NOVE MJERE

NAKON NIZA AFERA SIGURNOSNE PROVJERE DRŽAVNIH SLUŽBENIKA DIGNUTE SU NA NAJVIŠI STUPANJ Imenovanje 96 ravnatelja uprava kasne mjesec i pol

 
Ivan Malenica, Vili Beroš, Marko Pavić, Andrej Plenković
 Damjan Tadić / CROPIX

Većina pomoćnika ministara još uvijek je na svojim dužnostima, a iako su natječaji za ravnatelje uprava koji bi ih trebali zamijeniti dovršeni, nijednog ravnatelja od njih 96, koliko će ih biti, Vlada još nije imenovala jer svi oni, kako smo doznali, prolaze sigurnosnu provjeru najvišeg stupnja.

Novim Zakonom o sustavu države uprave, koji je Sabor usvojio još u listopadu 2019., naime, bilo je predviđeno da pomoćnike ministara, koji su politički imenovani, zamijene ravnatelji uprava birani na javnom natječaju, i to se trebalo dogoditi s početkom ove godine.

Javni natječaj

No, budući da su pomoćnici bili politički imenovani dužnosnici i nisu prolazili nikakvu provjeru, osim na zahtjev čelnika tijela, a da su budući ravnatelji uprava rukovodeći službenici koji se biraju na javnom natječaju, oni moraju proći temeljnu sigurnosnu provjeru koja odgovara sigurnosnoj provjeri prvog, najvišeg stupnja.

Zbog toga se cijeli proces imenovanja 96 ravnatelja uprava koji će zamijeniti pomoćnike poprilično odužio, sada se kasni gotovo mjesec i pol, i pitanje je kada će svi ti ljudi biti temeljito provjereni od strane djelatnika Sigurnosno-obavještajne agencije (SOA).

S obzirom na odredbe Zakona o sigurnosnim provjerama, sada dolazimo u paradoksalnu situaciju da imenovani ministri ne moraju prolaziti sigurnosnu provjeru, ako to ne zatraži čelnik tijela, odnosno premijer, a ravnatelji moraju.

To se objašnjava činjenicom da je ministarska pozicija politička, dok je ravnateljska pozicija profesionalna, a osobe na to mjesto se biraju putem natječaja.

Svi kandidati za položaj ravnatelja u ministarstvima, prema Zakonu o sigurnosnim provjerama, dakle, moraju proći temeljnu sigurnosnu provjeru koja odgovara provjeri najvišeg stupnja. Prema neslužbenim informacijama, dosad je obrađeno oko 50 posto onih koji bi trebali biti imenovani na tu poziciju. Sigurnosnom provjerom prvog stupnja, osim osobe koja se imenuje na dužnost ravnatelja uprave u ministarstvu, sigurnosno se provjeravaju roditelji, braća, sestre, osobe koje žive u zajedničkom kućanstvu, te uža rodbina koja živi u inozemstvu.

Upitnik na 9 stranica

Kandidat za dužnost ravnatelja, prije sigurnosne provjere, popunjava upitnik na devet stranica u kojem mora detaljno navesti podatke o svom imovinskom stanju, navesti je li ovisan o drogama, alkoholu ili kocki, podatke o prekršajnim i kaznenim djelima, je li u kontinuitetu boravio tri i više mjeseci u inozemstvu, je li kontaktirao s osobama koje ugrožavaju sigurnost države... Na osnovi tog upitnika djelatnici SOA-e rade provjeru i obavljaju razgovor s tom osobom.

U slučaju imovinskog stanja kandidata djelatnici SOA-e nemaju pravo zbog sigurnosne provjere “češljati” podatke o osobi u Poreznoj upravi ili tražiti izliste bankovnih računa. To mogu učiniti tek ako se tijekom provjere pojavi podatak da dotična osoba nije dala točne podatke o svom imovinskom stanju.

Prema Zakonu, SOA-a ima minimalno 30, a maksimalno 120 dana za podnošenje izvješća o provedenoj sigurnosnoj provjeri. Ta provjera vrijedi pet godina, no nadređena osoba ravnatelju u svakom trenutku ima mogućnost i pravo od SOA-e tražiti nadopunu sigurnosne provjere. Osim ove provjere, ravnatelji koji dolaze u doticaj s dokumentima oznake “vrlo tajno”, “tajno” i “povjerljivo” prolaze još jednu provjeru koju za njih traži Ured Vijeća za nacionalnu sigurnost.

Minimalni uvjeti

U Ministarstvu uprave, koje koordinira cijeli proces, potvrdili su nam da se provodi sigurnosna provjera za buduće ravnatelje uprava, ali nisu nam mogli reći koliko će to sve skupa trajati i kada će ravnatelji biti imenovani na dužnosti.

- Dosadašnje državne dužnosnike pomoćnike ministara u rukovođenju upravnim organizacijama u sastavu ministarstava zamijenit će rukovodeći državni službenici ravnatelji uprava koji će biti imenovani temeljem javnog natječaja prema jasno utvrđenim kriterijima. Osim što moraju zadovoljiti minimalne formalne uvjete u pogledu stručne spreme i višegodišnjeg radnog iskustva, podliježu dodatnoj provjeri stručnih znanja, sposobnosti i vještina i rezultata ostvarenih u dosadašnjem radu, kao i sigurnosnoj provjeri sukladno posebnim propisima - odgovorili su nam u Ministarstvu uprave.

Dodaju da time osiguravaju kontinuitet rada državne uprave, a da će depolitizacija i profesionalizacija osnažiti neovisnost državne uprave, povećati kompetencije državnih službenika i dovesti do daljnjeg poboljšanja učinkovitosti državne uprave.

- Budući da su ravnatelji uprava državni službenici u odnosu na pomoćnike ministara koji su bili državni dužnosnici, neće imati pravo na naknadu plaće nakon prestanka službe, pravo na životno osiguranje, gube pravo na reprezentaciju koju je pomoćnicima ministra odobravao čelnik tijela, nemaju pravo na naknadu za odvojeni život te pravo na smještaj. Pomoćnici će biti na dužnosti sve dok se ne imenuju ravnatelji, koji su trenutačno u procesu sigurnosne provjere - odgovaraju u Ministarstvu uprave.

Budući ravnatelji uprava koji će biti rukovodeći državni službenici imat će osnovnu mjesečnu plaću veću za gotovo 1000 kuna bruto nego što su to imali pomoćnici koji su bili dužnosnici, jer se u međuvremenu dvaput mijenjala osnovica za izračun plaće državnih službenika, tako da ona od početka siječnja iznosi 5.809,79 kuna. Ipak, u Ministarstvu tvrde da će u konačnici imati manja materijalna prava nego pomoćnici i da se biraju na mandat od četiri godine na javnom natječaju. No, bit će zanimljivo vidjeti tko će sve od sadašnjih pomoćnika na kraju postati i ravnatelj, ili na koji će se način “zbrinuti” oni pomoćnici koji ne prođu natječaj.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
18. travanj 2024 06:35