LOBIRANJE ILI DOBRA VOLJA

Nakon Njemačke i Gripen nam nudi avione na dar

Zauzvrat i Njemačka i Švedska traže da njihovi piloti dobiju dozvolu za vježbanje na Zemuniku

ZAGREB - Nakon što su ruski stručnjaci zaključili da se Hrvatskoj isplati remontirati i modernizirati samo četiri postojeća MIG-a, Hrvatska je u velikim problemima kad je riječ o zaštiti njezina zračnog prostora.

Zapovjednik Ratnog zrakoplovstva general Vlado Bagarić prije nekoliko mjeseci rekao je da postojeći borbeni avioni nakon 2013. više ne bi trebali biti u upotrebi. Do tada Oružane snage moraju dobiti nove.

Ponuda stigla

- Mi nekako moramo premostiti sljedećih deset godina, kada ćemo valjda moći kupiti moderan borbeni avion - tvrde izvori u MORH-u.

Hrvatska Vlada zasad je dobila ponudu njemačke vlade, koja je spremna donirati borbene lovce Phantom F4-F. Prema neslužbenim informacijama, Nijemci zauzvrat traže da im se omogući treniranje njihovih pilota na zadarskom aerodromu. Zasad se opovrgavaju priče da iza njemačke ponude zapravo stoji EADS, najveća europska zrakoplovna korporacija i proizvođač Eurofightera, koja tako na mala vrata želi ući u Hrvatsku i već danas si osigurati prodaju svojih aviona.

Phantom F4 proizvodila je američka tvrtka McDonnell Douglas, a taktički pripada generaciji hrvatskih MiG-ova 21 s kojim su imali zračne sukobe u vijetnamskom i izraelsko-arapskom ratu.

Skuplje održavanje

Bivši zapovjednik Ratnog zrakoplovstva, umirovljeni general Josip Štimac, tvrdi da je riječ o tehnološki naprednijem avionu od MiG-a 21, idealnom za obavljanje air policinga. Može nositi veću količinu naoružanja, ima veći dolet. Štimac tvrdi da naši piloti i tehničari mogu lako prijeći na novi avion. Održavanje je skuplje i zahtjevnije, ali to Zrakoplovno-tehnički centar može raditi. Prema dostupnim informacijama, za održavanje jednog aviona potrebno je deset tehničara. Zasad se ne zna koliko bi aviona Hrvatska preuzela i da li bi u paketu bili i rezervni dijelovi. U Ratnom zrakoplovstvu odobravaju i eventualni dolazak Phantoma.No istovremeno i švedska tvrtka Gripen priprema novu ponudu za hrvatsku Vladu. Prema dostupnim podacima, i oni su spremni dio svojih aviona JAS 39 bez naknade ustupiti Hrvatskoj. To bi mogli biti avioni koji su u sastavu švedske ili mađarske vojske.

Rusi gube interes

Zauzvrat bi se i švedski piloti uvježbavali u Zadru. Osim toga, Gripen će idućih dana Ministarstvu obrane predstaviti novi paket financijske i tehničke ponude vezan uz obnovu hrvatskog ratnog zrakoplovstva. U odnosu na Phantom, JAS 39 je lovac 4. generacije, moderniji i napredniji.

Prema dostupnim podacima, borba za hrvatsko nebo u ovom trenutku ograničila se na Nijemce i Šveđane. Rusi su sve manje zainteresirani za ovo tržište, a Amerikanci su se pritajili.

Lucić od danas u mirovini

General Josip Lucić od danas je u mirovini. Nakon 21 godine boravka u Oružanim snagama Lucić odlazi iz vojske. Prema planu, trebao je postati savjetnik za oklop u Holdingu “Đuro Đaković”, no nakon što je Upravi iznio uvjete, njegovo imenovanje je upitno. Lucić traži 10 tisuća kuna plaće, automobil, ured, poslovnu karticu. U upravi te državne tvrtke šokirani su, a i premijerka se neugodno iznenadila. No Lucić se već uživio u ulogu savjetnika. Na vojnom sajmu u Splitu nije se micao sa štanda “Đure Đakovića”.

Phantom F 4-F

Dužina 19,2 m

Max brzina 2370 km/h

Raspon krila - 11,7 m

Borbeni radijus - 680 km

Najveće visina leta 18.300 m

Naoružanje - do 8480 kg, 9 potkrilnih nosača

MiG 21

Dužina 15,76 m

Max brzina 2125 km/h

Raspon krila 7,15 m

Borbeni radijus - 510 km

Najveća visina leta 17.500 m

Naoružanje 4 potkrilna nosača za oružje

Izdvajamo