BLAGDANSKA GROZNICA

Na darove ćemo potrošiti više od 11 milijardi kn

Tradicionalno povećana potrošnja ostaje na razini prošlih triju kriznih godina

Hrvati će i ove godine, prema procjenama analitičara, za predstojeće blagdane potrošiti oko 11 milijardi kuna. Bit će to dobra financijska injekcija i za državnu blagajnu, u koju će se sliti više novca od poreza, i za gospodarstvo u cjelini, koje se već šest godina muči s recesijom.

Kartice i minusi

- Potrošnja za Božić i Novu godinu dio je naše tradicije. Ljudi su prijašnjih mjeseci vjerojatno nešto uspjeli uštedjeti, a peglat će i kartice i ići u minus na tekućem računu, ne bi li za Božić i Novu godinu imali prikladan ručak, a najbližima nešto i kupili. To se kompenzira u siječnju, kada se manje troši - ističe Drago Jakovčević sa zagrebačkog Ekonomskog fakulteta.

I trgovci očekuju pojačanu potrošnju u prosincu u odnosu na ranije mjesece. Osim hrane i pića, za blagdane se tradicionalno najviše kupuju, pokazuju analize, dječje igračke, kozmetika, odjeća i obuća te tehnika, knjige i dekoracije.

Prema podacima Hrvatske gospodarske komore (HGK), Hrvati su za blagdane najviše potrošili uoči same krize, 2008. godine, kada je potrošnja u prosincu dosegnula rekordnih 12,5 milijardi kuna. Nakon toga uslijedio je oštar pad u 2009., a blagdanska potrošnja zatim se počela sporo oporavljati. Od 2011. za božićno-novogodišnje blagdane sada već uobičajeno potrošimo oko 11 milijardi kuna.

Kupnja u recesiji

- To je zapravo stagnacija jer trošimo isto kao i lani. No, potrošnja je ionako odavno svedena na minimum. Ljudi se prilagođavaju situaciji i kupuju ono što si mogu priuštiti - ocjenio je Slobodan Školnik, predsjednik Uprave Emmezete.

Dugotrajna recesija svakako se odražava na ponašanje potrošača. Osim što troše manje, stručnjaci upozoravaju da su kupci u recesiji promijenili još neke navike.

- Kupci su postali racionalniji pa je posljednjih godina blagdanska košarica izmijenjena u smislu da se kupuju praktičniji pokloni - istaknula je Tomislava Ravlić iz Sektora za trgovinu HGK.

- Što je manje novca, to je i manje dana u kojima traje šopingmanija. Blagdanska potrošnja više ne počinje u studenome, nego tek sredinom prosinca - dodaje Boris Vukelić, predsjednik Ceha trgovaca Hrvatske obrtničke komore (HOK).

A manjak novca mnogi itekako osjećaju. Šest godina krize gotovo je uništilo srednji sloj pa mnogi naši sugrađani predstojeće blagdane namjeravaju proslaviti uz brojna odricanja. Među njima je i četveročlana zagrebačka obitelj Jagarinec: dok su prije za Božić i Novu godinu tradicionalno trošili od tisuću do 1500 kuna više nego inače, ovaj će im prosinac, kaže Lidija Jagarinec, proći u znaku maksimalnog stezanja remena.

Purica i odojak

- Ranijih smo godina za Božić i Novu godinu djeci kupovali igračke. Za Božić smo tradicionalno imali puricu, a za Novu godinu pekli odojak. Sada si to više ne možemo priuštiti - požalila se Lidija.

Lidija 21 godinu radi u Imunološkom zavodu, gdje je glavna sestra Odjela za transfuzijsku medicinu i sindikalna povjerenica EKN-a. Posljednju plaću, onu za srpanj, primila je prije dva mjeseca, potkraj rujna. Od tada čeka plaću za kolovoz. Da joj suprug Vladimir ne radi i da joj povremeno financijski ne pomažu roditelji umirovljenici, ne zna, ističe, kako bi uopće pokrili najosnovnije troškove.

- Ako kojim slučajem dobijemo plaću koju čekamo, sumnjam da ćemo nešto osobito trošiti. Sinu ću kupiti hlače, kći će dobiti knjigu, a suprug i ja nećemo kupiti ništa. Zapravo, najveći ‘poklon’ od mene dobit će banka jer ću u tom slučaju pokriti dio minusa - rekla je Lidija.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. travanj 2024 04:26