model i put - odgovara na pitanje o razlici između softverskih i hardverskih startupova pa nastavlja govoriti o onome što naziva “lancem” u poslovnom modelu.

- Godinu dana proizvodiš stvar, a tek onda počinje pravi posao. Moraš imati savršenu distribuciju kako bi to uspješno isporučio korisnicima, a tek onda moraš početi stvarati brend i tradiciju na tržištu. Ako zajebeš nešto iz lanca, sve odlazi u vjetar. No, ako uspiješ, nagrada je velika, imaš brend s puno prihoda i puno ljudi koji vole i kupuju tvoje proizvode - pojašnjava pa uspoređuje Bellabeat s ostalim hrvatskim uspješnim startup kompanijama.

- Rimac svoj poslovni model temelji na velikom tehnološkom razvoju, Photomath i Nanobit na puno korisnika, dok mi moramo imati od svega dovoljno da bismo bili uspješni. Ne možemo samo imati dobar razvoj ili samo puno korisnika.

Bellabeat zapravo proizvodi nakit u kojemu je implementirana tehnologija koja služi korisniku tako da mu pokazuje određene zdravstvene pokazatelje poput sna, aktivnosti, menstrualnog ciklusa te raznih drugih parametara takvog ranga. Mur kaže kako su među prvima pokrenuli ovaj trend da se u nakit ugrađuje tehnologija, a to naziva “fashionable wellnessom”. Cilj je wellness industriju učiniti modno osviještenom i tako je popularizirati, što bi moglo rezultirati time da se ljudi više počnu baviti zdravljem.

- Želimo napraviti wellness da bude kul i seksi, danas puno trošimo na marketing upravo zbog toga - kaže dodajući uvjereno kako se svim investitorima, koje su privukli vrlo dobrim početnim evaluacijama, novac uložen u Bellabeat vratio deseterostruko.

Mur općenito slabo drži fokus na teme, referira se na crtice i anegdote iz vlastite karijere te iz života Bellabeata, ali ne priča mnogo o stvarima kakve bi bile njihovi uredi po svijetu ili njegova predavanja na prestižnim sveučilištima. Za sebe će reći kako je “nezapošljiv” te da je dijelom i zbog toga krenuo u vlastiti projekt. Čekao sam da na stol iznesem temu specifičnog hypea oko startup projekata, za koji sam smatrao kako se nerijetko podiže i prije nego što se ima konkretan proizvod, sve kako bi se privukli investitori i zakotrljala priča. Ispalo je da nisam bio na krivom tragu.

- To ti je takva industrija. Reći ću ti čitavu istinu o našem startupu pa sam zaključi vrijedi li to i za ostale. Bellabeat je nastao bez toga da su moji roditelji ili roditelji mog suvlasnika dali novac za to. Mi, jasno, nismo mogli dignuti kredite, a nismo uzimali ni poticaje od države ili Europske unije. Mi smo krenuli sa 10.000 dolara koje smo dobili kao nagradu na Shift konferenciji u Splitu, ali što možeš s tim napraviti? Iz iskustva mogu reći da ako nemaš nikakvog zaleđa, nema teorije da uspiješ. Nekome je zaleđe lova, nekome hype i rizik. Kultura hajpanja itekako postoji na startup sceni, nemam problem to iznijeti jer ideali su uvijek miroljubivi, a povijest je uvijek nasilna.

U početku, dok nemaš ništa, moraš izmišljati toplu vodu i nadati se da ćeš privući investitore. Znam da zvuči čudno, ali u ovom svijetu katkad je to jedini način da dobiješ fer priliku - priznaje pa nastavlja o tome kako se prvi put našao u nekakvoj tvornici u Kini koja je trebala proizvesti njihove proizvode. Kada ga je direktor tvornice upitao ima li riješen distributerski lanac za isporuku sve te robe, Mur mu je odgovorio da ima. Istina je da u tom trenutku nije imao pojma kako će distribuirati sve to jednom kada izađe s kineskih traka. No, uvjerio je Kineza kako je on velika menadžerska faca i iskusan trgovac jer, smatra, drugačiji način ne postoji.

Zaposlenik je u videu iznio da su lažirane prodajne brojke, pokušavam se vratiti na temu s početka razgovora.

Pitanje interpretacije

- To nikada nisu bile lažirane brojke, to je bilo prikazivanje brojki u našu korist. Upravo kao što je i on iznosio činjenice o Bellabeatu u svoju korist. A ako postoji nekakav drugi, moralniji način, nadam se da će mi ga netko uskoro pokazati - odgovara blago ironično pa se iznova otvara.

- U samom početku preuveličavali smo potencijal proizvoda. Na sajmovima smo prodavali proizvode koji uopće nisu bili izašli iz masovne proizvodnje, koje nikada nisam imao u ruci niti samo ih vidio. To je taj rizik o kojemu govorim. Nekome je to hype, nekome rizik, možda je i jedno i drugo, uglavnom pomoglo je da preživimo i isporučimo korisnicima proizvod - kaže pa spomene i odglumljeno samopouzdanje koje tada nije imao, a koje smatra ključnim za razgovore i pregovore s fondovima, investitorima, distributerima i proizvođačima.

Totalno sranje

Zanimalo me još štošta o restrukturiranju tvrtke, odnosno njezinu radnom timu.

- Bellabeat je morao reorganizirati firmu jer smo shvatili da je naš poslovni model da brzo izbacujemo inovativne proizvode na tržište, ispitamo teren za njih i tek kada skaliramo distribuciju na velik volumen i postavimo trend, ulazimo u razvoj tog proizvoda, u jednu veću inovativnost. Mi nismo kompanija koja tri godine radi na proizvodu pa ga izbaci van. Mi napravimo mali pomak u inovaciji, izbacimo stvar na tržište, a onda kada postanemo lideri, tada krenemo ulagati u daljnji razvoj tog proizvoda te zadržavamo taj status lidera sve većom inovativnošću. Kada sam shvatio da nemam tim za model koji sam htio isforsirati, morao sam promijeniti stvari.

Bellabeat je krajem 2016. nezaustavljivo rastao i Mur će reći kako su i oni rasli kao tim, no da su ipak “neke stvari bile krivo posložene”. Drugim riječima, zaposlili su previše ljudi u razvoju, a premalo u distribuciji.

- A što da ti kažem - odgovara na pitanje kako je uopće moglo doći do toga. - Kad si u takvom rastu, to ti je totalni zanos. Kao ono, nedostaje nam još jedan inženjer za ovo, jedan za ono, zaposli ovog, ajmo još ovog, dobar je, i onda ti stvar eskalira i odjednom skužiš da si napravio totalno sranje.“

Kada se sve to krenulo teško odražavati na kompaniju početkom 2017., Mur je, kako kaže, “ispravio pogrešku”. Sada tvrdi da je Bellabeat u stanju održivog rasta.

Tu ustane sa stolca i izađe iz sobe u kojoj smo razgovarali. Vrati se s nekakvom bocom elegantnog dizajna. - Zove se Spring - dobaci mi držeći je. Kaže kako su je izbacili na tržište u ljeto 2017. godine, dakle bio im je to prvi veći potez nakon restrukturiranja, a korisnicima osigurava pravilnu količinu unosa vode, ovisno o potrebama pojedinog organizma. Uz pripadajuću aplikaciju oni dobivaju obavijesti kada bi trebali popiti vode, a količina ovisi o tome koliko su aktivni, kako dobro spavaju, gdje žive, jesu li pod stresom, što je moguće pratiti zahvaljujući računalu u boci koje je, dakako, također povezano s pametnim telefonom osobe koja je koristi.

O prototipu Bellabeatova sata koji nosi na ruci nije htio puno govoriti. - Ako se radi tek o prototipu, a onaj tip tamo na kompjutoru nešto programira, mislim da je dosta očito da nismo propali.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. lipanj 2020 08:21